Peugeot 605: velký automobil za menší peníze

8. 12. 1999 - Květen příštího roku uvede na zdejší silnice Peugeotův nový model 607, který v automobilové vyšší střední třídě nahradí už jedenáctým rokem vyráběný a také v Česku rozšířený typ 605. Tato zpráva však do obchodu s jetými Peugeoty 605 nijak výrazně nezasahuje: starší vozy patří k levnějším mezi srovnatelnou konkurencí už delší čas.

V současnosti lze pořídit exempláře z roku 1989 zhruba za 75 tisíc korun a modernizované verze ročníku 1993 stojí kolem 120 tisíc korun. Perspektivní auta z roku 1995 se dají koupit za 180 tisíc - vše v málo vyhledávaných a přitom v nabídce na trhu ojetin nejrozšířenějších provedeních s žíznivými třílitrovými šestiválci. Mnohem oblíbenější a střídmé 2,1 či 2,5litrové turbodiesely jsou dražší - nejméně o 20 tisíc u starých kusů a až o 40 tisíc v případě čtyřletých vozů. Peugeot 605 je pozoruhodný především nevšedním vnitřním prostorem a pohodlím pro posádku. I proto zajímá fandy větších vozů, početnější rodiny a kromě jiných třeba i taxikáře. Ti na jedné straně kromě komfortu oceňují nižší pořizovací cenu starších vozů, ale na druhé straně jsou nespokojeni hlavně s vysokou - až patnáctilitrovou - městskou spotřebou u benzinových třílitrů a relativně malou trvanlivostí přední nápravy, převodovky a brzd. Kladné body velký peugeot získává za stále přijatelný kabát, bohatou výbavu, velmi dobré jízdní vlastnosti a za objemný zavazadlový prostor,kritizován naopak je za horší výrobní zpracování, které u vozu jeho kategorie nelze tolerovat, za poruchovou elektroinstalaci, úniky oleje z motoru i převodovky, za méně trvanlivé zavěšení předních kol a za provedení interiéru, z něhož dýchá láce. Za nejvhodnější ke koupi odborníci doporučují některý z úsporných a trvanlivých dieselů, které berou od šesti do osmi litrů na sto kilometrů. Z benzinových verzí postačuje dvoulitr,s nímž lze jezdit se spotřebou něco málo nad deset litrů, zatímco třílitr žádá i mimo město minimálně o dva tři litry víc a výkonem se za to příliš neodvděčuje. Pro Peugeota 605 jsou dražší náhradní díly. Pro orientaci uvádíme ceny některých z nich z nabídky oficiálních prodejců - čelní sklo (tónované): 6185, přední světlomet (dvoužárovkový) 8186, přední nárazník: 13 491, přední brzdové destičky: 2489, přední blatník: 6665, alternátor: 19 888 a hodina práce značkového servisu: 300 až 450 korun. Srovnatelnou konkurenci Peugeotu 605 na tuzemském trhu ojetin tvoří hlavně Ford Scorpio a Opel Omeg a, podstatně dražší jsou vozy Mercedes a BMW.

PLUSY

- prostorná kabina i zavazadelník
- dobré jízdní vlastnosti
- relativně nízké ceny ojetin
- i po deseti letech výroby hezký tvar
- bohatá výbava
- úsporné a trvanlivé dieselové motory

MINUSY

- malý zájem o ojetiny, zvlášť o třílitrové šestiválce
- vysoká spotřeba zejména u třílitrového šestiválce
- horší výrobní zpracování
- méně trvanlivé přední nápravy, převodovky a brzdy
- poruchy elektroinstalace
- úniky oleje z motoru a převodovky
- koroze a netěsnosti výfuku
- rezervy v účinnosti ruční brzdy
- dražší náhradní díly