Peugeot 908 RC

Peugeot 908 RC | foto: Peugeot

Peugeot 908 RC: Fantom Paříže

  • 32
Černá limuzína se vyřítí zpod moderní čtvrtí La Défense, táhlým smykem rozhrne malé peugeotíky mačkající se kolem Vítězného oblouku, odfoukne klobouky kavárenských hostů podél Champs Elysées, pištící pneumatiky vystraší holuby hovící si na Eiffelovce, bílé rukávce policistů, kteří si mohou upískat své píšťalky, se jen míhají ve vzduchu na křižovatkách... Fantom právě prolétl Paříží.

V roce 2007 se představí na závodních okruzích a začne hned na tom nejznámějším v Le Mans. Předtím ale nový dieselový dvanáctiválec HDI oblékne černý kabát a vyrazí na obhlídku města, kterému bude na konci září vládnout.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O PEUGEOTECH 

Fantomův bourák nehýří krásou, ale uhrančivou tajemností. Do okének se bojíte podívat. Za svou velikost a nabubřelost se nestydí, blyštivým chromem jen tak mimochodem připomene, že není jen tak obyčejný pařížský hejsek.

Vrací se na místo činu
Před dvěma lety se na pařížské přehlídce představilo kupé 907, pro letošek si francouzský lev připravil větší kalibr. Strašidelný kupé-sedan, který působí stejně nedotknutelně a tajemně jako nepolapitelný hrdina pařížského podsvětí, nese jméno 908 RC.

Označení RC, které nosí sportovní peugeoty, nedostal přes pět metrů dlouhý sedan náhodou. Turbodiesel, který je v 908 tím nejdůležitějším, totiž bude francouzský výrobce montovat do svých speciálů pro dvacetičtyřhodinovku.

Pětiapůllitrový agregát vyvine sílu 515 koňských sil, vozovku bude masírovat až 1200 newtonmetrů kroutícího momentu. Přední kola mají v průměru 20 palců (255/35), zadní jsou o palec větší (285/30 R21)

Zajímavostí je zástavba šestistupňové sekvenční převodovky až pod motor, čímž se podařilo konstruktérům udržet těžiště dostatečně nízko. Ani umístění motoru není pro sedan tradiční. Dvanáctiválec s válci rozevřenými ve stostupňovém úhlu se usadil napříč před zadní nápravou. Nezbytným prvkem je filtr pevných částic (FAP).

Sportovní rodokmen nezapře ani karoserie,vyrobená z uhlíkových vláken a hliníku, uhlík smíchaný s keramikou byl použit také pro výrobu brzd. Nápravy pochází ze 407.

Fantom nastupuje dveřmi, které postrádají klasické kliky; na fotografich působí podivně "zkroucený" přední (A) sloupek, na který navazuje malá plocha bočních oken, příliš brzy ukončená trojúhelníkovým posledním sloupkem, zabíhajícím až k hraně víka kufru. 

Trojúhelníky se vůbec designérům při navrhování 908 zalíbily, jim blízký tvar dostala také přední i zadní světla, složená z LED diod.

Obrovské čelní okno zasahuje až ke středovému (B) sloupku, sklo nad hlavou mají ale také cestující na zadních sedadlech.

Pracoviště řidiče pojali designéři v minimalistickém stylu. Všechny přímo pro řízení nepotřebné ovladače se schovaly do menu multifunkčního počítače, ovládaného přes dotykový displej. V černém lvím přízraku nechybí navigace, řádně dimenzovaná audisoustava, nebo čtyřzónová klimatizace, ovládaná také ze zadních sportovních klubovek, každý ze čtyř cestujících má k dispozici tu svou.

Peugeot 908 RC v číslech

motor

5,5litr HDI V12

max. výkon

515/700 kW/k

max. kroutící moment

1200 Nm

maximální rychlost

300+ km/h

pneumatiky

přední 255/35 R20
zadní 285/30 R21

dálka x šířka x výška

5123 x 2154 (včetně zrcátek)
x 1370 mm

rozvor

3150 mm

pohotovostní hmotnost

1800 kg

objem nádrže

100 l

objem předního kufru

220 l

objem zadního kufru

300 l


,