Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbláznivější studie: umělé hlasy, hranatý volant a pichlavý interiér

  14:36aktualizováno  14:36
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodajů iDNES.cz) - Příliš tichá elektrická auta jsou podle evropských úředníků nebezpečná pro chodce, a tak musí auta od roku 2019 vydávat při jízdě na elektřinu zvuk. Peugeot se konceptem Fractal zamýšlí nad tím, jak by to mohlo vypadat.

Peugeot Fractal je koncept malého elektrického roadsteru. A je pořádně odvázaný. Čtyřmístný vůz má délku jen 3,81 metru a šířku 1,77 metru a jeho hmotnost je 1 000 kilogramů. Přitom uvnitř najdeme akumulátory s kapacitou 30 kWh. Energie z nich putuje k elektromotorům na přední i zadní nápravě, jejich kombinovaný výkon je 150 kW, a malý koncept tak může na stovku zrychlit za 6,8 sekundy. Dojezd by měl být asi 450 kilometrů, což není na malý elektromobil vůbec špatné.

Fotogalerie

Ale tyto údaje vlastně nejsou na Fractalu tím nejdůležitějším. Auto se totiž snaží ukázat, jak by se mohli výrobci elektromobilů vypořádat s povinností, která pro ně bude platit od roku 2019. Evropská unie totiž vyžaduje, aby od tohoto roku elektromobily při jízdě rychlostí do 30 km/h, což je typicky omezená rychlost v obytných zónách, vydávaly zvuk, kterým na sebe upozorní chodce.

Peugeot se ovšem v případě tohoto konceptu rozhodl zajít o něco dál a vyrobit kompletní zvukový profil auta. Automobilka si k tomu přizvala brazilského hudebníka a producenta Amona Tobina. Ten pomohl navrhnout nejen jednotlivé zvuky, ale i to, jak pomocí nich auto s posádkou a řidičem spolupracuje. Kromě povinného zvuku vně auta tak vůz posádce vysílá i specifický zvuk při zrychlování nebo zpomalování, Tobin navrhl i speciální zvuk směrových ukazatelů.

Koncept Peugeot Fractal

Může vás zajímat

Peugeot 308 1.6 HDi 2008

Peugeot 308 1.6 HDi 2008

Cena 150.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Díky tomu, že má auto sestavu devíti klasických reproduktorů, mohl zařídit i to, že zvuk blinkrů se ozývá přesně na té straně, kam chce řidič zatáčet. Svůj vlastní zvuk má například i otevírání a zavírání dveří. Zajímavostí audiosystému na palubě vozu jsou infrabasové reproduktory Subpac, které jsou zabudovány v sedadlech a přenášejí basové frekvence přímo přes tělo cestujícího. Díky tomu si každý člen posádky může otočným ovladačem zvolit vlastní úroveň basů a nemusí svým vkusem rušit zbytek cestujících.

Zaměření na akustickou stránku zdůrazňuje celkové pojetí interiéru, který je pokryt panely se špičatou texturou připomínající vnitřek zvukových studií. Vnitřek ctí jednoduchost a zaujme futuristicky tvarovanými sedadly a hranatým volantem.

Zajímavostí konceptu je i propojení s chytrými hodinkami Samsung Gear S. Aplikace v nich ukáže úroveň nabití baterií, zbývající čas nabíjení, teplotu interiéru nebo pozici auta. Z aplikace se dají třeba otevřít dveře nebo ovládat klimatizace či právě palubní audiosystém.





Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.