Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbláznivější studie: umělé hlasy, hranatý volant a pichlavý interiér

  14:36aktualizováno  14:36
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodajů iDNES.cz) - Příliš tichá elektrická auta jsou podle evropských úředníků nebezpečná pro chodce, a tak musí auta od roku 2019 vydávat při jízdě na elektřinu zvuk. Peugeot se konceptem Fractal zamýšlí nad tím, jak by to mohlo vypadat.

Peugeot Fractal je koncept malého elektrického roadsteru. A je pořádně odvázaný. Čtyřmístný vůz má délku jen 3,81 metru a šířku 1,77 metru a jeho hmotnost je 1 000 kilogramů. Přitom uvnitř najdeme akumulátory s kapacitou 30 kWh. Energie z nich putuje k elektromotorům na přední i zadní nápravě, jejich kombinovaný výkon je 150 kW, a malý koncept tak může na stovku zrychlit za 6,8 sekundy. Dojezd by měl být asi 450 kilometrů, což není na malý elektromobil vůbec špatné.

Fotogalerie

Ale tyto údaje vlastně nejsou na Fractalu tím nejdůležitějším. Auto se totiž snaží ukázat, jak by se mohli výrobci elektromobilů vypořádat s povinností, která pro ně bude platit od roku 2019. Evropská unie totiž vyžaduje, aby od tohoto roku elektromobily při jízdě rychlostí do 30 km/h, což je typicky omezená rychlost v obytných zónách, vydávaly zvuk, kterým na sebe upozorní chodce.

Peugeot se ovšem v případě tohoto konceptu rozhodl zajít o něco dál a vyrobit kompletní zvukový profil auta. Automobilka si k tomu přizvala brazilského hudebníka a producenta Amona Tobina. Ten pomohl navrhnout nejen jednotlivé zvuky, ale i to, jak pomocí nich auto s posádkou a řidičem spolupracuje. Kromě povinného zvuku vně auta tak vůz posádce vysílá i specifický zvuk při zrychlování nebo zpomalování, Tobin navrhl i speciální zvuk směrových ukazatelů.

Koncept Peugeot Fractal

Může vás zajímat

Peugeot 308 1.6 HDi 2008

Peugeot 308 1.6 HDi 2008

Cena 150.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Díky tomu, že má auto sestavu devíti klasických reproduktorů, mohl zařídit i to, že zvuk blinkrů se ozývá přesně na té straně, kam chce řidič zatáčet. Svůj vlastní zvuk má například i otevírání a zavírání dveří. Zajímavostí audiosystému na palubě vozu jsou infrabasové reproduktory Subpac, které jsou zabudovány v sedadlech a přenášejí basové frekvence přímo přes tělo cestujícího. Díky tomu si každý člen posádky může otočným ovladačem zvolit vlastní úroveň basů a nemusí svým vkusem rušit zbytek cestujících.

Zaměření na akustickou stránku zdůrazňuje celkové pojetí interiéru, který je pokryt panely se špičatou texturou připomínající vnitřek zvukových studií. Vnitřek ctí jednoduchost a zaujme futuristicky tvarovanými sedadly a hranatým volantem.

Zajímavostí konceptu je i propojení s chytrými hodinkami Samsung Gear S. Aplikace v nich ukáže úroveň nabití baterií, zbývající čas nabíjení, teplotu interiéru nebo pozici auta. Z aplikace se dají třeba otevřít dveře nebo ovládat klimatizace či právě palubní audiosystém.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.