Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejbláznivější studie: umělé hlasy, hranatý volant a pichlavý interiér

  14:36aktualizováno  14:36
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodajů iDNES.cz) - Příliš tichá elektrická auta jsou podle evropských úředníků nebezpečná pro chodce, a tak musí auta od roku 2019 vydávat při jízdě na elektřinu zvuk. Peugeot se konceptem Fractal zamýšlí nad tím, jak by to mohlo vypadat.

Peugeot Fractal je koncept malého elektrického roadsteru. A je pořádně odvázaný. Čtyřmístný vůz má délku jen 3,81 metru a šířku 1,77 metru a jeho hmotnost je 1 000 kilogramů. Přitom uvnitř najdeme akumulátory s kapacitou 30 kWh. Energie z nich putuje k elektromotorům na přední i zadní nápravě, jejich kombinovaný výkon je 150 kW, a malý koncept tak může na stovku zrychlit za 6,8 sekundy. Dojezd by měl být asi 450 kilometrů, což není na malý elektromobil vůbec špatné.

Fotogalerie

Ale tyto údaje vlastně nejsou na Fractalu tím nejdůležitějším. Auto se totiž snaží ukázat, jak by se mohli výrobci elektromobilů vypořádat s povinností, která pro ně bude platit od roku 2019. Evropská unie totiž vyžaduje, aby od tohoto roku elektromobily při jízdě rychlostí do 30 km/h, což je typicky omezená rychlost v obytných zónách, vydávaly zvuk, kterým na sebe upozorní chodce.

Peugeot se ovšem v případě tohoto konceptu rozhodl zajít o něco dál a vyrobit kompletní zvukový profil auta. Automobilka si k tomu přizvala brazilského hudebníka a producenta Amona Tobina. Ten pomohl navrhnout nejen jednotlivé zvuky, ale i to, jak pomocí nich auto s posádkou a řidičem spolupracuje. Kromě povinného zvuku vně auta tak vůz posádce vysílá i specifický zvuk při zrychlování nebo zpomalování, Tobin navrhl i speciální zvuk směrových ukazatelů.

Koncept Peugeot Fractal

Může vás zajímat

Peugeot 308 1.6 HDi 2008

Peugeot 308 1.6 HDi 2008

Cena 150.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Díky tomu, že má auto sestavu devíti klasických reproduktorů, mohl zařídit i to, že zvuk blinkrů se ozývá přesně na té straně, kam chce řidič zatáčet. Svůj vlastní zvuk má například i otevírání a zavírání dveří. Zajímavostí audiosystému na palubě vozu jsou infrabasové reproduktory Subpac, které jsou zabudovány v sedadlech a přenášejí basové frekvence přímo přes tělo cestujícího. Díky tomu si každý člen posádky může otočným ovladačem zvolit vlastní úroveň basů a nemusí svým vkusem rušit zbytek cestujících.

Zaměření na akustickou stránku zdůrazňuje celkové pojetí interiéru, který je pokryt panely se špičatou texturou připomínající vnitřek zvukových studií. Vnitřek ctí jednoduchost a zaujme futuristicky tvarovanými sedadly a hranatým volantem.

Zajímavostí konceptu je i propojení s chytrými hodinkami Samsung Gear S. Aplikace v nich ukáže úroveň nabití baterií, zbývající čas nabíjení, teplotu interiéru nebo pozici auta. Z aplikace se dají třeba otevřít dveře nebo ovládat klimatizace či právě palubní audiosystém.





Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Škoda Octavia RS 245
Škoda představuje nejrychlejší Octavii RS všech dob, má 245 koní

Škoda Octavia RS po faceliftu dostává ještě silnější vrcholové provedení, oproti normálnímu RS má 15 koní navíc. Nový vrchol nabídky se jmenuje RS 245 a je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.