Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot Instinct je smartphone na kolech s umělou inteligencí

  11:00aktualizováno  11:00
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Netradiční postup zvolil Peugeot při premiéře svého konceptu Instinct. Ten totiž sice vznikl jako lákadlo na stánek firmy pro ženevský autosalon, ale světovou premiéru zažil poněkud skromněji na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně. Ten je přitom určen především mobilním telefonům a související technice.

Peugeot Instinct | foto: Lukáš Hron, Mobil

Trochu netradiční premiéra nového konceptu Peugeotu má ovšem svůj důvod. V Barceloně mezi novinkami ze světa mobilních telefonů se Instinct, jak se studie jmenuje, ukázal proto, že je sám nabitý chytrými technologiemi a bere si spoustu prvků ze světa chytrých telefonů. Instinct je tak ztělesněním toho, co někteří budoucím autům předpovídají – že to budou vlastně takové smartphony na kolech.

Fotogalerie

Nízký čtyřdveřový kombík ve stylu shooting brake a se zadním párem dveří otevíraným proti směru jízdy tak není autem, které by mělo ukazovat podobu nějakého budoucího modelu značky. Má ale ukázat, jakým směrem Peugeot míří v případě moderní technologické výbavy.

Chytré auto

Atraktivní design tu tak slouží jako prostředek k přitáhnutí pozornosti k ostatním vlastnostem auta. Mezi těmi hrají hlavní roli moderní chytré funkce. Peugeot Instinct je tedy autonomní chytré auto, které se bude umět přizpůsobit potřebám svého uživatele. Uživatel si přitom bude moci vybrat, kolik kontroly vozu svěří a kolik toho o něm auto bude vědět. Instinct tak má dva autonomní módy (Autonomou Soft a Autonomous Sharp) a dva módy pro manuální řízení vozu (Drive Relax a Drive Boost). Řidič mezi nimi může přepínat a auto mu může mód doporučit podle aktuálního rozpoložení.

Peugeot Instinct
Peugeot Instinct

K tomu, aby bylo auto schopno činit taková doporučení a rozhodnutí, je napojeno na platformu internetu věcí Samsung Artik. Díky ní je Instinct schopen získávat informace z celé řady uživatelových chytrých zařízení a spolupracovat s nimi. A to nejen s těmi, které uživatel nosí při sobě, ale třeba i s těmi nainstalovanými v chytré domácnosti. Auto tak třeba pozná, že je řidič právě na cestě z posilovny, protože si stáhne data z jeho chytrých hodinek, které zaznamenaly fyzickou aktivitu. A hned mu nabídne komfortní autonomní mód, ve kterém může dojet domů v klidu a už cestou odpočívat.

Palubní deska se přizpůsobí právě zvolenému módu jízdy a aktuálnímu uživateli, vůz umí pustit pro danou chvíli vhodnou a uživatelem oblíbenou hudbu. Auto se neustále přizpůsobuje aktuální situaci a měnícím se potřebám a vkusu uživatele, jedná se o metodu takzvaného hlubokého učení, která má na poli umělé inteligence velkou budoucnost. V podstatě to znamená, že se stroj učí sám z dat, která automaticky získává bez zásahu uživatele nebo programátorů.

Propojením s chytrým světem okolo nás tak Instinct dovede nabídnout funkce, které zatím nejsou u aut obvyklé. Automaticky třeba při odjezdu z domova uzamkne domovní dveře, a pokud ví, že předchozí den nebyl uživatel fyzicky příliš aktivní, nabídne mu, že může kus cesty do práce dojít pěšky s tím, že se vůz ideálně sám zaparkuje na obvyklém místě.

Jízdní režimy jako základní profily

Jak již bylo řečeno, Instinct se má neustále přizpůsobovat uživateli, ale zmíněné čtyři jízdní režimy tvoří jakýsi základ jeho možností. Režim Drive Boost upřednostňuje manuální řízení a jízdní dynamiku a upozadí jízdní asistenty, zatímco režim Drive Relax naopak asistenční prvky více do řízení zapojí a pomáhá řidiči ke klidnému jízdnímu stylu. Zapne tedy třeba adaptivní tempomat a automatické ovládání světel. Autonomous Soft je nejklidnější jízdní režim, kdy je auto nastaveno na komfortní samostatnou jízdu s tím, že posádka včetně řidiče může sledovat třeba film. A režim Autonomous Sharp je pak určen k tomu, aby vůz dojel do cíle sám, ale pokud možno v co nejkratším čase.

K ovládání systému vozu slouží nový koncept Peugeot i-Cocpit, pochopitelně s velkým displejem v čele na palubní desce. Funkce se ale ovládají za pomoci zařízení takzvaného i-Device, které umožňuje řidiči mít neustále nad ovládáním vozu kontrolu a udělovat mu pokyny i v autonomním módu. Přes i-Device tak může řidič dát vozu například pokyn k předjetí auta před ním.

S automobilem pak lze komunikovat i hlasově, Peugeot plánuje podobného hlasového asistenta, jakým je třeba Alexa od Amazonu. Kromě samotných služeb vozu takto půjde využívat i řadu internetových služeb a pasažér si tak například s pomocí asistenta ve voze koupí lístky do kina či zařídí jiné záležitosti.

Hybridní hatchback

Dynamické auto velikosti klasického Peugeotu 308 dostalo v koncepční podobě pochopitelně moderní pohon, který ale ukazuje, že spalovací motory tu s námi budou ještě dlouho. Instinct totiž překvapivě není elektromobil, ale plug-in hybrid. Detaily o pohonné soustavě zatím Peugeot nesdělil, ale dohromady má mít systém výkon 300 koní a je tu pohon všech kol. To by mělo zajistit dobrou dynamiku odpovídající tomu, co řidič očekává dle vzhledu auta.





Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Další z rubriky

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Peugeot 208  1,2  / 60 kW ACTIVE
Peugeot 208 1,2 / 60 kW ACTIVE

r.v. 2016, naj. 26 328 km, benzín
233 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.