Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

aktualizováno 
Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se postavil na start vůbec prvního automobilového závodu historie.

Peugeoty Type 5 | foto: Fiskens

Neděle 22. července 1894 je významným dnem historie motorismu. Pařížský deník Le Petit Journal toho dne v osm ráno odstartoval od Porte Maillot první ročník závodu Paříž-Rouen. Podle badatelů zkoumajících počátky motorismu je to vůbec první automobilový závod historie. Deníku se přihlásila více než stovka aut, na start se nakonec postavilo 21, jedním z nich byl právě stroj bratří Peugeotů s výrobním číslem 164. Trasa byla přes osmdesát mil dlouhá (necelých 130 kilometrů) a byla opravdovou zkouškou vytrvalosti pro stroj i posádku.

Peugeoty Type 5

Le Petit Journal o soutěži psal jako o závodu vozů bez koní. Nechybělo zvědavé publikum. Trasa byla navržena tak, aby spíš než maximální rychlost prověřila spolehlivost, bezpečnost a snadnost používání, ale také provozní náklady.

Paul Daimler, syn pionýra automobilismu a vynálezce spalovacího motoru Gottlieba Daimlera, si zapsal: „Byla to zvláštní podívaná vidět tyto různorodé typy vozidel závodit. Z topičů parních strojů kape pot a vše je pokryto sazemi. A naopak řidiči jedoucí na benzin či parafin sedí klidně a tu a tam pohnou řídící pákou, jako by jen jeli pro radost na výlet.“‘

Do Rouen dojelo 17 aut průměrnou rychlostí mezi 10 a 20 km/h, a Peugeot mířící do dražby byl jedním z nich. Měl číslo 27, řídil ho Louis Rigoulot a dojel jedenáctý. Tovární tým Peugeotu připravil šest strojů a všechny dojely do cíle.

Typ 5 byl připraven speciálně pro závod. Při stavbě prý ušetřili odlehčením až pětiny hmotnosti. Říká se dokonce, že řidič desátého v pořadí Monsieur Dubois de Chantilly, který jel na Panhardu, byl tak ohromen výkonem a stylem Rigoulotova stroje, že ho okamžitě od Peugeotu koupil.

Fotogalerie

Peugeot s číslem šasi 164 byl objednán 25. června 1893, jak je zaznamenáno ve firemním archivu Peugeotu. Stroj dostal na zadní nápravu namontovaný litrový dvouválec od Daimlera, který vyrobila v licenci firma Panhard-Levassor. Přenos síly od čtyřstupňové převodovky na zadní kola je stejně jako řízení provedeno řetězem. Gumové pneumatiky jsou plné, ty plněné vzduchem se u aut začaly používat o rok později.

Zajímavě je řešeno chlazení motoru, chybí totiž klasický chladič. Motor je chlazen vodou, která obíhá trubkami tvořícími kostru vozu. Stávající majitel si prý libuje, že po chvilce jízdy auto hřeje, což se hodí při vyjížďkách za chladného počasí.

Kočár bez koní má mnoho částí původních, prošel ovšem pečlivou renovací. Původně byl součástí sbírky francouzského sběratele. Majitele změnil naposledy v roce 1998 a je stále v dokonalé kondici, pořád je schopný jet pětadvacetikilometrovou rychlostí, naposledy to v ostrém závodním nasazení prokázal v roce 2014, kdy na soutěži v Nizozemí ujel za den ohromujících 150 kilometrů.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.