Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

aktualizováno 
Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se postavil na start vůbec prvního automobilového závodu historie.

Peugeoty Type 5 | foto: Fiskens

Neděle 22. července 1894 je významným dnem historie motorismu. Pařížský deník Le Petit Journal toho dne v osm ráno odstartoval od Porte Maillot první ročník závodu Paříž-Rouen. Podle badatelů zkoumajících počátky motorismu je to vůbec první automobilový závod historie. Deníku se přihlásila více než stovka aut, na start se nakonec postavilo 21, jedním z nich byl právě stroj bratří Peugeotů s výrobním číslem 164. Trasa byla přes osmdesát mil dlouhá (necelých 130 kilometrů) a byla opravdovou zkouškou vytrvalosti pro stroj i posádku.

Peugeoty Type 5

Le Petit Journal o soutěži psal jako o závodu vozů bez koní. Nechybělo zvědavé publikum. Trasa byla navržena tak, aby spíš než maximální rychlost prověřila spolehlivost, bezpečnost a snadnost používání, ale také provozní náklady.

Paul Daimler, syn pionýra automobilismu a vynálezce spalovacího motoru Gottlieba Daimlera, si zapsal: „Byla to zvláštní podívaná vidět tyto různorodé typy vozidel závodit. Z topičů parních strojů kape pot a vše je pokryto sazemi. A naopak řidiči jedoucí na benzin či parafin sedí klidně a tu a tam pohnou řídící pákou, jako by jen jeli pro radost na výlet.“‘

Do Rouen dojelo 17 aut průměrnou rychlostí mezi 10 a 20 km/h, a Peugeot mířící do dražby byl jedním z nich. Měl číslo 27, řídil ho Louis Rigoulot a dojel jedenáctý. Tovární tým Peugeotu připravil šest strojů a všechny dojely do cíle.

Typ 5 byl připraven speciálně pro závod. Při stavbě prý ušetřili odlehčením až pětiny hmotnosti. Říká se dokonce, že řidič desátého v pořadí Monsieur Dubois de Chantilly, který jel na Panhardu, byl tak ohromen výkonem a stylem Rigoulotova stroje, že ho okamžitě od Peugeotu koupil.

Fotogalerie

Peugeot s číslem šasi 164 byl objednán 25. června 1893, jak je zaznamenáno ve firemním archivu Peugeotu. Stroj dostal na zadní nápravu namontovaný litrový dvouválec od Daimlera, který vyrobila v licenci firma Panhard-Levassor. Přenos síly od čtyřstupňové převodovky na zadní kola je stejně jako řízení provedeno řetězem. Gumové pneumatiky jsou plné, ty plněné vzduchem se u aut začaly používat o rok později.

Zajímavě je řešeno chlazení motoru, chybí totiž klasický chladič. Motor je chlazen vodou, která obíhá trubkami tvořícími kostru vozu. Stávající majitel si prý libuje, že po chvilce jízdy auto hřeje, což se hodí při vyjížďkách za chladného počasí.

Kočár bez koní má mnoho částí původních, prošel ovšem pečlivou renovací. Původně byl součástí sbírky francouzského sběratele. Majitele změnil naposledy v roce 1998 a je stále v dokonalé kondici, pořád je schopný jet pětadvacetikilometrovou rychlostí, naposledy to v ostrém závodním nasazení prokázal v roce 2014, kdy na soutěži v Nizozemí ujel za den ohromujících 150 kilometrů.





Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.