Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peugeot se stěhuje z Paříže. Nebojí se, šetří

aktualizováno 
Rozhodně to není kvůli tragédii, která se tento týden stala ve francouzské metropoli, značka jednoduše šetří, kde se dá. Peugeot, který je také vlastníkem značky Citroën, v roce 2017 přesune své ústředí z centra Paříže na západní předměstí. Už je to oficiální.

Asi nejslavnější peugeot všech dob, model 205 | foto: Peugeot

Na pohled to velká změna není, automobilka opravdu ušetří, čistě pragmaticky to je logický krok. Že je opatření součástí snahy o snížení nákladů, přiznal i šéf divize Peugeot France Xavier Duchemin. Z pohledu image firmy je to ale průšvih. Hrdá automobilka začala s ústupem z nejlukrativnější adresy už před třemi lety.

Ústředí automobilky se nyní nachází v budově nedaleko Vítězného oblouku v samém srdci města. Samotnou budovu firma již v roce 2012 prodala za 245,5 milionu eur (téměř sedm miliard korun) a kanceláře si v ní v současnosti pouze pronajímá.

Peugeot se z bílé hranaté budovy na Avenue de la Grande Armée vystěhuje po půlstoletí. Vedení automobilky, šéf koncernu PSA Carlos Tavares a dalších asi tisíc lidí se přesune k továrně do Poissy na předměstí Paříže. Ze srdce města to tam je asi hodina cesty. Asi pět set lidí zůstane v kancelářích v Paříži. Podle informací Reuters se stejný krok chystá i pro značku Citroën.

Dobrá, renomovaná adresa určitě funguje i z psychologického hlediska. Dravá korejská značka Kia si před lety postavila ústředí v centru Frankfurtu nad Mohanem, těsně vedle výstaviště, kde se koná velký světový autosalon. Je to provokace, demonstrace odvahy a síly, navíc na výsostném území hrdých německých automobilek. Těžko říct, jestli je to provokace, ale další evropská značka Hyundai má zase evropskou centrálu v Rüsselsheimu, tradičním sídle značky Opel, vývojová centra si pak značka otevřela ve Frankfurtu a u veleslavného okruhu Nürburgring, který je považován za nejnáročnější trať světa a automobilky tam jezdí testovat. To vše je nenápadná, ale efektivní demonstrace síly.

„Dárek“ k výročí

Peugeot, kterÝ se poslední roky potýká s těžkostmi, letos vzpomíná na svého zakladatele Armanda Peugeota, který zemřel před sto lety. Francouzský průmyslník zemřel 2. ledna 1915, možná se teď po století otočil v hrobě.

„U investorů může být tento krok vnímán pozitivně,“ myslí si o stěhování Peugeotu Markéta Šichtařová, ekonomická analytička a ředitelka společnosti Next Finance. Je to důkaz restrukturalizace a tlaku na šetření.

Větší riziko pro ekonomiku, a tedy i pro automobilky, ale vidí Šichtařová v panice, která po útocích v Paříži panuje a může se začít šířit Evropou.

„Francie dlouhodobě trpí vysokým státním dluhem, který se nedaří snižovat. Do toho se může přidat strach lidí. Francouzi se budou bát, co bude dál. Poptávka může opadnout, lidi se podvědomě budou snažit šetřit.“

Markéta Šichtařová to přirovnává k situaci v USA po 11. září 2001. „Ačkoliv pád jednoho domu nemůže přímo poškodit americkou ekonomiku, bezpečnostní opatření, nevole a skepse vedla k šetření. Skepse nastartovala řetězec událostí, který vedl ke kolapsu na finančních trzích v roce 2008.“

Podobná situace může nastat nyní. „Co se děje ve Francii, na veřejnost působí negativně, určitě budou dlouhodobá bezpečnostní opatření, která budou lidem komplikovat život. Hlídané budou úřady a dopravní uzly. A veřejnost to bude stále vnímat,“ uzavírá Šichtařová.

Restart Peugeotu

PSA před časem zahájila rozsáhlou restrukturalizaci, aby obnovila ziskovost a snížila svou závislost na evropském trhu. Loni se firma dohodla na kapitálovém propojení s čínským partnerem Dongfeng.

V dubnu akcionáři PSA schválili zvýšení kapitálu o tři miliardy eur, v jehož rámci v podniku získaly čtrnáctiprocentní podíly firma Dongfeng a francouzská vláda.

PSA je po německém koncernu Volkswagen druhým největším výrobcem automobilů v Evropě z hlediska objemu prodeje. V České republice provozuje společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota.

Armand Peugeot

Podnikání rodinné ocelářské firmy změnil v druhé polovině 19. století na výrobu kol, motocyklů a zejména automobilů. Když v roce 1913 odcházel z vedení firmy, byla firma Peugeot největším francouzským výrobcem s 10 000 ročně vyrobenými vozy.

Podnikání rodu Peugeotů sahá hluboko do historie. V 16. století se rodina věnovala zemědělství, následně tkalcovství, výrobě olejů, papíru a kartonu.

V roce 1810 přestavěla rodina svůj obilný mlýn ve vesnici Vandoncourt na malou továrnu vyrábějící válcovanou ocel a velké množství dalších ocelových výrobků, nářadí, pil a pilových listů ale i žehliček a mlýnků na kávu. V roce 1850 (rok po narození Armanda Peugeota v březnu 1949) se začal používat typický znak lva. Do vedení firmy Armand spolu s bratrem Eugenem nastoupil v roce 1865 a prvním vyrobeným dopravním prostředkem firmy Peugeot bylo v roce 1882 jízdní kolo Le Grand Bi.

Armand vystudoval technickou univerzitu v Paříži a zajímat o automobily se začal po setkání s Gottliebem Daimlerem a dalšími nadšenci nabyl přesvědčení o jejich životaschopnosti.

V roce 1889 s Leonem Serpolletem sestrojil parní tříkolku. O rok později, s použitím Daimlerova motoru, zkonstruoval Peugeot první benzinový vůz. Armandovým cílem však bylo dodat do svého automobilu také vlastní pohonnou jednotku.

Ctižádostivý, tvrdě pracující Peugeot si poté, co se názorově rozešel se svým bratrancem Eugénem, založil ve francouzském městě Lille v roce 1896 vlastní společnost Société Automobiles Peugeot, jež se věnovala výhradně výrobě automobilů. Motor umístil dopředu a jako první začal používat volant a celogumové pneumatiky.

V letech 1906 až 1915 se vyráběly kompaktní vozy Lion Peugeot, před první světovou válkou vznikl také nejmenší typ Bébé BP1, jehož autorem byl italský konstruktér Ettore Bugatti. Svůj odbyt ale nalezly i luxusní šestiválce.

Dodnes se Peugeot drží tříčíselného značení s nulou uprostřed, prvním takto označeným modelem byl typ 201 z roku 1929. Po válečné přestávce se firma vrátila k civilní výrobě, spolupracovala s Renaultem a Volvem.

Peugeot také do svých služeb najal předního italského karosáře Pininfarinu, který vozům vtiskl neotřele elegantní tvary. Dnes spoléhá na vlastní designérské centrum, které občas trochu tápe.

Popularitu si získal zejména model 403, představený v roce 1955, kterému se díky designu i solidnímu zpracování přezdívalo „francouzský mercedes“. Vůz se vyráběl i jako kabriolet a na televizní obrazovce ho proslavil roztržitý poručík Columbo, který v něm brázdil losangeleské ulice.

V roce 1974 firma koupila 30 procent akcií Citroënu (založen 1919) a o dva roky později se obě automobilky spojily do koncernu PSA, který je dnes druhým největším evropským automobilovým výrobcem.

Skupina PSA odkoupila v roce 1978 evropskou divizi amerického Chrysleru - Simcu. Peugeot ji přejmenoval na Talbot a obnovil tak jméno značky, vzniklé již v roce 1903. Komerční úspěch s těmito vozy se však nedostavil, a proto Peugeot v roce 1986 Talbot zrušil.

Značka Peugeot má také dlouhou tradici v automobilovém sportu, zejména v rallye. Mezi ikonické sportovní modely patří kompaktní 205 GTi, představený v roce 1984, který vynikal ovladatelností a dynamikou. Model 205 se řadil mezi vůbec nejprodávanější modely značky, v letech 1983 až 1997 bylo vyrobeno 5,3 milionu těchto vozů. Překonal ho jeho nástupce 206, kterého se do roku 2010 jen ve Francii vyrobilo 6,8 milionu vozů. Celkem čtyři modely značky (504, 405, 307 a 308) získaly prestižní ocenění evropského vozu roku.

V posledních letech se skupině PSA příliš nedaří, za rok 2012 ohlásila rekordní ztrátu ve výši přes pět miliard eur. Loni ztrátu snížila na 2,3 miliardy eur. PSA nyní pracuje na restrukturalizaci, která má obnovit její ziskovost a snížit závislost na evropském trhu. Letos se firma dohodla na kapitálovém propojení s čínským partnerem Dongfeng.

A mlýnky na kávu, pepř a sůl vyrábí Peugeot dodnes.

Autoři: ,
Témata: Citroën, Peugeot




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.