Peugeot Pick Up

Peugeot Pick Up | foto: Peugeot

Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

  • 32
Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na africké trhy. Pozornější divák však odhalí, že to vlastně ani peugeot není. Pick Up je dvacet let starý model Nissanu vyráběný nyní v Číně.

Peugeot začal už před 60 lety úspěšně dobývat africké trhy s nezničitelnými a velmi populárními modely 403, 404 a 504 (který se v Nigérii vyráběl ve verzi pick-up až do roku 2005), od klasických sedanů a kombíků se ovšem zájem posunul k více pracovnímu náčiní. A tak se do nabídky francouzské značky zařazuje pracovní stroj s jednoduchým jménem: Pick Up.

Peugeot 504 Pick-up

„Tento segment představuje 10 % cílového trhu, do něhož spadají země severní Afriky a západní části subsaharské Afriky, které představují objem přibližně 56 000 vozů ročně. Dominantní místo zde mají dieselové motory (92 %) a pohon 4×4 (77 %),“ uvádí mluvčí českého zastoupení značky Radka Matthey.

Zaostalým africkým trhům toto auto přesně pasuje. S nejmodernějšími elektronikou prošpikovanými auty by si tam na tamních cestách necestách stejně moc nevěděli rady. O to víc se hodí robustní prověřená mechanika.

Peugot Pick Up s prodlouženou kabinou (double cab) je 508 centimetrů dlouhý, má jedenadvacet centimetrů vysoký podvozek a uveze 815 kilogramů. Ložná plocha je 1,4 metru dlouhá i široká.

Na tvář starého dobrého nissanu naroubovali světla pro denní svícení a masku moderních peugeotů, upravili také zadní lampy.

Mechanika je ta nejklasičtější, jaká může být - základem je nosný tuhý rám, na který je nasazená karoserie. Zadní náprava je tuhá, zavěšená na listových perech. Právě to obstojí v terénu a při přetěžování nákladem nejlíp.

Na palubě nechybí klimatizace (manuální), dva airbagy, elektricky ovládaná okna a rádio s CD dostalo zdířku USB vstupu, šoférovi pomáhá ABS, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a parkovací senzory.

Peugeot Pick Up
Peugeot Pick Up

Pod kapotou je podélně uložený dvouapůllitrový čtyřválcový turbodiesel osazený vstřikováním common-rail s výkonem 115 koní a 280 newtonmetry. Pětistupňová manuální převodovka může pohánět podle provedení kola zadní nebo obou náprav (připojuje se manuálně). Verze 4x4 je doplněna o redukci. Verze 4×4 se od verze 4×2 liší chromovým obloukem na úrovni korby, střešním nosičem a bočními stupátky.

Globalizace v praxi

Staronový pick-up, který na africké trhy vyrazí v září, je dokonalým příkladem globalizace v autoprůmyslu.

Pick-upy jsou specifickými vozy pro přesně určené trhy. Žádané jsou v Amerikách (Severní i Jižní) nebo Austrálii. V Evropě extra kupované nejsou, zajímavý tržní potenciál ovšem představuje Afrika. Tam se svým charakterem, zaměřením a robustní konstrukcí hodí. Do nabídky je tak zařazují i značky, které v nich velkou tradici nemají. Vidina velikosti zatím nerozparcelovaného afrického trhu je ovšem lákavá.

Peugeot na to šel nejjednodušší cestou, půjčil si model jiného výrobce. V tomto případě sáhl po Nissanu Navara první generace D22, který byl představený před dvaceti lety (v roce 1997).

Terénní nissany jsou prostě žádané zboží, aktuální provedení navary chystá přepracovat pod svou značkou Mercedes a svou verzi tohoto vozu představil také Renault pod jménem Alaskan. Jenže Nissan s Renaultem patří do jedné aliance a Mercedes s nimi spolupracuje, v tomto případě je to pochopitelné. Kdežto koncern PSA je sice také francouzský, ale hlavně je to přímý konkurent Renaultu i Nissanu.

Jenže v Číně je prostě všechno trochu jinak. Pokud tam zahraniční výrobci chtějí stavět auta, musí se spojit s domácími automobilkami. A ty si klidně rozjednají joint-venture partnerství s více značkami, které si konkurují.

Nissan Navara (D22)

Dongfeng Rich New

Koncern PSA sdružující Peugeot s Citroënem je s automobilkou Dongfeng, která patří mezi čtyři největší v Číně, kapitálově propojený. Dongfeng však kromě toho právě také v joint-venture projektu s Nissanem vyrábí navary pro čínský trh a vyváží je i do Egypta. První generaci modelu, na jehož výrobu dnes drží práva, Číňané prodávají pod jménem Dongfeng Rich New. A nově tedy i jako Peugeot Pick Up.

Ještě nedávno jsme se čínským automobilkám smáli a považovali je za odkladiště vyčpělých modelů. Peugeot potvrzuje, že se časy změnily. A od čínské automobilky si vyžádal výrobu auta pro Afriku, které vychází ze starého dobrého „Japonce“.