Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES

Peugeot 405 v dlouhodobém testu MF DNES | foto: AAA Auto Praha

Peugeot v dlouhodobém testu ujel čtvrtinu

Deset z požadovaných čtyřiceti tisíc kilometrů dokončila před několika dny posádka třináct let starého Peugeotu 405 SRD. Tuto ojetinu na sklonku loňského roku koupila redakce v pražském autobazaru AAA s cílem zjistit, zda i takto starý vůz s turbodieselovým motorem může být alternativou pro šetrnou skupinu motoristů.

Hned po koupi byl automobil prakticky nepojízdný. Mimo jiné bylo zadřené ložisko klikového hřídele a oprava v plzeňském neznačkovém autoservisu specializovaném na opravy francouzských vozů přišla na 28 tisíc korun a teprve na počátku jara bylo možné s peugeotem jezdit na delších trasách. Dnes je to auto vcelku příjemné a spolehlivé. Nejdříve však bylo ještě nutno opravit převodovku, protože se porouchal synchron třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Převodovku opravili opět ve stejném servisu jako motor, zároveň vůz absolvoval výměnu oleje a prohlídku po předepsaných sedmi a půl tisíci kilometrech.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot  můžete koupit na www.automodul.cz

Tato záležitost nakonec namísto deseti až dvanácti tisíc, což byla cena odhadovaná šéfem servisu Karlem Hartlem, přišla redakci téměř na patnáct tisíc, zato však auto bylo při odjezdu z brány servisu takřka bezvadné. Kromě převodovky zde totiž vyměnili i oba "slepé" přední reflektory, spravili žhavicí relé, centrální zamykání ve dveřích spolujezdce a další drobnosti. Z větších závad se nepodařilo odstranit pouze nefunkční otáčkoměr. Po zásahu techniků se sice ručička začala hýbat, ale i při stabilizované jízdě na pátý rychlostí stupeň po dálnici sebou ručička škube jako pominutá a poletuje v rozmezí hodnot nula až tři tisíce otáček.

Malými problémy, které znepříjemňují život řidiče, zůstávají drnčící plasty, při jednom deštivém dni při jízdě po dálnici se uvolnilo uchycení levého ramene stěrače, a to se pak vyklonilo až k bočnímu okénku na řidičově straně. Stačilo však stěrač vrátit zpět na přední sklo, šroub příslušným klíčem dotáhnout a mohlo se pokračovat v jízdě. Po krátké době, kdy fungovalo centrální zamykání po zasunutí klíče jak do zámku na řidičově straně, tak i na spolujezdcově, přestalo fungovat to na straně řidiče. Před návštěvou servisu v 7500 kilometrech byla přitom situace přesně opačná.

Těsně před dosažením hranice deseti tisíc kilometrů se peugeot projel po německých dálnicích při cestě do Mnichova. Ukázalo se, že i stovky kilometrů lze jet s touto ojetinou stabilní rychlostí mezi 140 až 150 kilometry za hodinu, při pokusu o další akceleraci někam k hodnotě maximálně 170 kilometrů za hodinu se však ručička ukazatele teploty chladicí kapaliny začala šplhat k hodnotám signalizujícím přehřívání motoru. Již tradičním kladem testovaného peugeotu je od počátku testu spotřeba. Ta ani nyní při mnichovské cestě příliš nepřevýšila hranici šesti litrů na sto kilometrů.