Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pevnost střech při převrácení: v testech uspělo subaru a VW, propadli „korejci“

aktualizováno 
Nejen čelní, boční a zadní nárazové testy provádějí americké instituce, které hodnotí bezpečnost aut. Provádí také zkoušky, při nichž simulují převrácení vozu a hodnotí pevnost jeho střechy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejnovější test se zaměřil na třídu kompaktních vozů SUV. Mezi auty s vizáží teréňáku uspěly nejlépe Volkswagen Tiguan, Subaru Forester, Honda Element a Jeep Patriot.

Druhou nejlepší známku za odolnost střechy si vysloužila skupina Suzuki Grand Vitara, Chevrolet Equinox, Toyota RAV4, Nissan Rogue a Mitsubishi Outlander. Hůře skončila dvojice Honda CR-V a Ford Escape, ještě horší pevnost střechy představila Kia Sportage.

VW Tiguan

VW Tiguan

Převrácení auta patří k nejvážnějším nehodám. Ve Spojených státech při nich zemře ročně na 10 tisíc lidí. Podle serveru Automotive News je podíl nehod spojených s převrácením auta na všech haváriích jen tříprocentní, zároveň však na ně připadá celá třetina obětí automobilových kolizí.

Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS) zatížil ve zkouškách populárních aut SUV část střechy každého zkoušeného vozu velmi těžkou kovovou deskou. Jeho hmotnost odpovídala čtyřnásobku váhy zkoušeného auta.

Testovaná auta třídy SUV dosáhla na nejlepší známku jen v případě, že čtyřnásobku své váhy odolala. Střecha se nesměla promáčknout o více než pět palců, což odpovídá necelým 13 centimetrům.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara

Druhou nejlepší známku a stále ještě pochvalu si vysloužila skupinka aut, která zvládla bez obtíží závaží odpovídající alespoň 3,25násobku své hmotnosti. Honda CR-V a Ford Escape vydržely 2,5 násobek své váhy, Kia Sportage nezvládla ani takové závaží.

IIHS přiznává v protokolu k testu, že metodika zatím není úplně ideální. Lepší než statická zkouška by byl dynamický test, při kterém by se auto opravdu převrátilo, zafungovaly by airbagy a pásy a na testovacích figurínách by přístroje odečetly riziko zranění jednotlivých tělesných partií.

Mitsubishi Outlander

Auto se však může převrátit tolika způsoby, že jednotnou metodiku zatím žádná instituce nevymyslela.
Přesto výzkumy IIHS ukazují, že v autech s odolnější střechou má posádka při nehodě spojené s převrácením vozu větší šanci přestát ji bez vážných následků.

Ochrana při převrácení
Dobrá VOLKSWAGEN TIGUAN, SUBARU FORESTER, HONDA ELEMENT, JEEP PATRIOT
přijatelná SUZUKI GRAND VITARA, CHEVROLET EQUINOX, PONTIAC TORRENT, TOYOTA RAV4, NISSAN ROGUE, MITSUBISHI OUTLANDER
minimální

HONDA CR-V, FORD ESCAPE, MAZDA TRIBUTE, MERCURY MARINER

špatná

KIA SPORTAGE, HYUNDAI TUCSON

Zdroj: IIHS

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.