Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pevnost střech při převrácení: v testech uspělo subaru a VW, propadli „korejci“

  • 192
Nejen čelní, boční a zadní nárazové testy provádějí americké instituce, které hodnotí bezpečnost aut. Provádí také zkoušky, při nichž simulují převrácení vozu a hodnotí pevnost jeho střechy.

Nejnovější test se zaměřil na třídu kompaktních vozů SUV. Mezi auty s vizáží teréňáku uspěly nejlépe Volkswagen Tiguan, Subaru Forester, Honda Element a Jeep Patriot.

Druhou nejlepší známku za odolnost střechy si vysloužila skupina Suzuki Grand Vitara, Chevrolet Equinox, Toyota RAV4, Nissan Rogue a Mitsubishi Outlander. Hůře skončila dvojice Honda CR-V a Ford Escape, ještě horší pevnost střechy představila Kia Sportage.

VW Tiguan

VW Tiguan

Převrácení auta patří k nejvážnějším nehodám. Ve Spojených státech při nich zemře ročně na 10 tisíc lidí. Podle serveru Automotive News je podíl nehod spojených s převrácením auta na všech haváriích jen tříprocentní, zároveň však na ně připadá celá třetina obětí automobilových kolizí.

Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS) zatížil ve zkouškách populárních aut SUV část střechy každého zkoušeného vozu velmi těžkou kovovou deskou. Jeho hmotnost odpovídala čtyřnásobku váhy zkoušeného auta.

Testovaná auta třídy SUV dosáhla na nejlepší známku jen v případě, že čtyřnásobku své váhy odolala. Střecha se nesměla promáčknout o více než pět palců, což odpovídá necelým 13 centimetrům.

Suzuki Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara

Druhou nejlepší známku a stále ještě pochvalu si vysloužila skupinka aut, která zvládla bez obtíží závaží odpovídající alespoň 3,25násobku své hmotnosti. Honda CR-V a Ford Escape vydržely 2,5 násobek své váhy, Kia Sportage nezvládla ani takové závaží.

IIHS přiznává v protokolu k testu, že metodika zatím není úplně ideální. Lepší než statická zkouška by byl dynamický test, při kterém by se auto opravdu převrátilo, zafungovaly by airbagy a pásy a na testovacích figurínách by přístroje odečetly riziko zranění jednotlivých tělesných partií.

Mitsubishi Outlander

Auto se však může převrátit tolika způsoby, že jednotnou metodiku zatím žádná instituce nevymyslela.
Přesto výzkumy IIHS ukazují, že v autech s odolnější střechou má posádka při nehodě spojené s převrácením vozu větší šanci přestát ji bez vážných následků.

Ochrana při převrácení
Dobrá VOLKSWAGEN TIGUAN, SUBARU FORESTER, HONDA ELEMENT, JEEP PATRIOT
přijatelná SUZUKI GRAND VITARA, CHEVROLET EQUINOX, PONTIAC TORRENT, TOYOTA RAV4, NISSAN ROGUE, MITSUBISHI OUTLANDER
minimální

HONDA CR-V, FORD ESCAPE, MAZDA TRIBUTE, MERCURY MARINER

špatná

KIA SPORTAGE, HYUNDAI TUCSON

Zdroj: IIHS