Phaeton: limuzína D1 od Volkswagenu už má jméno

  • 12
BERLÍN - Nová luxusní limuzína nejvyšší třídy z dílny Volkswagenu, pracovně označovaná jako D1, se bude jmenovat Phaeton. Oznámil to šéf koncernu Ferdinand Piëch při slavnostním otevírání montážního podniku v Drážďanech, kde se vůz bude vyrábět. Ojedinělý prosklený závod umožní zákazníkovi sledovat sestavení svého luxusního vozidla na vlastní oči.

Doslova průhledné továrně, kde se už montuje zkušební série vozu, se říká "skleněná manufaktura", ale zvědavcům dosud průhled zakrývaly žaluzie. Veřejnosti se vůz představí až v únoru příštího roku na autosalónu v Ženevě se zahájením prodeje. Závod obepíná 4300 skleněných tabulí a kromě montážní budovy zahrnuje také podzemní zkušební trať, restauraci, simulátor a multimediální expozici.

D1: Volkswagen míří mezi luxusní vozy

Malou továrnu na luxusní vozy, s nimiž by VW vstoupil i do nejvyšší třídy, si Piëch vzal do hlavy před třemi roky. Nechal ji přitom postavit v centru na osmihektarovém pozemku v části největšího městského parku a prosadil se tak i přes protesty ekologů a památkářů. Prosklenou montážní manufakturou za 400 miliónů marek dospívá VW k novým měřítkům. Někomu závod připomíná kliniku a jinému výzkumnou laboratoř. Za 100.000 až 200.000 marek, kolik má Phaeton stát, se už dají koupit obdobné vozy u BMW nebo Mercedesu, ale VW v Drážďanech nabídne něco, co konkurence nemá: Kupec bude přihlížet, jak jeho luxusní "plechový sen" vzniká.

Nákup se stane zážitkem a až bude auto hotové, zákazník si přímo v závodě převezme klíčky. S montéry probere třeba i poslední přání týkající se vybavení, jako je barva nebo vzorek potahů. VW prý už eviduje několik set vážných zájemců.    

Co znamená Phaeton?

Název vychází ze starořecké mytologie - Phaeton byl synem boha slunce Helia a řídil jeho zářící nebeský vůz. Začátkem minulého století se termínem "phaeton" označoval populární typ automobilové karoserie.

Konečná montáž se děje za pomoci značně předpřipravených dílů, které budou do závodu přes město dovážet od března dvě speciální nákladní tramvaje. Také karoserie se už dodávají nalakované. V montáži bude pracovat 800 lidí a před očima zákazníků může denně vznikat až 150 vozů.

Volba mocných mužů z VW padla na Drážďany, protože chtěli nabídnout zákazníkům i exkluzivní turistickou atrakci spojenou s obrazem "labské Florencie", jak se saské metropoli přezdívá. VW také slibuje, že nový závod přiláká do města ročně kolem 200.000 turistů. I když německý automobilový průmysl nemá zvlášť po teroristických útocích v USA na růžích ustláno, přesto se snaží na východě Německa investovat. Poté, co Opel vybudoval výrobní závod v Eisenachu a VW v Moselu u Zwickau, chystá se Porsche a BMW stavět novou továrnu v Lipsku.

"Je to nový den pro Drážďany a signál pro východní Německo a tradiční automobilovou zemi Sasko," prohlásil na dnešní slavnosti kancléř Gerhard Schröder, jehož vláda čelí kritice, že stále dělá málo pro pozvednutí nových spolkových zemí.  Na východě Německa automobilky investovaly od zániku NDR přes deset miliard marek. V regionu s průměrnou 17procentní mírou nezaměstnanosti, kde se před 12 lety prakticky přes noc zhroutil starý průmysl, vytvořily kolem 10.000 pracovních míst.