Piaggio Fly 125ie

Piaggio Fly 125ie | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Skútr do města, který odstaví vaše auto na vedlejší kolej

  • 71
Temperamentní italský skútr se porovná se všemi nástrahami městského provozu. Piaggio Fly 125 se neztratí ani na okreskách, potěší pečlivým zpracováním a překvapí dobrou cenou.

S novelou silničního zákona, která umožnila řízení skútrů s objemem motoru 125 kubických centimetrů i osobám vlastnícím pouze řidičské oprávnění skupiny B, se s těmito stroji na našem trhu doslova roztrhnul pytel. Česká republika byla zaplavena spoustou motorek převážně asijské produkce. Podívejme se ale, co nám dokáže nabídnout tradiční evropský výrobce. Italská značka Piaggio.

Zvolili jsme stroj se štíhlým tělem a ostře řezanými rysy, který byl pro letošní sezónu vybaven novým vzduchem chlazeným motorem s tříventilovou technikou. V katalogu ho naleznete pod označením Piaggio Fly 125 3V.

Piaggio Fly 125ie

Prvkem který dominuje celému vzhledu motorky je trojúhelník připomínající hrot šípu. Je až zábavné hledat, kde všude je ten zvláštní tvar důmyslně uplatněn. Setkáte se s ním třeba u světlometu, ale také tvaru palubní desky nebo madel předního odkládacího prostoru a krytky nádrže.

Ona má vlastně tenhle tvar celá krytka nádrže. Tuhle zvláštní šipku ale pečlivý pozorovatel nalezne i ve spojích barevných a černých plastů kapotáže a tak trochu i ve tvaru předního blatníku. Štíhlému piaggiu to dodává na dynamice a dravosti. Pečlivě nadávkované chromované doplňky zase dodávají celku na exkluzivitě.

Palubní deska je relativně strohá. Ukazuje však všechny údaje důležité pro jízdu i něco málo navíc. V levé části je kulatý analogový palivoměr, uprostřed tachometr s ukazatelem ujeté vzdálenosti. Vpravo od něj jsou do kulatého budíku zastavěny digitální hodinky.

Piaggio Fly 125ie
Piaggio Fly 125ie

Z obou stran pod tachometrem je v oválných otvorech umístěna ještě šestice kontrolek hlídajících základní funkce jako například dobíjení, osvětlení, dálkové světlo nebo blinkry. Dole na překolenním panelu jsou dvoje dvířka. Ta horní se zajišťují společně s uzamčením řídítek a skrývají akumulátor a malý úložný prostor se základním nářadím. 

Za spodními je uzamykatelná zátka palivové nádrže, která je umístěna pod podlahou skútru. Tohle řešení snižuje těžiště tak, že níž už to vlastně nejde. To má za následek maximální obratnost i v hodně nízkých rychlostech například při manévrování po parkovišti nebo otáčení v úzkých uličkách. Krom toho bylo možné navýšit kapacitu podsedlového úložného prostoru. Tam se tím pádem vejdou dvě přilby. Bohužel pouze otevřené „kokosky“. Integrální ani jedna. Zadní část prostorného sedla je orámována masivním hliníkovým madlem. Za ním vybíhá ještě zadní nosič. Stupačky spolujezdce se vyklápějí z bočních kapotáží. Z krytu variátoru zcela zmizela tradiční „nakopávačka“. Kdo tedy zanedbá údržbu akumulátoru nejede.

K pohonu slouží vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec se zajímavou kombinací dvou sacích a jednoho výfukového ventilu. Tohle netradiční řešení podle výrobce přineslo nárůst výkonu a kroutícího momentu. Aktuálně tedy tahle stopětadvacítka poskytuje při 8 250 otáčkách 8,9 kW. To je slušných dvanáct koní. Dalšími pro spotřebitele zajímavými údaji jsou snížení spotřeby na hranici dvou litrů a prodloužení servisního intervalu. Stejného agregátu se lze dopátrat například pod kapotami vesp z modelových řad Sprint a Primavera. Piaggio Fly s ním dokáže utíkat více než stokilometrovou rychlostí.

V akci

Praha je město, které díky svému geografickému umístění nabízí v podstatě všechny terény pro jízdu na skútru. Naleznete zde táhlé rovinky, stejně jako prudká zatáčkovitá stoupání, ucpané dvouproudovky nebo rozbité dlážděné ulice protkané stříbrnými pásy zákeřně kluzkých tramvajových kolejí. Vyrážím do téhle džungle.

Piaggio Fly 125ie

Motor, který má na svůj objem velmi dospělý zvuk, bleskově reaguje na pokyn ruky a posílá mě vpřed. Na jednu otázku už tedy odpověď znám: Na křižovatce rozhodně při rozjezdu překážet nebudu. Svažující se asfaltka zakončená poměrně ostrou zatáčkou vybízí ke sportovnímu výkonu. Před zatáčkou lehce přibrzdím, fly se poslušně nakloní a opisuje perfektní oblouk.

PIAGGIO FLY 125 v číslech

  • motor: čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec, 124 ccm, 8,9 kW při 8.250 ot/min
  • přední a zadní brzda: kotoučová 220 mm
  • přední a zadní pneu: 120/70 - 12´´
  • délka x šířka x rozvor x výška sedla: 1850 x 695 x 1325 x 760 mm
  • objem nádrže: 7,0 l
  • provozní hmotnost: 132 kg
  • cena: 54 990 Kč

Zatáčka mírně utahuje a chtělo by to ještě trochu náklonu. Než mi stihne hlavou proletět co všechno při tomhle manévru obrousím, dopřejí mi sto dvacet milimetrů široké gumy bez odmlouvání ještě pár cenných stupínků náklonu navíc a už letím pod plynem ven ze zatáčky. U blížícího se semaforu, na kterém padá červená, úřaduje přední kotouč a zadní bubnová brzda. Bezpečně zastavuji s velkou rezervou a vstřebávám první jízdní dojmy. A jen tak naokraj: neobrousil jsem nic. 

Na asfaltu se to drandí. Blíží se ale centrum a v něm  vymletá dlažba. Zprvu trochu opatrně vjíždím do první „hrbaté“ křižovatky v očekávání drnčení zubů, plastů a rozostřeného vidění. Piaggio svými dvanáctipalcovými koly požírá jednu nástrahu za druhou a nese mě do hloubi města. Přes další pasti z kolejí a kočičích hlav už to pálím s jistotou. Plastové kapoty jsou spasované s nebývalou pečlivostí a obvyklý industriální koncert se nekoná. Dostat toho šlachovitého Itala do úzkých je hodně tvrdý oříšek. Centrum máme za sebou i s jeho odpoledním provozem a ucpanými ulicemi. Když se podíváte na jeho štíhlou štíhlou siluetu, nemá smysl pochybovat, že k výraznému zdržení tam nedošlo.

Piaggio Fly 125ie

Kamenem úrazu pro slabší kubatury bývají v hlavním městě výlety na periferii. Až na několik výjimek je při tom třeba překonat v některých případech i hodně prudká stoupání. Zkusíme tedy trochu horské turistiky. Předpisovou padesátku se daří bez potíží udržet bez ohledu na sklon nebo zakřivení silnice. Ani rozjezdy nepřišly o mnoho ze svého temperamentu. Přeškrtnutý název města na dopravní značce pouští ruku na plynu k dorazu. Proti kopci postupně zrychluji až k osmdesáti kilometrům za hodinu. Fly začíná pomalu ztrácet dech. Kopec je to ale vydatný. Cíle cesty bylo bez větších potíží dosaženo a poslední co mě napadá, je proklepnout ještě odolnost vůči příměstskému provozu. Ani tady v teritoriu vyhrazeném téměř bez výjimky turbodieselům které se ženou do pražských satelitů  a prchajícím rozvozovým dodávkám, se rozhodně brzdou provozu nestávám. Když to situace vyžaduje, troufnu si i na předjetí.

To nejlepší na konec: za tenhle hodně slušně zpracovaný, zábavný skútr s trochou sportovního ducha necháte v obchodě pětapadesát tisíc. To je na našem trhu velmi konkurenceschopná cena. 

Fly je možné podle potřeby dovybavit třeba horním kufrem a vysokým plexisklem. V takovém případě se z něj stane plnohodnotná alternativa k osobnímu autu v garáži. A když to jednou zkusíte, věřte, že auto bude doma zůstávat stále častěji. 


Témata: Piaggio, Skútr