Picasso sveze jen pět lidí, ale s komfortem

Mezi minivany - ve stále oblíbenější kategorii automobilů s velkým prostorem za zhruba půl milionu korun - patří Citroën Xsara Picasso k nejprostornějším. Ale pobere jen pět cestujících, zatímco konkurent Fiat Multipla má sedadel šest a Opel Zafira dokonce sedm. Benzinový motor 1.8, který Xsaru Picasso poháněl v testu MF DNES, nevybočuje z průměru ani výkony, ani spotřebou paliva.

O prostornosti karoserie Citroënu Picasso vypovídají výsledky měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Ve vnitřní šířce žádný z konkurenčních minivanů picasso nepředstihne, nadprůměrný je také prostor pro kolena na zadních sedadlech.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Citroën Xsara Picasso 
můžete koupit na www.automodul.cz

Dojem z místa pro řidiče i spolujezdce navíc umocňuje velká plocha, která se rozprostírá mezi čelním sklem a cestujícími, a cestování s picassem tak připomíná jízdu s velkoprostorovým vozem typu Renaultu Espace.

Konstruktéři Citroënu Picasso zvolili systém pěti sedadel, přičemž tři zadní lze z auta samostatně vyjmout. Stejnou koncepci využívají Renault Scénic a Mazda Premacy, zatímco Fiat Multipla má dvě řady po třech samostatných místech a Opel Zafira nabízí ještě třetí řadu dvou jednotlivých sedadel.

Kromě jména podle avantgardního malíře má francouzský minivan pár nezvyklostí. Řadicí páka není na podlaze, ale ze středu přístrojové desky. Hlavní ukazatele nejsou přímo před očima řidiče, nýbrž uprostřed palubního panelu. Nezvyklé je, že v této kategorii vozů chybí otáčkoměr.

Naopak praktické jsou pultíky před cestujícími na zadních sedadlech. Pedály se zdají umístěny nešikovně blízko sebe. Body získává picasso díky zavazadlovému prostoru. Jeho součástí je vyjímatelný plastový košík, který při nákupu může nahradit větší tašku.

Kufr Citroënu Picasso má objem 550 litrů, a je tedy prakticky stejně velký jako ve Škodě Octavia kombi. Francouzský vůz se pyšní - jak plyne z měření v ÚSMD - nákladovou hranou o deset centimetrů nižší ve srovnání s octavií, picasso je také o 25 centimetrů kratší než mladoboleslavský vůz.

Ačkoliv benzinový motor 1.8 o výkonu 85 kilowattů patří do kategorie šestnáctiventilových, nedá se mu upřít zátah v nízkých otáčkách. Měření v ÚSMD prokázalo, že Citroën Picasso zrychluje se stejným elánem jako Škoda Octavia 1.6 se 74 kilowatty.

V hodnocení minivanů však vykázaly Opel Zafira i Renault Scénic, stejně silné jako picasso, lepší ochotu zrychlovat. Spotřeba testovaného vozu se pohybovala v rozmezí od 7,5 litru při rozvážné jízdě po okresních silnicích do 11 až 12 litrů benzinu, který vůz spořádal ve městě.

Na dálnici se spotřeba ustálila na 8,5 litru. Jízdní vlastnosti automobilu jsou bezpečné. Po francouzsku houpavý podvozek sice v zatáčkách kabinu naklání, ale Xsara Picasso drží stopu. Měkké odpružení je komfortní na kvalitních vozovkách, při přejezdu příčných nerovností posádka otřesům neunikne.

Martinu Kovářovi, který pro MF DNES hodnotí testované vozy zkušeností tělesně handicapovaného řidiče, se koncepce minivanů zamlouvá. "Variabilní vnitřní prostor je pro postižené výhodný, u picassa navíc nechybí velký kufr," konstatuje vozíčkář.


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 7
Převodovka 7
Spotřeba v testu 6

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 9
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,9
Zrychlení 0-400 m (s) 18,9
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 11,9
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 26,3
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,4
Pramen: ÚSMD


Očima designéra

Design Citroënu Xsara Picasso nese jisté známky originality, ale na druhé straně se zdá, že se designéři odvahy zalekli. Škoda, neboť původní návrh určitě vycházel z velmi působivé a silně futuristické studie Xanae, která se představila - tuším - v roce 1996. Určité rysy této studie lze pozorovat i na novém picassu, byť ve velice zjemnělé formě. Základnímu tvaru karoserie, jejíž tvary jsou velmi podobné při pohledu zepředu i zezadu, by přitom osvěžení v podobě extravagantně vyhlížejících linií a detailů tuze prospělo.
Jan Prokop, spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
V konkurenci Oplu Zafira a Renaultu Scénic to Citroën Xsara Picasso nemá a nebude mít lehké. Jeho trumfem je originální design spolu s velkorysou nabídkou prostoru a nižší pořizovací cena. Nejlépe na tom na trhu ojetin bude verze s naftovým motorem HDI, ale také u benzinových provedení 1.8 a 1.6 očekávám podprůměrný pokles hodnoty. O něco lépe než citroën si zřejmě bude mezi minivany stát Opel Zafira, střed ovládne picasso spolu s Renaultem Scénic, nejvíce bude na ceně ztrácet Mazda Premacy. Picasso po pětiletém provozu a 100 tisících kilometrech bude velmi žádaný. Lze u něj předpokládat cenu kolem 230 tisíc korun.
Peter Kolník, spolupracovník redakce

Citroën Xsara Picasso

Citroën Xsara Picasso z boku

Citroën Xsara Picasso zezadu