Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piëch o Dieselgate: Vedení VW o „cinknutých“ TDI vědělo

  12:00aktualizováno  12:00
Bývalý předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch tvrdí, že někteří členové rady měli informace o manipulacích firmy s testy emisí ve Spojených státech již v březnu 2015, tedy zhruba půl roku před tím, než to odhalily americké úřady.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Podle Piëcha mezi tyto členy dozorčí rady patří mimo jiné premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil či šéf závodní rady VW Bernd Osterloh. Dozorčí rada však Piëchova tvrzení odmítá.

Piëch podle německého tisku tvrdí, že v únoru 2015 získal informace o možných podvodech s emisemi od jisté izraelské bezpečnostní firmy.

Umanutý despota, génius, šílenec

Ferdinand Piëch, muž několika hvězdných kariér

Portrét jedné z největších osobností autoprůmyslu druhé poloviny 20. století a člověka s psychopatickými sklony čtěte zde.

Ferdinand Piëch

Následně se prý na tuto záležitost ptal tehdejšího generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna a informoval o ní rovněž čtyři členy dozorčí rady, kromě Weila a Osterloha také Wolfganga Porscheho a Bertholda Hubera. Winterkorn ho údajně ujistil, že vše je pod kontrolou. Více čtěte zde.

Bývalý předseda dozorčí rady podle listu Spiegel před soudem v Braunschweigu měl doslova řici: „Winterkorn věděl všechno.“

Piëch podle dozorčí rady přišel s podobnými obviněními již loni na jaře. Tato tvrzení prý byla v rámci nezávislého interního vyšetřování důkladně přezkoumána, aniž by byly nalezeny jakékoli důkazy podporující jejich pravdivost.

„Celkově byla tato tvrzení klasifikována jako nedůvěryhodná,“ uvedla dozorčí rada. V oficiálním prohlášení Piëchova slova důrazně odmítla a oznámila, že zvažuje proti němu právní kroky.

DIESELGATE

Speciální příloha iDNES.cz

Vše o emisní aféře koncernu Volkswagen čtěte zde.

„Tato obvinění jsou nepravdivá. Kdyby nás Piëch informoval, mohli jsme podnik i jeho zaměstnance uchránit před značnou újmou,“ uvedli ve společném prohlášení Osterloh a Huber. Dodali, že vedení Volkswagenu by mělo zvážit právní kroky proti Piëchovi.

Devětasedmdesátiletý Piëch je spoluvlastníkem holdingové společnosti Porsche SE, která je většinovým akcionářem Volkswagenu. Z čela dozorčí rady VW odešel v dubnu 2015 po prohraném mocenském boji s Winterkornem, který byl původně Piëchovým chráněncem. Toho v té době podpořila zejména spolková země Dolní Sasko, která je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září 2015 Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorn v důsledku emisní aféry odstoupil z funkce. Němečtí prokurátoři koncem letošního ledna rozšířili vyšetřování emisního skandálu Volkswagenu i na Winterkorna, kterého podezřívají, že o manipulacích s emisemi věděl dříve, než dosud tvrdil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Budou sprintovat i plavat

Už pošestnácté bude jarní víkend v Praze patřit nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz bude opět náramná podívaná. Tradičním vrcholem bude sprinterské klání....  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.