Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piëch o Dieselgate: Vedení VW o „cinknutých“ TDI vědělo

  12:00aktualizováno  12:00
Bývalý předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch tvrdí, že někteří členové rady měli informace o manipulacích firmy s testy emisí ve Spojených státech již v březnu 2015, tedy zhruba půl roku před tím, než to odhalily americké úřady.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Podle Piëcha mezi tyto členy dozorčí rady patří mimo jiné premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil či šéf závodní rady VW Bernd Osterloh. Dozorčí rada však Piëchova tvrzení odmítá.

Piëch podle německého tisku tvrdí, že v únoru 2015 získal informace o možných podvodech s emisemi od jisté izraelské bezpečnostní firmy.

Umanutý despota, génius, šílenec

Ferdinand Piëch, muž několika hvězdných kariér

Portrét jedné z největších osobností autoprůmyslu druhé poloviny 20. století a člověka s psychopatickými sklony čtěte zde.

Ferdinand Piëch

Následně se prý na tuto záležitost ptal tehdejšího generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna a informoval o ní rovněž čtyři členy dozorčí rady, kromě Weila a Osterloha také Wolfganga Porscheho a Bertholda Hubera. Winterkorn ho údajně ujistil, že vše je pod kontrolou. Více čtěte zde.

Bývalý předseda dozorčí rady podle listu Spiegel před soudem v Braunschweigu měl doslova řici: „Winterkorn věděl všechno.“

Piëch podle dozorčí rady přišel s podobnými obviněními již loni na jaře. Tato tvrzení prý byla v rámci nezávislého interního vyšetřování důkladně přezkoumána, aniž by byly nalezeny jakékoli důkazy podporující jejich pravdivost.

„Celkově byla tato tvrzení klasifikována jako nedůvěryhodná,“ uvedla dozorčí rada. V oficiálním prohlášení Piëchova slova důrazně odmítla a oznámila, že zvažuje proti němu právní kroky.

DIESELGATE

Speciální příloha iDNES.cz

Vše o emisní aféře koncernu Volkswagen čtěte zde.

„Tato obvinění jsou nepravdivá. Kdyby nás Piëch informoval, mohli jsme podnik i jeho zaměstnance uchránit před značnou újmou,“ uvedli ve společném prohlášení Osterloh a Huber. Dodali, že vedení Volkswagenu by mělo zvážit právní kroky proti Piëchovi.

Devětasedmdesátiletý Piëch je spoluvlastníkem holdingové společnosti Porsche SE, která je většinovým akcionářem Volkswagenu. Z čela dozorčí rady VW odešel v dubnu 2015 po prohraném mocenském boji s Winterkornem, který byl původně Piëchovým chráněncem. Toho v té době podpořila zejména spolková země Dolní Sasko, která je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září 2015 Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorn v důsledku emisní aféry odstoupil z funkce. Němečtí prokurátoři koncem letošního ledna rozšířili vyšetřování emisního skandálu Volkswagenu i na Winterkorna, kterého podezřívají, že o manipulacích s emisemi věděl dříve, než dosud tvrdil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.