Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Piëch o Dieselgate: Vedení VW o „cinknutých“ TDI vědělo

  12:00aktualizováno  12:00
Bývalý předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch tvrdí, že někteří členové rady měli informace o manipulacích firmy s testy emisí ve Spojených státech již v březnu 2015, tedy zhruba půl roku před tím, než to odhalily americké úřady.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch. | foto: Reuters

Podle Piëcha mezi tyto členy dozorčí rady patří mimo jiné premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil či šéf závodní rady VW Bernd Osterloh. Dozorčí rada však Piëchova tvrzení odmítá.

Piëch podle německého tisku tvrdí, že v únoru 2015 získal informace o možných podvodech s emisemi od jisté izraelské bezpečnostní firmy.

Umanutý despota, génius, šílenec

Ferdinand Piëch, muž několika hvězdných kariér

Portrét jedné z největších osobností autoprůmyslu druhé poloviny 20. století a člověka s psychopatickými sklony čtěte zde.

Ferdinand Piëch

Následně se prý na tuto záležitost ptal tehdejšího generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna a informoval o ní rovněž čtyři členy dozorčí rady, kromě Weila a Osterloha také Wolfganga Porscheho a Bertholda Hubera. Winterkorn ho údajně ujistil, že vše je pod kontrolou. Více čtěte zde.

Bývalý předseda dozorčí rady podle listu Spiegel před soudem v Braunschweigu měl doslova řici: „Winterkorn věděl všechno.“

Piëch podle dozorčí rady přišel s podobnými obviněními již loni na jaře. Tato tvrzení prý byla v rámci nezávislého interního vyšetřování důkladně přezkoumána, aniž by byly nalezeny jakékoli důkazy podporující jejich pravdivost.

„Celkově byla tato tvrzení klasifikována jako nedůvěryhodná,“ uvedla dozorčí rada. V oficiálním prohlášení Piëchova slova důrazně odmítla a oznámila, že zvažuje proti němu právní kroky.

DIESELGATE

Speciální příloha iDNES.cz

Vše o emisní aféře koncernu Volkswagen čtěte zde.

„Tato obvinění jsou nepravdivá. Kdyby nás Piëch informoval, mohli jsme podnik i jeho zaměstnance uchránit před značnou újmou,“ uvedli ve společném prohlášení Osterloh a Huber. Dodali, že vedení Volkswagenu by mělo zvážit právní kroky proti Piëchovi.

Devětasedmdesátiletý Piëch je spoluvlastníkem holdingové společnosti Porsche SE, která je většinovým akcionářem Volkswagenu. Z čela dozorčí rady VW odešel v dubnu 2015 po prohraném mocenském boji s Winterkornem, který byl původně Piëchovým chráněncem. Toho v té době podpořila zejména spolková země Dolní Sasko, která je se zhruba pětinovým podílem druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září 2015 Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorn v důsledku emisní aféry odstoupil z funkce. Němečtí prokurátoři koncem letošního ledna rozšířili vyšetřování emisního skandálu Volkswagenu i na Winterkorna, kterého podezřívají, že o manipulacích s emisemi věděl dříve, než dosud tvrdil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.