Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pili jste? Nechte se odvézt

  13:10aktualizováno  13:10
Andělé, želvy, SOS... říkejte jim, jak chcete, ale když se po večírku vymotáte z restaurace omámeni alkoholem, budou to právě oni, kdo vás dopraví domů a uloží čtyřkolového miláčka ke spánku. Jak takoví řidiči na zavolanou fungují? Zdá se, že dobře a spolehlivě, ale až budete mít ráno čistější hlavu, řeknete si, že takový odvoz je i trochu sázka do loterie. Vyzkoušeli jsme to.
V takovémhle stavu se nepokoušejte vaše auto ani nastartovat. Raději si zavolejte některou z firem, které nabízejí odvoz vozů i vás domů - rozhodně se to vyplatí.

V takovémhle stavu se nepokoušejte vaše auto ani nastartovat. Raději si zavolejte některou z firem, které nabízejí odvoz vozů i vás domů - rozhodně se to vyplatí. | foto: Profimedia.cz

"Dobrý večer, kde parkujete?“ ozval se v telefonu ženský hlas. Potřebuji řidiče, který by mě i s mým "fárem“, jehož volant půjčuji jen prověřeným kamarádům a známým, dopravil na druhý konec Prahy.

Žena na druhém konci telefonu chce vědět, kde parkuji. Kam pojedeme, ji nezajímá, to si asi budu domlouvat až s mými modrými želvami. Zato ji zajímá, jaké auto budou řídit. "Jsou u vás do pětadvaceti minut,“ říká.

Hned do začátku mám připraven bonus v podobě prázdné nádrže, takže pojedeme ještě k benzince. Ještě pár rumových pralinek, ať je dojem dokonalý, a za chvíli už vidím, jak vedle mého BMW zastavuje červený Citroën Xsara, vyvedený v bojovných barvách "odvozovky“. Konečně budu za aristokrata, kterého někdo vozí, pomyslím si a ťukám na okénko xsary.

Odemykám auto a hlásím "sucho v nádrži“, posádka s tím nemá problém, trochu mě zarazí, že nikoho nezajímá, jestli je auto vůbec moje.

Sympatický pětadvacátník s nakřáplým hlasem se zeptá, jestli si může seřídit sedačku a vynulovat počítadlo kilometrů, aby se pak líp počítaly, přeptá se, kde se rozsvěcí světla - a startujeme.

Se zpátečkou mu musím pomáhat. "V každém autě je to jinak,“ stěžuje si. Další specialitkou, kterou si na mého řidiče auto připravilo, je spojka, která je odborným jazykem automechaniků "před smrtí“. Zabírá hodně nahoře, napoprvé auto při rozjezdu chcípne, pak už se s ní řidič sžije.

Jedeme natankovat, k benzince ho musím nasměrovat. Ví, kde je, ale už moc netuší, jak k ní trefit.
Ptá se, kam chci z centra jet, říká, že poblíž bydlí... přesto ho musím navigovat, nejkratší a nejrychlejší cestu hledáme spolu. Být o několik sklenek veselejší nebo utlumenější, vezme si můj šofér na pomoc asi mapu.

BMW na letních gumách pěkně klouže, zvlášť na "posmrkaných“ a lehce omrzajících dlažebních kostkách. Jedeme však pomalu - předpisově a hezky plynule.

Řidič je sdílný a hned se rozpovídá: "Normálně musíme auto šetřit, nevytáčím ho nad nějaké tři tisíce otáček a dávám pozor na podvozek,“ říká a svědomitě kličkuje mezi pražskými krátery.

"Pán s kupé od bavoráku si vyloženě přál, abych ho ,točil‘. Když zákazník řekne - ,naložíme mu‘, ale jinak ne, nestojí to za ty problémy potom,“ pokračuje.

"Jezdíme slušně, nechceme si zadělat na problémy, zákazník si bude stěžovat a je potíž. Zastavují nás i policisté, probíhá to pak jako jakákoliv jiná kontrola,“ dodává Ptám se, jaké nejlepší a nejhorší auto vezl. Vzpomíná na terénní luxusní Porsche Cayenne, naopak nejhorší prý byla "vybydlená“ felicie pick-up.

Červená xsara nás pronásleduje důsledně, občas prosviští oranžovou na semaforu, aby nám stačila. Povídáme si o autech, přijde řeč na to, jak se do andělské letky dostat. "Už jezdím tři měsíce,“ říká, což pravděpodobně znamená, že je z těch zkušenějších. Xsaru řídí kolega, kterého právě zaučuje.

"Přinesete řidičák a občanku, okopírují si je a jedete,“ popisuje, jak to při náboru mezi "želvy“ chodí. Už po třech dnech kariéry nočního kočího prý dostal "služební“ auto, které nás těď jako stín sleduje. Napadá mě, že je asi sázka do loterie, jestli vám takhle najatý řidič třeba při parkování nevylepší lak nebo ráfky rýhami.

"Jsme pojištění pro případ, kdybych vám s ním něco provedl,“ ubezpečuje mě. "Je to dobrá brigáda, dnes budu jezdit do pěti. Normálně jezdím svým autem a v práci občas dodávkou,“ říká.

Kolem Vánoc je spousta večírků, "želvy“ tedy mají vcelku napilno. Dnes byli řidiči na místě dřív než za slibovaných 25 minut, po vánočním období večírků budou prý ještě rychlejší.

Podélné parkování na sídlišti jsme si bohužel nevyzkoušeli, jako zázrakem jsme našli na přetékajících uličkách sídliště místo, kam šlo auto postavit kolmo.

Měsíc stará zkušenost říká, že řidič od jedné z mnoha společností, které vozí slavící řidiče domů, zaparkoval felícii bez posilovače řízení do standardní mezery na milimetr přesně bez problémů.

Jsme na místě, ujeli jsme osm kilometrů, poklábosili. Žádám o účtenku, vyplňuje ji, chce vědět jméno a adresu... Naúčtovali si za kilometry ujeté podle počítadla mého auta a za výlet k benzince nechtějí navíc nic, nepřipočítají si ani za chvíli čekání před domem. Bezpečná cesta k domovu mě tak stála 230 korun.

Po večírku si najměte na cestu domů řidiče
Princip služby odvozu auta a řidiče je jednoduchý - v jednom voze přijedou dva řidiči, vy jednomu z nich svěříte klíčky od svého automobilu a na sedadle spolujezdce se už jenom vezete.

Ptejte se na pojištění
Ačkoliv je rozhodně lepší za volant neusedat pod vlivem alkoholu, i odvoz najatým řidičem může mít svá rizika.

Při výběru firmy, která vás a vaše auto poveze, není od věci se zeptat na pojištění pro případ, že vám najatý řidič auto poškodí nebo nabourá. Zeptat se můžete přímo na dispečinku, při objednávání služby.

Nechat se odvézt domů ve vlastním autě i s nějakým tím upitým pivem mohou hlavně obyvatelé velkých měst po celé republice.

Telefonní čísla lze obvykle získat v barech a restauracích. V Praze vás odvezou za 25-30 korun za kilometr, minuta čekání vyjde na pět až šest korun. V Brně jsou sazby stejné.

Odvoz vás i vašeho auta nabízejí specializované firmy, případně i taxislužby v každém větším městě.

Velké firmy mají vlastní vozy, které poznáte na první pohled - většinou malé, výrazně pomalované auto.
V následujícím přehledu jsou uvedeny jen vybrané kontakty, přehled není kompletní.

Praha a střední Čechy
Drink SOS tel: 603 425 529, 604 707 070
Modrý Anděl tel: 737 222 333
Rychlá želva tel: 605 056 056
Plzeň
RadioTaxi Plzeň tel: 377 377 377
Karlovy Vary
Taxi Ptáček tel: 777 125 435
Pardubice
Taxi 24 tel: 800 90 00 91
Hradec Králové
Taxi Sprint tel: 602 645 111
Liberec
Blesk Taxi tel: 485 111 888
České Budějovice
Taxi - Budějovice tel: 800 14 15 16
Brno
Rychlá Rota tel: 603 77 44 44
City Taxi Brno tel: 608 037 047

Ostrava

City Taxi Ostrava tel: 800 290 000
CB TAXI MORAVA tel. 800 222 233


Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.