Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pininfarina B0: budoucnost aut je elektrická

aktualizováno 
Bílé auto velikosti fabie bylo škoda v Paříži přehlédnout. I přesto, že parkovalo schované až úplně vzadu v jedné z hal výstaviště u Porte de Versailles. Zaprvé nese jméno věhlasného design studia Pininfarina a zadruhé je to elektromobil, který se bude od příštího roku vyrábět.

Pininfarina B0 | foto: Pininfarina

Pininfarina, to je osvědčená značka, která před nedávnem přišla o svého kapitána. Andrea Pininfarina před nedávnem tragicky zahynul, i proto se zdálo, že je na stánku s autem jménem B0 tak trochu smutno. Italská karosárna, která dala světu jedny z nejkrásnějších aut historie, se dohodla s francouzskou společností Bolloré a od přespříštího roku budeme auto jménem Pininfarina B0 potkávat na silnicích.
 
Elektromobil s dojezdem plánovaným na 250 kilometrů ukládá energii v bateriích kombinovaných s tzv. "superkondenzátory". Dobíjí se ze zásuvky, něco elektřiny přidají solární články na střeše a kapotě. Superkondenzátory, které vymysleli u Bolloré, mají za úkol schraňovat energii při brzdění, tomu se říká rekuperace a využívají ji snad všechna auta jezdící na elektřinu. Speciální lithium-metal-polymerové akumulátory LMP (Lythium Metal Polymere), uložené uprostřed mezi nápravami, se pak nabíjejí z běžné zásuvky. Velkým plusem je jejich životnost, mají vydržet 200 000 kilometrů.

Z nuly na stovku vystartuje relativně vysoké, ale půdorysem typicky městské auto za skvělých 6,3 sekundy. Maximální rychlost, kterou "bé-nule" dává 45kilowattový elektromotor, je omezena elektronikou na dálničních 130 km/h.
 
Druhá cesta: hybridy
Právě Pininfarina ukazuje, jak se to dnes s automobilovým světem má. Věhlasné studio je podepsané také pod jednou z nejzářivějších hvězd Paříže, kterou je Ferrari California. Italské design studio ale sází na elektřinu.
 
Musíme počítat s tím, že už brzy nebudeme počítat koně pod kapotou a soutěžit v objemu motoru. Srovnávat auta budeme podle dojezdu na jedno nabití u zásuvky a uložení a typu baterií.
 
Každá automobilka, která dnes něco znamená, vyvíjí auto poháněné elektřinou. Buď to jsou stoprocentní elektromobily, nebo hybridní auta. Ty první jezdí od zásuvky k zásuvce a ještě si dobíjejí baterky při brzdění nebo z fotovoltaických článků. Hybridy používají kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru, francouzské automobilky mají raději naftové, ostatní benzinové. Hybridní modely už běžně pořídíme u japonského Lexusu, fenoménem je Toyota Prius, který kariéru hybridů nastartoval. Přímého konkurenta priusu "spalujícího elektrony" chystá Honda, jmenovat se bude Insight.
 
Velkou hybridní ofenzivu chystá koncern PSA (Citroën a Peugeot), který v Paříži představil koncept HYmotion. Už za pár let budou mít elektrické citroëny a peugeoty na jednom konci auta spalovací motor a na druhém elektromotor. Každý pohání jednu nápravu a všechno to řídí elektronika.

Chevrolet Volt

Jinak na to jde  novinka, která už je téměř v prodeji. Chevrolet Volt má v sobě sice také elektro a spalovací motor, auto ale jezdí výhradně na energii z akumulátorů. Malý spalovací motor nepohání přímo kola, má ale za úkol v případě potřeby baterky dobíjet.

Elektrický sporťák
Čistě elektrické auto představila také málo známá monacká značka Venturi. Plně elektrický sporťák jménem Volage chce začít vyrábět v roce 2012. V každém ze čtyř kol jsou schované hned dva elektromotory. První kolo pohání, druhý obstarává brzdění a aktivní elektronicky řízené tlumiče. Dohromady dávají motory 220 kW výkonu a 232 Nm krouticího momentu. Na jedno nabití li-pol baterií ujede volage přes 300 kilometrů. Z nuly na stovku se rozjede pod 5 sekund a maximálně pofrčí stopadesátkou.

Venturi Volage

Automobilky také před autosalonem prohledaly depozitáře, aby se pochlubily "elektrickou minulostí". Na stánku Renaultu tak stál model Dauphine z šedesátých let, který měl pod kapotou elektromotor a akumulátory. Na to, že stavěl elektromobily, se rozvzpomněl také Peugeot a přivezl model 106, který v devadesátých letech tankoval u zásuvky.





Nejčtenější

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.