Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pininfarina B0: budoucnost aut je elektrická

aktualizováno 
Bílé auto velikosti fabie bylo škoda v Paříži přehlédnout. I přesto, že parkovalo schované až úplně vzadu v jedné z hal výstaviště u Porte de Versailles. Zaprvé nese jméno věhlasného design studia Pininfarina a zadruhé je to elektromobil, který se bude od příštího roku vyrábět.

Pininfarina B0 | foto: Pininfarina

Pininfarina, to je osvědčená značka, která před nedávnem přišla o svého kapitána. Andrea Pininfarina před nedávnem tragicky zahynul, i proto se zdálo, že je na stánku s autem jménem B0 tak trochu smutno. Italská karosárna, která dala světu jedny z nejkrásnějších aut historie, se dohodla s francouzskou společností Bolloré a od přespříštího roku budeme auto jménem Pininfarina B0 potkávat na silnicích.
 
Elektromobil s dojezdem plánovaným na 250 kilometrů ukládá energii v bateriích kombinovaných s tzv. "superkondenzátory". Dobíjí se ze zásuvky, něco elektřiny přidají solární články na střeše a kapotě. Superkondenzátory, které vymysleli u Bolloré, mají za úkol schraňovat energii při brzdění, tomu se říká rekuperace a využívají ji snad všechna auta jezdící na elektřinu. Speciální lithium-metal-polymerové akumulátory LMP (Lythium Metal Polymere), uložené uprostřed mezi nápravami, se pak nabíjejí z běžné zásuvky. Velkým plusem je jejich životnost, mají vydržet 200 000 kilometrů.

Z nuly na stovku vystartuje relativně vysoké, ale půdorysem typicky městské auto za skvělých 6,3 sekundy. Maximální rychlost, kterou "bé-nule" dává 45kilowattový elektromotor, je omezena elektronikou na dálničních 130 km/h.
 
Druhá cesta: hybridy
Právě Pininfarina ukazuje, jak se to dnes s automobilovým světem má. Věhlasné studio je podepsané také pod jednou z nejzářivějších hvězd Paříže, kterou je Ferrari California. Italské design studio ale sází na elektřinu.
 
Musíme počítat s tím, že už brzy nebudeme počítat koně pod kapotou a soutěžit v objemu motoru. Srovnávat auta budeme podle dojezdu na jedno nabití u zásuvky a uložení a typu baterií.
 
Každá automobilka, která dnes něco znamená, vyvíjí auto poháněné elektřinou. Buď to jsou stoprocentní elektromobily, nebo hybridní auta. Ty první jezdí od zásuvky k zásuvce a ještě si dobíjejí baterky při brzdění nebo z fotovoltaických článků. Hybridy používají kombinaci elektromotoru a spalovacího motoru, francouzské automobilky mají raději naftové, ostatní benzinové. Hybridní modely už běžně pořídíme u japonského Lexusu, fenoménem je Toyota Prius, který kariéru hybridů nastartoval. Přímého konkurenta priusu "spalujícího elektrony" chystá Honda, jmenovat se bude Insight.
 
Velkou hybridní ofenzivu chystá koncern PSA (Citroën a Peugeot), který v Paříži představil koncept HYmotion. Už za pár let budou mít elektrické citroëny a peugeoty na jednom konci auta spalovací motor a na druhém elektromotor. Každý pohání jednu nápravu a všechno to řídí elektronika.

Chevrolet Volt

Jinak na to jde  novinka, která už je téměř v prodeji. Chevrolet Volt má v sobě sice také elektro a spalovací motor, auto ale jezdí výhradně na energii z akumulátorů. Malý spalovací motor nepohání přímo kola, má ale za úkol v případě potřeby baterky dobíjet.

Elektrický sporťák
Čistě elektrické auto představila také málo známá monacká značka Venturi. Plně elektrický sporťák jménem Volage chce začít vyrábět v roce 2012. V každém ze čtyř kol jsou schované hned dva elektromotory. První kolo pohání, druhý obstarává brzdění a aktivní elektronicky řízené tlumiče. Dohromady dávají motory 220 kW výkonu a 232 Nm krouticího momentu. Na jedno nabití li-pol baterií ujede volage přes 300 kilometrů. Z nuly na stovku se rozjede pod 5 sekund a maximálně pofrčí stopadesátkou.

Venturi Volage

Automobilky také před autosalonem prohledaly depozitáře, aby se pochlubily "elektrickou minulostí". Na stánku Renaultu tak stál model Dauphine z šedesátých let, který měl pod kapotou elektromotor a akumulátory. Na to, že stavěl elektromobily, se rozvzpomněl také Peugeot a přivezl model 106, který v devadesátých letech tankoval u zásuvky.





Nejčtenější

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e ujede na baterie 380 kilometrů, ale připravte si milion

Možná máte k elektromobilům podobné výhrady jako většina prakticky založených lidí, totiž že na jedno nabití baterií moc daleko nedojedou a pak musejí pár...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.