Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

... píská klínový řemen?

aktualizováno 
Ostrý pískavý zvuk, který se ozývá z motorového prostoru některých aut krátce po nastartování, působí nejčastěji klínový řemen. Podle mínění opravářů stačí k odstranění nepříjemného zvuku kousek mýdla. "Boky řemenu potřeme toaletním nebo i tím nejobyčejnějším mýdlem, a je po pískání. Je to rada, kterou znali už naši dědové, a platí dodnes. Ale pozor, mýdlo sice nepříjemný zvuk odstraní, nikoliv však natrvalo. Pískající řemen totiž vždy značí, že s ním je něco v nepořádku," uvádí šéf autoopravny ve Starém Plzenci u Plzně Luboš Samec, který se automobilům věnuje déle než čtvrtstoletí.
Klínový řemen přenáší otáčky z klikového hřídele motoru na čerpadlo chladicího systému, na generátor elektrického proudu, kterým je u současných automobilů alternátor, u některých vozů i na čerpadlo posilovače řízení či na kompresor klimatizace nebo na ventilátor chladiče. Plzenecký automechanik říká, že pískání způsobuje buď nedostatečně napnutý řemen, nebo jeho opotřebené boky. To motorista pozná podle toho, že jsou značně oblýskané. Pískání je plodem řemene prokluzujícího v drážkách řemenic. "Řidičům doporučuji výměnu klínového řemene nejpozději po sto tisících kilometrech," pokračuje Luboš Samec. "Stav ovlivňuje také jeho stáří. Když se na bocích řemene objevují malé praskliny, je to právě čas vhodný k jeho výměně. Někdy stačí jen řemen dostatečně napnout. Měl by mít asi centimetrovou vůli při mírném zatlačení na jeho obvod. Přitom pozor: příliš napnutý řemen ohrožuje ložiska vodního čerpadla, alternátoru či dalšího příslušenství." Na stav klínového řemenu nemá vliv jen napnutí či množství ujetých kilometrů. Plzeňský mechanik Roman Rež tvrdí, že životnost řemenu zkracuje také nerovnoběžnost řemenic, které řemen pohání. "Nejčastěji se mimo rovinu dostává řemenice alternátoru. Stačí, aby byl - třeba po nehodě - volný či ohnutý držák alternátoru, a boky řemenu se tak nadměrně namáhají. Řemen se vytahuje, boky se opotřebovávají a pískání se ozve dřív. Potíže někdy dělá také křivá řemenice. Důležité je, aby v autě vždy byl řemen správného rozměru," upozorňuje Roman Rež, který se věnuje závodním i obyčejným automobilům už od začátku sedmdesátých let. Potíže se životností a opotřebením řemenů řeší výrobci automobilů v posledních letech montáží vícedrážkových řemenů, které jsou třeba i ve Škodě Felicia. "S vícedrážkovými řemeny už problémy prakticky nejsou," doplňuje Luboš Samec. "Méně potíží je také s novějšími klínovými řemeny, které mají ve spodní části zářezy. Jsou totiž pružnější než klasické," doplňuje Luboš Samec. Klasický klínový řemen pro osobní auto stojí od 105 korun (pro Škodu 120) do zhruba 300 korun (pro zahraniční vozy). Vícedrážkový řemen pro Škodu Felicia přijde přibližně na 220 korun a pro vozy Volkswagen Golf či Passat je za necelé čtyři stovky. Řemen se zářezy, který prodejci nabízejí jako mikrořemen, pořídí majitel stodvacítky za cenu do dvou set korun.

Moderní klínové řemeny se v osobních automobilech zbavily problémů svých předchůdců

Autor:




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.