Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VW sníží investice o miliardu eur, vsadí na elektřinu a vylepší diesely

aktualizováno 
Německá značka Volkswagen sníží investice o zhruba miliardu eur ročně (27,1 miliardy korun) oproti původnímu plánu a urychlí proces snižování nákladů. Koncern Volkswagen představil plán, který reaguje na ztráty způsobené obviněním z podvodů při emisních testech jejích naftových vozů.

Modulármí platforma MQB koncernu VW má jediný pevně daný rozměr: vzdálenost pedálů od přední nápravy. | foto: Volkswagen

Nové představenstvo koncernu oznámilo, že automobilka rovněž provede změny v modelové strategii. Více se chce zaměřit na elektrické a hybridní vozy. „Značka Volkswagen mění strategii. Stáváme se efektivnějšími, dáváme naší produktové řadě a našim nosným technologiím nový smysl,“ uvedl v prohlášení generální ředitel VW Herbert Diess. Vývoj se zaměří také na konektivitu vozidel a nové asistenční systémy.

Konstruktéři se zaměří na evoluci modulární platformy MQB tak, aby se zrychlila implementace technologie plug-in hybrid (plug-in znamená možnost dobíjení baterií sloužících k pohonu ze zásuvky). Automobilka také bude pracovat na 48voltovém mild-hybridu (elektromotor pomáhá spalovacímu motoru, auto neumí jezdit jen na elektřinu).

Platforma MQB má být také technickým základem pro elektromobily. Koncern z ní má vytvořit další výhradně elektrickou platformu MEB. Ta bude použita jak pro osobní, tak pro lehká užitková auta. Variabilní platforma má umožnit stavbu různých typů vozidel s velkou variabilitou karoserií a typů aut. Stoprocentně elektrické vozy značek napříč koncernem VW mají mít dojezd 250 až 500 kilometrů (podle velikosti vozu a kapacity baterií).

Tuto platformu pravděpodobně využije také příští generace prestižního modelu Volkswagen Phaeton. Tato manažerská limuzína má podle prohlášení značky mít stoprocentní elektrický pohon. Podle informací britského magazínu Autocar tento vůz dorazí v roce 2020. Phaeton se má stát vlajkovou lodí, která bude definovat tvář značky pro příští dekádu. Má hrát důležitou roli v expanzi značky na čínském trhu. Technika elektrického Phaetonu má podle spekulací vyjít z chystaného Audi Q6, které se v podobě konceptu představilo v půlce září na autosalonu ve Frankfurtu (více čtěte zde).

Pokračovat ovšem mají i práce na spalovacích motorech. Automobilka bude i nadále vyvíjet benzinové i naftové motory a také provedení na zemní plyn (CNG).

V Evropě a v Severní Americe, které jsou teď zasažené kauzou dieselgate, firma upraví strategii ohledně naftových motorů. Používat v nich prý bude pouze systém SCR využívající k odlučování oxidů dusíku reakci s roztokem na bázi močoviny. Ke změně prý přikročí co nejdříve. Dalším způsobem jak čistit emise motorů od oxidů dusíku, je technologie zvaná LNT (lean NOx trap).

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu jeho výkonného šéfa a vedl k vyšetřování po celém světě. Koncern si na úhradu nákladů spojených se skandálem vyhradil zatím 6,5 miliardy eur. Podle analytiků však budou náklady z hlediska pokut a ušlého prodeje zřejmě podstatně vyšší.

Nový šéf koncernu Matthias Müller tento měsíc upozornil, že finanční následky skandálu zatím nejsou zřejmé a firma přezkoumá všechny plánované investice.

Kvůli vynuceným úsporám možná vezme za své plán na zrychlení obměny modelů. Volkswagen plánoval zkrátit běžný životní cyklus hlavních modelů ze stávajících přibližně sedmi na pět let.

Spekuluje se také o pozastavení nebo zpomalení některých rozpracovaných projektů. Zpoždění by například měl nabrat nástupce Bugatti Veyron, nový supersport se má jmenovat Chiron. K ledu mají jít i projekty čtyřsetkoňového Volkswagenu Golf R nebo Bentley EXP 10.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.