Maserati Alfieri půjde do výroby

Maserati Alfieri půjde do výroby | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Jeepy, maserati a alfy útočí. Ambiciózní mamut FCA chce na výsluní

  • 29
Velké plány na expanzi Fiatu a Chrysleru (koncern FCA) představilo vedení společnosti v desetihodinové prezentaci. Sergio Marchionne, geniální samorost na velitelském stupínku, přiznal: "Rozhodli jsme se obrodit Alfu Romeo, ale je to tak náročná operace, že to všechny odrazuje."

Reportér renomovaného italského automagazínu Quattroruote v Detroitu zaznamenal pozoruhodný rozhovor: Jeden z finančních analytiků se po úmorné prezentaci koncernu FCA zeptal Marchionneho, zda není plejáda značek nadnárodního koncernu příliš rozsáhlá.

"Ram, Jeep jsou nedotknutelné, Chrysler by možná stálo za to zjednodušit, ale je tam riziko ztráty velké části trhu. V Evropě jsou nedotknutelné Ferrari a Maserati. Alfa Romeo... upřímně, byl bych šťastnější, kdybych ji musel prodat, než ji znovu stavět na nohy," odvětil Marchionne.

Po velikášských prohlášeních z posledních let je to velký obrat. Pro jistotu je ale třeba upozornit, že Fiat se Alfy Romeo rozhodně nezbavuje. Naopak, staví na ní svou růstovou strategii.

Fiat-Chrysler totiž zakládá globální plán na expanzi Jeepu a Alfy Romeo. Tyto značky budou prudce expandovat a stanou se jádrem nové pětileté strategie představené tento týden v Detroitu. Je to jedna z největších událostí v autoprůmyslu v letošním roce. Odhalením plánů se definitivně narodil nadnárodní italsko-americký koncern FCA.

Cílem je udělat z nedávno dokončeného spojení globální automobilku schopnou konkurovat světovým gigantům. Do trojice by hlavní globální produkty skupiny měla doplnit luxusní sportovní značka Maserati.

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a Alfredo Altavilla (šéf koncernu pro Evropu a střední východ a Marchionneho pravá ruka) letos na autosalonu v Ženevě

Fiat získal plnou kontrolu nad Chryslerem počátkem tohoto roku a vytvořil tím sedmého největšího výrobce aut na světě. Skupina doufá, že ziskové americké operace a úspory z rozsahu přispějí k oživení ztrátových evropských aktivit. Skupina očekává, že po uskutečnění plánu bude schopna konkurovat dominantním světovým automobilkám General Motors, Volkswagen a Toyota.

Modenská značka slaví velké úspěchy se sedany quattroporte a ghibli. Každý měsíc nasbírá kolem třech a půl tisíce objednávek; to před pár lety znamenalo celoroční produkci. Pro srovnání: za první čtvrtletí loňska prodalo Maserati 1304 aut, za stejné období letoška 8041. V roce 2018 chce Maserati prodávat 75 tisíc aut. To je na značku, která byla v devadesátých letech na zavření, skvělý úspěch.

Nejnapjatěji očekávanou novinkou je velké luxusní SUV jménem Levante. Ještě dřív by mohlo dorazit sportovní kupé Alfieri, jehož předobraz představila v podobě konceptu značka na březnovém autosalonu v Ženevě. K šestiválcovému kupé s výkonem mezi 410 a 520 koňskými silami má přibýt ještě provedení kabrio. Chystá se také nová generace kupé granturismo, která má být ještě luxusnější než dosud.

Modely Maserati mají sdílet velkou část techniky, která bude stavět na šesti a osmiválcových benzinových i naftových jednotkách s výkony mezi 330 a 560 koňmi. Pro čtyř a pětidveřové modely je počítáno s verzemi s pohonem všech kol, sportovněji zaměřená maserati zůstanou u zadního pohonu. 

Jeepy jsou hlavním pilířem

Společnost plánuje zvýšit roční prodej vozů Jeep do roku 2018 na 1,9 milionu z loňských 728 000. Jeho výroba se výrazně rozšíří mimo Spojené státy a na trh přijde řada nových modelů, uvedl šéf divize Chrysler Mike Manley. "Dnes jsme okrajovým hráčem, protože jsme pouze dovozovou značkou," řekl Manley.

Jeep Renegade

Velké naděje značka vkládá do nového letos představeného modelu Renegade. Nejmenší jeep s plnohodnotnou terénní výbavou má dorazit také pod značkou Fiat. V roce 2016 Jeep pošle do archivu modely Patriot a Compass, které nahradí jedním novým modelem.

Na ten rok je také plánováno uvedení občerstveného provedení modelu Cherokee. Rok 2017 uvidí obnovený renegade a nový wrangler a grand cherokee. Rok poté dorazí nový grand wagoneer. Vedení značky také plánuje navýšení počtu dealerů ze stávajících 4700 na víc než šest tisíc.

"Reset" Alfy Romeo

Alfa Romeo by měla prodej v rámci plánu zvýšit pětinásobně na 400 tisíc vozů a za nákladů pěti miliard eur (137 miliard Kč) uvést na trh osm nových modelů, uvedl šéf této divize Harald Wester. "Chceme, aby se Alfa stala měřítkem proti tomu nejlepšímu, co může nabídnout německý automobilový průmysl," řekl Wester. "Musíme dobýt zpátky území, o které nás připravily německé značky," prohlásil podle italského Autoblogu.

Alfa Romeo 4C

Značka má být v rámci koncernu samostatnější, má mít výraznější postavení a být řazena k Ferrari a Maserati. Už dříve se začalo mluvit o tom, že z ní chce mít vedení koncernu "italské BMW". Také už se horečnatě pracuje na nových modelech s pohonem zadních kol. Dorazí mimo jiné dva sedany (střední a vyšší třídy), SUV a vysoce výkonný model, pravděpodobně konkurent BMW M3 nebo M5. 

Management sází na "italskost" značky. Marchionne už dříve prohlásil, že se alfy budou vyrábět výhradně na Apeninském poloostrově. Dnes pracuje na nových alfách 200 vývojářů, ale příští rok už jich má být šest set. Velet jim mají mozky vypůjčené od Ferrari. Čtyř a šestiválcové benziňáky a diesely mají mít výkon od 150 do pěti set koní.

"Kdybych nebyl vázán dědictvím značky, možná bych ji stavěl raději znova na zelené louce," přiznal Marchionne v jednom z rozhovorů v Detroitu. "Jsou jen dvě značky, které jednou budou schopné konkurovat Alfě," podotkl s tím, že, má na mysli BMW a Mercedes.

Žádné starosti nemá Marchionne o supervýdělečné Ferrari. To se i nadále zaměří na osmi a dvanáctiválcové supersporty a dobývání titulů ve Formuli 1. Každý rok se má představit nějaká novinka a obměna modelů zahrnující i facelifty má mít čtyřletý rytmus.

Ferrari 458 Speciale

"Momentálně nechceme vyrábět víc než sedm tisíc ferrari ročně, ale zkoumáme možnosti zvýšení výroby až na deset tisíc. Při tomto nárůstu vzroste hodnota společnosti o miliardu eur," prozradil Marchionne. Dnešní hodnota má být podle odhadů mezi 3,3 a 5,4 miliardami. "Ale chci, aby jedna věc byla jasná: Ferrari není a nebude na prodej!" dodal velký šéf. "Mluvím o hodnotě Ferrari jen proto, protože je to důležité pro ohodnocení skupiny FCA," vysvětlil. Letošní prodeje sice zaostávají za loňskem o šest procent, výdělky jsou ale vyšší o 13 procent. 

Šest fiatů

Oliver François, šéf značky Fiat prohlásil, že její budoucnost spočívá na šesti modelech: 500, Panda, Freemont, Qubo, Doblò a Punto. Francois vysvětlil, že evropští zákazníci uvažují racionálněji než američtí. Přiznal také, že značka v Evropě ztratila pozice ve svých silných segmentech. Mimo Evropu je situace radostnější, například v Brazílii drží Fiat čtvrtinu trhu.

Na letošek slíbil Francois příjezd malého SUV 500X (příští rok vyrazí také do Ameriky), na příští rok se chystají dvě premiéry. Zcela nový kompaktní vůz, který pravděpodobně nahradí punto a pak originální model označený prozatím jako "Speciality". Podle všeho to bude roadster s pohonem zadních kol postavený ve spolupráci s Mazdou. V roce 2016 dorazí nástupce brava ve verzích hatchback a kombi a ještě jedna novinka nižšího segmentu. V roce 2017 přijede SUV a občerstvená panda. Ze stávajících 1,5 milionu vyrobených fiatů se FCA chce do roku 2018 dostat na 1,9 milionu.

Fiat 500 Abarth

Chrysler jako hlavní značka americké části koncernu, který je mezi autovýrobci nejvíce rozkročený po zeměkouli, chce vyrůst ze stávajících 350 tisíc aut na 800 tisíc. Šéf značky Al Gardner tvrdí, že klíčem k obrodě Chrysleru po bankrotu automobilky byla restrukturalizace se sloganem "Made in Detroit" v zádech. Značka měla také zčásti štěstí, že se v posledních letech v USA výrazně zvedla poptávka po luxusnějších sedanech, které tvoří páteř produkce.

Dobře se ujal Chrysler 200, u něhož lze vystopovat technickou příbuznost s Alfou Romeo Giulietta. Na rok 2016 se chystá menší Chrysler 100 konkurující Fordu Focus nebo Toyotě Corolle a rok na to dorazí crossover.

Pod Chrysler patří také značka Dodge, která se před několika lety stála z Evropy. Pod její velení se vrací zpátky superstportovní svalovec jménem Viper. Ten se do nynějška prodával pod nově stavěnou značkou SRT. Ta zanikne a stane se označením provedení některých modelů Dodge.

Dodge Viper měl na prezentaci bezpochyby na mysli také šéf značky Tim Kuniskis, když si rýpnul do konkurence:"Žádný puberťák neměl nad postelí plakát VW Passat. My nestavíme obyčejná auta, stavíme emoce." Dodge tedy má zůstat značkou zaměřenou na agresivní výkonná auta za rozumné peníze pro mladší klientelu.

Nepřehlédnutelně oranžový Dodge Viper je speciálem verze SRT Viper TA. Vyrobeno...

SRT Viper

Sergio Marchionne, který slíbil, že zůstane ve vedení firmy minimálně do roku 2018, chce napodobit větší konkurenty a budovat globální značky. Zejména by rád expandoval na rychle rostoucím a velmi ziskovém trhu prémiových značek.

FCA chce v roce 2018 vyrábět sedm až sedm a půl milionu aut ročně (včetně 1,2 milionu užitkových modelů nabízených pod značkami Fiat Professional a RAM). Z toho 3,1 milionu v Severní Americe, 1,5 milionu v Evropě, 1,3 v Latinské Americe a 1,1 milionu v Asii. Letošní cíl zní 4,5 milionu vyrobených aut (kdysi se mluvilo o 5,9 milionech aut).

Jeep a italské značky Maserati a Alfa Romeo by měly skupině pomoci hlavně k expanzi v Asii. Na nejdynamičtějším trhu světa má Fiat Chrysler stále velmi slabou pozici.

Analytici odhadují, že plán globalizace a přepracování značek si vyžádá kapitálové náklady nejméně osmi miliard eur ročně (téměř 220 miliard Kč). Plán prudkého zvýšení prodeje značek Jeep a Alfa Romeo však někteří z nich pokládají za nereálně ambiciózní. Projevilo se to i na ceně akcií, která po oznámení plánů spadla o osm procent. První čtvrtletí uzavřela skupina FCA s čistou ztrátou 319 milionů eur, za první tři měsíce prodala 1,113 milionů aut, to je oproti loňsku nárůst o 9 procent.

Vysoké investice bude muset skupina vydat v době, kdy evropský automobilový trh zápasí o oživení z šestiletého propadu a poptávka na nejdůležitějších rozvojových trzích Fiatu v čele s Brazílií slábne. Skupina je navíc zatížena dluhem takřka deset miliard eur. V letech 2014 až 2018 čeká díky integraci nákupu a vývoje úspory v objemu 1,5 miliardy eur, zrychlit se má především přechod na nově vyvíjené společné technické platformy. V loňském roce využívalo 4 základní platformy koncernu 48 procent produkce, v roce 2018 to má být 70 procent. V roce 2013 bylo pro 95 procent produkce koncernu potřeba 12 různých platforem, za čtyři roky jich má stačit devět.

Podle analytiků má na asijském trhu největší šanci Jeep. Ten nyní vyrábí ve čtyřech závodech v USA a firma chce jejich počet během pěti let rozšířit na deset provozů v šesti zemích. Oznámila již plány jejich výstavby v Brazílii a Číně. V italském Melfi se má vyrábět dvě stě tisíc jeepů ročně.

Italský Autoblog si všímá, že za celou dobu prezentace, která trvala celý den, nepadlo jediné slovo o Lancii, kterou koncern (a především Sergio Marchionne) pravděpodobně už úplně "odepsal". Značka má dožít s produkcí stávajícího modelu ypsilon na italském trhu.