Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

aktualizováno 
Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Pružina GFRP (Vlevo) je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skleněných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. | foto: Audi

Je zelená, má větší průměr a méně závitů. Její nejdůležitější vlastností je ale váha. Oproti tradiční ocelové pružině je sice mohutnější, ale je lehčí až o čtyřicet procent, hmotnost tak klesne z 2,7 na 1,6 kilogramu, na celém voze tak automobilka uspoří až 4,5 kila. 

Nekovová pružina je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skelných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. Výrobní stroj pak zabaluje další vlákna kolem tohoto jádra ve střídavých úhlech plus a minus 45 stupňů k podélné ose. V posledním výrobním kroku se polotovar vytvrdí v peci při teplotách nad 100 stupňů Celsia.

Finální materiál označený GFRP pak nekoroduje a je odolný vůči chemikáliím. Výroba a struktura materiálu připomíná dnes módní karbonové kompozity. V tomto případě ovšem uhlíková vlákna nahradili vývojáři skelnými.

Audi také tvrdí, že výroba plastové pružiny ve výsledku vyžaduje mnohem méně energie než při výrobě ocelových předchůdkyň. Napomoci má také lepšímu vedení kola a tlumení vibrací.

Laminátové pružiny nejsou podle informací renomovaného italského magazínu Quattroruote prací vývojářů Audi, ale lombardské firmy Sogefi. Italská společnost patřící do koncernu CIR má tuto technologii patentovanou a vyrábí je, dá se tedy čekat, že se objeví i v dalších modelech.

V sériovém autě se mají objevit ke konci letošního roku. Název konkrétního modelu ještě Audi nezveřejnilo, podle všeho by to ale měla být nová generace modelu A4, případně faceliftované provedení modelu A6. Server pistonheads.com tvrdí, že kompozitové přední pružiny od Sogefi měl také speciál Renault Mégane RS 275 Trophy-R, který před několika týdny pokořil rekord své kategorie na slavném okruhu Nürburgring.

Plastové listové pružiny zná na rozdíl od vinutých automobilový průmysl mnohem déle. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Autor:




Nejčtenější

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Dacia Duster 1.6i 77 kW Prestige LPG
Dacia Duster 1.6i 77 kW Prestige LPG

r.v. 2011, naj. 113 628 km, LPG + benzín
209 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.