Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

aktualizováno 
Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Pružina GFRP (Vlevo) je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skleněných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. | foto: Audi

Je zelená, má větší průměr a méně závitů. Její nejdůležitější vlastností je ale váha. Oproti tradiční ocelové pružině je sice mohutnější, ale je lehčí až o čtyřicet procent, hmotnost tak klesne z 2,7 na 1,6 kilogramu, na celém voze tak automobilka uspoří až 4,5 kila. 

Nekovová pružina je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skelných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. Výrobní stroj pak zabaluje další vlákna kolem tohoto jádra ve střídavých úhlech plus a minus 45 stupňů k podélné ose. V posledním výrobním kroku se polotovar vytvrdí v peci při teplotách nad 100 stupňů Celsia.

Finální materiál označený GFRP pak nekoroduje a je odolný vůči chemikáliím. Výroba a struktura materiálu připomíná dnes módní karbonové kompozity. V tomto případě ovšem uhlíková vlákna nahradili vývojáři skelnými.

Audi také tvrdí, že výroba plastové pružiny ve výsledku vyžaduje mnohem méně energie než při výrobě ocelových předchůdkyň. Napomoci má také lepšímu vedení kola a tlumení vibrací.

Laminátové pružiny nejsou podle informací renomovaného italského magazínu Quattroruote prací vývojářů Audi, ale lombardské firmy Sogefi. Italská společnost patřící do koncernu CIR má tuto technologii patentovanou a vyrábí je, dá se tedy čekat, že se objeví i v dalších modelech.

V sériovém autě se mají objevit ke konci letošního roku. Název konkrétního modelu ještě Audi nezveřejnilo, podle všeho by to ale měla být nová generace modelu A4, případně faceliftované provedení modelu A6. Server pistonheads.com tvrdí, že kompozitové přední pružiny od Sogefi měl také speciál Renault Mégane RS 275 Trophy-R, který před několika týdny pokořil rekord své kategorie na slavném okruhu Nürburgring.

Plastové listové pružiny zná na rozdíl od vinutých automobilový průmysl mnohem déle. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Autor:




Nejčtenější

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.