Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

aktualizováno 
Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Pružina GFRP (Vlevo) je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skleněných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. | foto: Audi

Je zelená, má větší průměr a méně závitů. Její nejdůležitější vlastností je ale váha. Oproti tradiční ocelové pružině je sice mohutnější, ale je lehčí až o čtyřicet procent, hmotnost tak klesne z 2,7 na 1,6 kilogramu, na celém voze tak automobilka uspoří až 4,5 kila. 

Nekovová pružina je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skelných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. Výrobní stroj pak zabaluje další vlákna kolem tohoto jádra ve střídavých úhlech plus a minus 45 stupňů k podélné ose. V posledním výrobním kroku se polotovar vytvrdí v peci při teplotách nad 100 stupňů Celsia.

Finální materiál označený GFRP pak nekoroduje a je odolný vůči chemikáliím. Výroba a struktura materiálu připomíná dnes módní karbonové kompozity. V tomto případě ovšem uhlíková vlákna nahradili vývojáři skelnými.

Audi také tvrdí, že výroba plastové pružiny ve výsledku vyžaduje mnohem méně energie než při výrobě ocelových předchůdkyň. Napomoci má také lepšímu vedení kola a tlumení vibrací.

Laminátové pružiny nejsou podle informací renomovaného italského magazínu Quattroruote prací vývojářů Audi, ale lombardské firmy Sogefi. Italská společnost patřící do koncernu CIR má tuto technologii patentovanou a vyrábí je, dá se tedy čekat, že se objeví i v dalších modelech.

V sériovém autě se mají objevit ke konci letošního roku. Název konkrétního modelu ještě Audi nezveřejnilo, podle všeho by to ale měla být nová generace modelu A4, případně faceliftované provedení modelu A6. Server pistonheads.com tvrdí, že kompozitové přední pružiny od Sogefi měl také speciál Renault Mégane RS 275 Trophy-R, který před několika týdny pokořil rekord své kategorie na slavném okruhu Nürburgring.

Plastové listové pružiny zná na rozdíl od vinutých automobilový průmysl mnohem déle. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.