Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

aktualizováno 
Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Pružina GFRP (Vlevo) je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skleněných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. | foto: Audi

Je zelená, má větší průměr a méně závitů. Její nejdůležitější vlastností je ale váha. Oproti tradiční ocelové pružině je sice mohutnější, ale je lehčí až o čtyřicet procent, hmotnost tak klesne z 2,7 na 1,6 kilogramu, na celém voze tak automobilka uspoří až 4,5 kila. 

Nekovová pružina je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skelných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. Výrobní stroj pak zabaluje další vlákna kolem tohoto jádra ve střídavých úhlech plus a minus 45 stupňů k podélné ose. V posledním výrobním kroku se polotovar vytvrdí v peci při teplotách nad 100 stupňů Celsia.

Finální materiál označený GFRP pak nekoroduje a je odolný vůči chemikáliím. Výroba a struktura materiálu připomíná dnes módní karbonové kompozity. V tomto případě ovšem uhlíková vlákna nahradili vývojáři skelnými.

Audi také tvrdí, že výroba plastové pružiny ve výsledku vyžaduje mnohem méně energie než při výrobě ocelových předchůdkyň. Napomoci má také lepšímu vedení kola a tlumení vibrací.

Laminátové pružiny nejsou podle informací renomovaného italského magazínu Quattroruote prací vývojářů Audi, ale lombardské firmy Sogefi. Italská společnost patřící do koncernu CIR má tuto technologii patentovanou a vyrábí je, dá se tedy čekat, že se objeví i v dalších modelech.

V sériovém autě se mají objevit ke konci letošního roku. Název konkrétního modelu ještě Audi nezveřejnilo, podle všeho by to ale měla být nová generace modelu A4, případně faceliftované provedení modelu A6. Server pistonheads.com tvrdí, že kompozitové přední pružiny od Sogefi měl také speciál Renault Mégane RS 275 Trophy-R, který před několika týdny pokořil rekord své kategorie na slavném okruhu Nürburgring.

Plastové listové pružiny zná na rozdíl od vinutých automobilový průmysl mnohem déle. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Autor:




Nejčtenější

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.