Pružina GFRP (Vlevo) je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skleněných...

Pružina GFRP (Vlevo) je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skleněných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. | foto: Audi

Autofotka týdne: Ta zelená pružina je laminátová. V autě funguje líp než ocel

  • 47
Laik by pomyslel, že zrovna vinutá pružina do auta z ničeho jiného než kovu vyrobit nejde. Audi se ale pochlubilo, že ještě tento rok nahradí v jednom ze svých sériových aut tradiční ocelovou pružinu za kompozitní využívající plast.

Je zelená, má větší průměr a méně závitů. Její nejdůležitější vlastností je ale váha. Oproti tradiční ocelové pružině je sice mohutnější, ale je lehčí až o čtyřicet procent, hmotnost tak klesne z 2,7 na 1,6 kilogramu, na celém voze tak automobilka uspoří až 4,5 kila. 

Nekovová pružina je vyrobená ze stočených dlouhých pramenů skelných vláken, které jsou impregnované epoxidovou pryskyřicí. Výrobní stroj pak zabaluje další vlákna kolem tohoto jádra ve střídavých úhlech plus a minus 45 stupňů k podélné ose. V posledním výrobním kroku se polotovar vytvrdí v peci při teplotách nad 100 stupňů Celsia.

Finální materiál označený GFRP pak nekoroduje a je odolný vůči chemikáliím. Výroba a struktura materiálu připomíná dnes módní karbonové kompozity. V tomto případě ovšem uhlíková vlákna nahradili vývojáři skelnými.

Audi také tvrdí, že výroba plastové pružiny ve výsledku vyžaduje mnohem méně energie než při výrobě ocelových předchůdkyň. Napomoci má také lepšímu vedení kola a tlumení vibrací.

Laminátové pružiny nejsou podle informací renomovaného italského magazínu Quattroruote prací vývojářů Audi, ale lombardské firmy Sogefi. Italská společnost patřící do koncernu CIR má tuto technologii patentovanou a vyrábí je, dá se tedy čekat, že se objeví i v dalších modelech.

V sériovém autě se mají objevit ke konci letošního roku. Název konkrétního modelu ještě Audi nezveřejnilo, podle všeho by to ale měla být nová generace modelu A4, případně faceliftované provedení modelu A6. Server pistonheads.com tvrdí, že kompozitové přední pružiny od Sogefi měl také speciál Renault Mégane RS 275 Trophy-R, který před několika týdny pokořil rekord své kategorie na slavném okruhu Nürburgring.

Plastové listové pružiny zná na rozdíl od vinutých automobilový průmysl mnohem déle. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.