Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stylový oldschool: balonové pneumatiky a minimum elektroniky

aktualizováno 
V jednoduchosti je krása! Tuhle základní myšlenku se japonským konstruktérům Suzuki podařilo vystihnout už v roce 1973, když poprvé uvedli na trh řadu maloobjemových strojů RV s velkými tlustými koly. Nazvali jej chytlavým jménem Van Van a letos přišli s novým modelem posíleným moderní jednoválcovou dvoustovkou plnící normu Euro 3.

Test Suzuki VanVan 200. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

V dnešní době už klesá zájem o supersportovní motorky a naopak roste poptávka po strojích, které se něčím odlišují a na kterých si užijete zábavné svezení i v povolených rychlostech. A přesně taková je tahle letošní novinka, Suzuki Van Van 200.

Poměrně malý stroj s mohutným sedlem na balonových pneumatikách vypadá originálně a v provozu jsme s ním budili hodně pozornosti. Ostatní stopětadvacítky až dvěstěpadesátky vedle ní zkrátka vypadají konvenčně a nudně. Navíc má docela zábavné řízení a při skotačení v rozbitých pražských ulicích měla jízda na vzduchových polštářích svůj půvab.

Test Suzuki VanVan 200.
Test Suzuki VanVan 200.

Suzuki Van Van 200

Pohled na přístrojovku vás přenese o třicet let zpátky, nikde žádný displej, na všechno stačí jednoduchý budík tachometru posazený nalevo na stranu. Dvě mechanická počítadla kilometrů doplňují tři kontrolky po vzoru staré školy, dnešní moderní elektronika si v případě tohoto stroje vzala dovolenou. To samé platí pro mohutné sedlo, které začíná hned za závěrem nádrže a na které by se pohodlně vešli tři jezdci. Takovéhle fotely se vyráběly v sedmdesátých letech a vaše slečna na místě spolujezdce bude ze sedla nadšená.

Suzuki Van Van 200 v číslech

  • motor: čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec, SOHC, 199 ccm
  • vrtání x zdvih (mm): 66x58,2
  • max. výkon (kW/k): 10,5/14 při 8000 min-1
  • max. kroutící moment (Nm): 13,5 při 6500 min-1
  • spouštěč: elektrický
  • objem nádrže (l): 6,5
  • převodovka/sekundární převod: 5 rychlostí/řetěz
  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 2140/865/1125/1385
  • světlá výška (mm): 215
  • výška sedla (mm): 770
  • pohotovostní hmotnost (kg): 128
  • odpružení předního kola: teleskopická vidlice, vinutá pružina, olejový tlumič
  • odpružení zadního kola: kyvná vidlice s centrální pružící a tlumící jednotkou, vinutá pružina, olejový tlumič
  • brzdy: přední kotoučová, jednoduchá; zadní bubnová
  • pneumatiky: přední 130/80 - 18 M/C 66P s duší; zadní 180/80 - 14 M/C 78P s duší
  • Cena včetně DPH: 119 900 Kč

Téměř stejný model Van Van 125 už byl pár let na trhu, pro letošek Suzuki připravila modernizovanou dvoustovku plnící ekonormu Euro 3. Před něj namontovala externí olejový chladič chráněný síťkou a naopak v převodovce mohla díky vyššímu krouťáku ubrat jeden převodový stupeň, takže dnešní novinka je pouze pětikvalt, na rozdíl od šestikvaltové stopětadvácy.

A inovace se povedla, dvoustovka nemá problém držet krok s dnešním zrychleným provozem a vyhnat ručičku tachometru až ke stodvacítce. Přitom si motocykl z 6,5litrové nádrže vytáhne zhruba 2,5 litru benzínu na sto kilometrů. S větším motorem se ovšem trochu zvýšily i vibrace ve středním pásmu otáček, ucítíte je hlavně ve stupačkách a řídítkách, přestože se je výrobce snažil utlumit pomocí větších závažíček v koncích řídítek.

Z bachratého výfuku se line jen hodně utlumený tlukot jednoválcového srdce. Rozjezd na Van Vanu je hodně zvláštní, jednička je totiž krátká a v podstatě vás jen trochu postrčí vpřed, abyste okamžitě řadili dvojku. Když se potom stroj rozvášní až na povolenou devadesátku, začíná na silnici na tlustých kolech 18" vepředu a 14" vzadu už trochu plavat a na dálnici mírně cestuje ze strany na stranu. Na dálnici ale zapomeňte, nejvíc zábavy s vanvanem užijete ve městě, kde se k poměrně slušnému odpružení navíc přidá tlumicí účinek balonových pneumatik a jízda je jak na vzduchovém polštáři. A ještě lepší zážitky čekají na polních cestách, tady si to Van Van valí jako tank a nějaké výmoly nebo kamení ho nemohou rozhodit. Vždyť taky váží pouhých 128 kg provozní hmotnosti. Obuté pneumatiky Dunlop K180 mají slušný grip i na hlíně, takže nakonec je třeba v terénu zpomalit jen kvůli odpružení, které hodně brzy přestane stíhat a začne jít na dorazy.

Fotogalerie

Případné krizové situace s přehledem řeší dvoupístkový brzdič Tokico na jednom kotouči vepředu, zadní kolo s klasickou bubnovou brzdou se k brzdění připojuje jen neochotně. Systém ABS není v nabídce a Suzuki bude už za pár let řešit problém se směrnicemi EU, které přikazují ABS u všech strojů nad 125 ccm. Zavazadlový prostor pod sedlem byste hledali marně, povinnou lékárničku a nářadí si můžete uložit do malé látkové brašničky na zadním blatníku. Místo ní by sem ale určitě šlo přichytit něco stylovějšího, pak už Van Van nebude mít chybu a může se stát módním doplňkem leckterého metrosexuála.

Může se hodit

Suzuki

Navštivte Automodul.cz a vybírejte z široké nabídky motorek k prodeji.

Suzuki Van Van 200 si za svůj styl nechává zaplatit a s cenou 120 tisíc už se blíží ceně nejlevnějších japonských třístovek a pětistovek, na trhu pro ni ale nenajdete přímou konkurenci. Proč také zlevňovat, když i předchozí stopětadvacítková verze se slušně prodává za sto tisíc. Pět koní navíc u silnější dvoustovky je v provozu hodně znát, zvlášť když budete chtít sedadlo spolujezdce ozdobit třeba někým roztomilým. S tímhle VanVanem získáte stroj, který ze své lehce zastaralé konstrukce umí udělat přednost a výsadu! Je s ním zábava, všude je středem pozornosti, můžete se s ním vydat kamkoli a zvládne každou situaci. Není tohle vlastně definice ideálního kamaráda?

Autoři:




Nejčtenější

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Další z rubriky

Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými.
Motorkářům jde o emoce, ne o ekologii, říká úspěšný výrobce elektromotorek

Původně chtěl Michal Kubánek koupit motorku pro svou tříletou dceru. Když na trhu žádný vhodný stroj nenašel, rozhodl se zkonstruovat vlastní. Po více než...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Václav Parus
Vzpomínka na velikána: Václav Parus byl legendou motocyklových závodů

O nadcházejícím víkendu 20. a 21. května se pojede legendární motocyklový silniční závod 300 zatáček Gustava Havla. Bude to letos smutný podnik a bude se hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.