Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plechová Líza - Ford model T

  17:02aktualizováno  17:02
- Ford model T, zvaný též "Tin Lizzie" (plechová Líza), spatřil světlo světa 21. 10. 1908. Vůz nebyl technickým zázrakem, měl však řadu vtipných konstrukčních prvků, které mu s užitím prvotřídních materiálů zajišťovaly robustnost a dlouhou životnost. Byl realizován podle představ Henryho Forda.
Vůz měl řadový, čtyřdobý čtyřválec s rozvodem SV o zdvihovém objemu 2892 cm3. Válce byly odlity v jednom bloku a hlava byla již tehdy snímatelná. Chlazení měla na starosti voda s termosyfonovým oběhem a ventilátorem. Mazání bylo splachovací se společnou náplní pro motor i převodovku, cirkulaci oleje zajišťoval setrvačník. Největší výkon dvacet koní dával motor při 1600 otáčkách za minutu. K zapalovacím svíčkám později přibyl elektrický startér a také původní acetylénové osvětlení nahradilo elektrické. Palivová nádrž na 45 litrů měla místo pod předním sedadlem, ovládání plynu a předstihu bylo pod volantem. Vícelamelová spojka a převodovka tvořily jeden blok s motorem. Planetová převodovka měla dva rychlostní stupně a zpátečku. Vůz se zastavoval ruční pákou, kterou se brzdila zadní kola a současně vypínala spojka, řadilo se pedály.
Vůz s rozvorem 2540 mm a rozchodem 1435 mm se vyznačoval velkou světlou výškou, přibližnou hmotností 600 kilogramů, maximální rychlostí kolem 70 km/h a spotřebou okolo čtrnácti litrů na sto kilometrů. Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, od r. 1911 celokovová, byla nabízena v nejrůznějších variantách. K její barvě se váže známý výrok údajně snad Fordův, totiž že zákazník může mít vůz v jakékoli barvě, pokud si přeje černou. Vozy však byly zpočátku dodávány také granátově červené či sytě zelené a teprve později výhradně v barvě černé.
Téčko je však pozoruhodné něčím jiným. Byl to první automobil světa vyráběný na běžícím pásu. Důsledná aplikace Fordových zásad přinesla značné výhody ve zkrácení montážních časů, a tím nevídané zvýšení produkce. Hranice milion vozů ročně padla roku 1919 a roku 1921 Ford zlevnil vůz na rekordních 345 dolarů. Výroba byla ukončena až 31. 5. 1927 poté, co vyjelo na 15 200 000 kusů, což je počet, který překonal až VW Brouk v roce 1972.
Téčko se stalo nesmírně populární nejen díky své ceně a užitným vlastnostem, ale také nesmrtelným filmovým groteskám, kde patřilo k dobrému jménu během děje zdemolovat alespoň jednu fordku, což Fordovi zajistilo jedinečnou reklamní kampaň gratis.
Téčko vyhledávají sběratelé po celém světě; odhaduje se, že do dnešních dnů se jich dochovalo asi 1,8 milionu. Jistý Argentinec Carlo Corsi na Téčku dokonce založil své podnikání. V 80. letech vyhledával po americkém venkově vraky vysloužilých Téček. Poté postavil nedaleko Buenos Aires halu, kde na 1750 takto získaných vozů restauruje a prodává postavil nedaleko Buenos Aires halu, kde na 1750 takto získaných vozů restauruje a prodává movitým americkým, japonským či arabským zájemcům.

Až do roku 1972 byl Ford T vozem z největší série.

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.