Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plechu odzvonilo, auta budou z banánů vařených v papiňáku

aktualizováno 
Nebo máte raději ananas a kokosy? Brazilští výzkumníci vyvinuli speciální postup, jak využít exotické ovoce pro výrobu ekologických plastů. Technologie je prozatím drahá, nanocelulóze ale předpovídají velkou budoucnost.

Rinspeed Bamboo má karoserii vyrobenou z plastů z bambusu. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Nejslibněji prý zatím vypadají banány a ananas. Hodně si ale výzkumníci slibují také od fíků, kokosu, agave a příbuzného pomerančů jménem laraha.

Nápad postavit auto s pomocí "přírody" není nový, měli ho už třeba vývojáři Rinspeedu, když stavěli svůj elektrovozík Bamboo. Jak už název napovídá, má karoserii z bambusových vláken.

Brazilští vědci představili na kongresu Americké chemické společnosti (ACS) v kalifornském Anaheimu novou techniku, jak z rostlin vyrobit nové druhy plastů, které jsou odolnější, lehčí a přívětivější k přírodě. Alcides Leão, výzkumník univerzity v Sao Paulu zjistil, že stonky a listy z ovocných rostlin mohou být zdrojem pro nanocelulózu, která skvěle zpevní plast.

Vlákna z banánovníku jsou podle Leãa minimálně stejně odolná jako kevlar (syntetické vlákno vynalezené v roce 1965 DuPontem), který se dnes používá třeba na neprůstřelné vesty. Na rozdíl od kevlaru a dalších materiálů, na jejichž výrobu je třeba ropa, je nanocelulóza plně recyklovatelná.

Největším problémem, se kterým teď vývojáři bojují, je vysoká cena. Pracuje se ale na výrobních postupech, které ji mají snížit. Recept na nanocelulózu z rostlin lze jednoduše popsat asi tak: listy a stonky se vloží do přístroje, který připomíná tlakový hrnec (papiňák), pak se přidají speciální přísady a celé se to v různých cyklech zahřívá. Nakonec dostanete jemný materiál. Na výrobu metráku superpevného plastu prý stačí kilo této nanocelulózy.

Teď chce Leão nahradit konvenční plasty používané v autech. "V budoucnosti budeme možná schopni nahradit nanocelulózovými materiály ocel a hliník." Tvůrci se ale nechtějí omezit jen na autoprůmysl, nové materiály nabídnou třeba medicíně. Leão prozradil, že jeho nové ovocné plasty už některé automobilky testují, do výroby by se mohly podle odhadů brazilského vědce dostat do dvou let.

"Vlastnosti nových plastů vyztužených nanocelulózou jsou výjimečné," říká nadšeně Leão. "Jsou o 30 procent lehčí a až čtyřikrát pevnější než dnešní plasty. Za pár let je bude možné použít na výrobu přístrojových desek, nárazníků, bočních panelů a dalších částí karoserie. Celé auto bude lehčí a díky tomu spotřebuje míň paliva," vysvětluje. "Nová auta budou díky nim mnohem odolnější vůči působení tepla, vody a různých chemikálií."

Vývoj začal před několika lety, když vědci zjistili, že dřevo, které se určitým způsobem zpracuje, vytvoří mikroskopická vlákna. Jsou tak tenká, že do průřezu lidského vlasu by se jich vešlo 50 tisíc. A přesně stejně se mohou tato vlákna přidat do plastů, aby se zvýšila jejich pevnost. Stejně se to dnes dělá s vlákny vyrobenými ze skla nebo uhlíku. Donedávna tento postup testovali na vláknech z bambusu nebo cukrové třtiny, ovoce je ale slibnější.
 
Biomateriály se začínají v sériových vozech objevovat už dnes. Nový hybridní Lexus CT 200h má 80 procent interiéru vyrobeného technologií bio-PET 2. Je to bioplast z cukrové třtiny. Při jeho výrobě vzniká méně škodlivin a je recyklovatelný.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.