Většina českých řidičů si myslí, že na zimní vzorek na kolech je čas až v době, kdy je třeba počítat se sněhem. "To je tak tragický omyl jako málo co v dopravě," varuje s vážnou tváří Miroslav Kolb, majitel pneuservisu v Horních Počernicích.
I když má opravdu hodně práce, každému svému zákazníkovi vysvětlí, jak se chová letní pneumatika třeba už na podzim: "Letní guma je stavěná na vyšší teploty a kolem pěti stupňů nad nulou už hodně nebezpečně tuhne, její přilnavost je podstatně menší.
Kdo to neví a jezdí v těchto dnech na letních, a dokonce stejným stylem jako v létě, riskuje!" I podle výrobců pneumatik v letních gumách není tolik změkčovacích příměsí jako v zimních. Ostatně proto jsou zimní kola o trochu dražší.
Na dálnici jako v létě
Jak a kdy vyměnit pneumatiky? 1. Podle počasí, ne podle kalendáře 2. Při výměně gum nešetřit 3. Správně uložit pneumatiky 4. Najít dobrý pneuservis 5. O likvidaci se postará servis 6. Druhá sada disků je lepší |
"Vidíme je bohužel denně," stěžuje si Vladislav Doležal, náčelník bernartického oddělení dálniční policie. Při namátkových kontrolách nebo i při likvidaci nehod se bezprostředně v předzimním období setkávají policisté s letními pneumatikami. "Často jsou i dost sjeté. Je mi moc a moc líto, že na tyhle řidiče-šetřílky není zákon," říká Doležal.
Ani rakouské nebo švýcarské dopravní zákony sice přímo nepředepisují povinnost jezdit se zimními pneumatikami, zato jasně uvádějí, že zapříčiní-li řidič v zimním období nehodu a jeho vůz bude mít letní vzorek, postih bude podstatně tvrdší.
Na nejvytíženější české dálnici D1, kterou tak dobře major Doležal zná, je podle jeho slov až příliš často vidět lidská naivita, někdy hloupost. "Teď momentálně se to odráží právě nejviditelněji na pneumatikách," říká Doležal, ale zároveň odmítá spekulovat o procentu, ve kterém se letní vzorek pneumatik podepisuje na nehodách.
S letním vzorkem si nehraje ani závodník
Hned první pohled na obutí vozu automobilového závodníka Emila Trinera prozrazuje: přezuto na zimní. "Mně nevadí, když se auto trochu sklouzne, ale že bych v tomhle počasí stál o smyk na letních gumách, tak to opravdu ne!" říká velmi rozhodným hlasem soutěžní jezdec. Podle Trinera dokáže i jinak dobrá letní guma v teplotách těsně nad nulou ztuhnout natolik, že do skluzu přejde podstatně dříve a překvapivě snáz než v teplejších měsících.
"Špatně se chová taková pneumatika i za mokra - podstatně hůř odvádí vodu a hrozí aquaplaning. A hlavně: brzdění je na takových kolech podstatně horší," varuje Triner. Podle jeho zkušeností se při silném zašlápnutí brzd začne sice od pneumatik kouřit, ale brzdná dráha je nepříjemně dlouhá. I v případě, že automobil má nainstalováno ABS, intenzivně brzděný vůz sice nepřejde do smyku, ale i tak zabrzdí na delším úseku, než by to zvládl se zimními pneumatikami.
Anketa: Kdy vyměnit gumy? Zdánlivě jednoduchá otázka nenechala nikoho z náhodně oslovených řidičů na pochybách. Všichni odpovídali se samozřejmou jistotou v hlase. Ale správnou odpověď dala menšina. Jaroslav Gebrt, úředník Věra Nejetínská, dětská lékařka Pavel Gomez, provozní v gastronomii Kamila Sýkorová, podnikatelka |
Letní gumy na doraz nepoužívat
Na českých silnicích se v posledních letech začal projevovat nový zlozvyk - dojíždění letních pneumatik "na doraz". "Stále častěji teď z aut sundávám při výměnách gumy, které už jsou technicky vlastně po smrti, ale majitel si řekl, že je ještě dojezdí, než přijde čas na výměnu za zimní," konstatuje Miroslav Kolb. V pneuservisu má možnost své tvrzení doložit hromadou gum, které jsou po výměně rovnou určeny k likvidaci. Na mnohých z nich je přitom patrné, že jejich majitel posledních třeba i pět tisíc kilometrů vysloveně riskoval. "Jestli můžu poradit, tak ať lidi raději o pár týdnů dřív obují zimáky, než aby denně riskovali nehodu. A když ne to, tak nepříjemné problémy s policií," přimlouvá se majitel pneuservisu Miroslav Kolb.
Kupovat nové, nebo protektory? (peo)
(Zdroj: Pneuservis Miroslav Kolb) |
Pneumatika Good Year Vector 5 |