Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Celoroční svícení = méně nehod, méně mrtvých

  19:54
Už od konce března nemáme nakázáno svítit. Je to správné nebo ne? Hlasování na auto.idnes.cz dopadlo přibližně jedna ku jedné. Stálé svícení přispívá především ke zvýšení bezpečnosti na našich silnicích, polovina řidičů (viz naše anketa) to ovšem nechce pochopit či akceptovat.

Vidět a být viděn

Současný zákon ponechává na úvaze každého řidiče, jestli za nesnížené viditelnosti v období letního času pojede s rozsvícenými světly nebo svítit nebude.

Jakékoliv přesné definování „snížené viditelnosti“ je objektivně zcela nemožné, jde vždy o subjektivní pocit.

Už samotná jízda na našich silnicích je malým dobrodružstvím. Každý, byť sebemenší krok vedoucí k vyšší bezpečnosti je tedy jednoznačným přínosem.

"Neviděl jsem ho..."

Podle policejních statistik je přibližně polovina dopravních nehod spojená s vyjádřením viníka nebo účastníka dopravní nehody: „Neviděl jsem ho.“ U křižovatek je takto argumentováno v osmi případech z deseti.


Denní svícení a oslňování

Tvrzení, že nás protijedoucí

Auto, které svítí, je lépe vidět za všech okolností, za všech situací, v každé roční době i za každého počasí.

auto může oslnit, neobstojí.
Když někdo svítí ve dne a oslní nás, má buď zapnuta dálková světla nebo má světla špatně seřízená.

Lékaři potvrzují, že běžné denní sluneční světlo vykazuje podstatně silnější oslňující efekt, než jaký může tlumené světlo vůbec vytvořit.

Při správném nastavení tlumených potkávacích světel je možné za denních světelných podmínek a pro zdravé oko oslnění do vysoké míry vyloučit.

Jak na to jdou v Evropě

Následující tabulka shrnuje situaci v evropských zemích a v USA:
Slabě psané údaje jsou ze září 2002, silně psané pak ke dni 20. dubna 2004.

Belgie svícení povinné pro motocykly a mopedy
Dánsko povinné
Estonsko povinné
Finsko povinné
Francie opovinnostipro automobily se uvažuje
Chorvatsko doporučeno
Island povinné
Itálie povinné na dálnicích a rychlostních komunikacích
Litva povinné jen v zimním období
Lotyšsko povinné
Lucembursko svícení povinné pro motocykly a mopedy
Maďarsko povinné mimo obce
Německo svícení povinné pro motocykly a mopedy, opovinnostipro automobily se uvažuje
Norsko povinné
Polsko povinné jen v zimním období
Portugalsko svícení povinné pro motocykly a mopedy, použití světel v zastavěných oblastech ve dne je pro automobily zakázáno
Rakousko svícení povinné pro motocykly a mopedy, opovinnostipro automobily se uvažuje
Rumunsko svícení povinné pro motocykly, opovinnostipro automobily se uvažuje
Řecko použití světel v zastavěných oblastech je ve dne zakázáno
Slovinsko povinné
Srbsko svícení povinné pro motocykly
Švédsko povinné
Švýcarsko doporučené
Turecko doporučené
USA ve většině států je doporučené

Pokuty za nedodržení povinnosti jet s rozsvícenými světly

V závorkách je uvedena výše pokut za nedodržení povinnosti jet s rozsvícenými světly: Norsko (108 Euro), Dánsko (70 Euro), Švédsko (45Eeuro), Finsko (50 Euro), Island (60 Euro), Itálie (32 Euro), Polsko (50 Euro), Slovinsko (22 Euro), Maďarsko (40Euro).

(Poznámka: údaje jsou z roku 2002)

Něco málo čísel

Ti, co svítí i ve dne, jsou rozhodně lépe vidět. Příčinou 50 % všech nehod, a zejména 80 % všech srážek na křižovatkách, ke kterým došlo během dne, byla skutečnost, že řidiči viděli druhé vozidlo příliš pozdě nebo vůbec ne.

Studie dokazují, že automobil, který při jízdě ve dne není osvětlen, je objektem smrtelné dopravní nehody o 25 % častěji než automobil, který osvětlen je. V případě těžkých dopravních nehod je neosvětlený automobil jejich objektem dokonce o 50 % častěji než automobil, který svítí.

Ze statistik vyplývá, že v 9 zemích nastal pokles počtu nehod s více účastníky při rozsvícených světlech ve dne o 10 - 15 % (u chodců o 10 - 20 %, cyklistů 2 - 19 %, motocyklistů 20 %).

Při vyhodnocení 24 studií, týkajících se tohoto problému, bylo zjištěno, že při 100 % používání celoročního denního svícení by mohlo být v Evropě za 1 rok méně o 24,6 % mrtvých (tj. 5 500 osob), o 20,0 % méně zraněných (tj. 155 000 osob) a 12,4 % nehod s více než jedním účastníkem ve dne, se společenským přínosem 5 mld. EUR ročně (poměr náklady / přínosy 1:1,8).

Zajímavým argumentem by pro šetřivý český národ byla inspirace z USA.  Americké pojišťovny poskytují slevy na pojistném u aut, která jsou vybavena automatickým rozsvěcováním světel po nastartování.

Proč vůbec svítit?

* včasnější vnímání v bočním zorném poli (periferní vnímání), zejména protijedoucích aut a při odbočování
* lepší schopnost vnímání, zvláště za snížené viditelnosti (např. proti nízko stojícímu slunci)
* včasnější rozpoznatelnost při střídání světla a stínu („tunelový efekt“ v lesích a alejích)
* lepší viditelnost v jednotvárné krajině (zvýšení kontrastu)
* přesnější odhad vzdálenosti a rychlosti blížících se vozidel
* jasné rozpoznání pohybu dopravních prostředků (rozlišení jedoucích a stojících vozidel).


Co celoroční svícení přinese?

* snížení celkového počtu nehod o 10 až 15 % v důsledku snížení počtu nehod způsobených čelním nárazem, nehod při odbočování vlevo a srážek s automobily jedoucími v protisměru, nehod na pravoúhlých průsečných křižovatkách,
* menší závažnost nehod mimo obec,
* méně nehod cyklistů a chodců.

Snížení počtu smrtelných dopravních nehod o 10 - 15 % představuje v České republice více než 100 lidských životů ročně.

ENERGETICKÁ BILANCE OSVĚTLENÉHO VOZIDLA

Jako modelový příklad uvažujme nejoblíbenější vůz na trhu s ojetými automobily - Škodu Favorit.

Škoda Favorit v provedení GLX:
2 žárovky (nejčastěji halogenové H4) vpředu (2 x 65 W), 2 žárovky v koncových světlech vzadu (2 x 15 W), 2 žárovky parkovacích světel vpředu (2 x 10 W), 2 žárovky osvětlení zadní registrační značky (2 x 10 W), několik žárovek osvětlení palubní desky a různých ovládacích prvků (asi 30 W) - celkem tedy 230 W elektrického výkonu.

Motor favoritu disponuje výkonem 44 kW při 5 000 otáčkách. Pokud auto svítí, je tedy schopno maximálního výkonu 43,77 kW. Automobil ovšem málokdy provozujeme v režimu maximálního výkonu. Průměrně můžeme předpokládat zvýšení spotřeby o 0,5 litru / 100 km.

Zdroj: Autoklub ČR


***

POZNÁMKA:

Vážení čtenáři,
v původní verzi textu došlo k uvedení mylné informace.

Ve výpočtu "Energetické bilance osvětleného vozidla" bylo uvedeno, že průměrná spotřeba vozidla při celodenním svícení vzroste o 0,1 litru.

Text vychází z údajů poskytnutých Autoklubem ČR. Při původním výpočtu byly nesprávně zanedbány některé další faktory ovlivňující spotřebu. Reálný nárůst spotřeby při celodenním svícení by tedy měl být přibližně 0,5 litru paliva na sto kilometrů.

Tímto se redakce Auto.iDNES.cz čtenářům omlouvá

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...