Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vyplatí se zimní protektory?

  17:23
Zimní protektory jsou dalším příkladem známé pravdy, že levný nákup nemusí být nejvýhodnější. Řidiči, kteří tráví na silnici hodně času, mají s přezouváním aut do zimních pneumatik dobré zkušenosti. Avšak pro toho, kdo v zimě moc nejezdí nebo má staré auto, vyvstává otázka: vyplatí se taková investice?

Jako možné řešení se jeví nákup levnějších protektorů. Ale má to svá úskalí. 

Zimní protektory jsou dnes k mání v řadě supermarketů.

Přičteme-li k tomu i nabídku některých pneuservisů, je míst, kde lze pořídit levnější pneumatiky na zimu, velké množství.

V běžné obchodní síti jsme náhodně nakoupili a podrobili testu v autorizované zkušebně šest dvojic protektorů a jeden pár originálních, avšak levných pneumatik.

Až na případ jednoho výrobce z Rakovníka vykázaly protektory solidní kvalitu. To znamená, že s rezervou splnily požadavky základní rychlostní zkoušky, při které je pneumatika postupně zatěžována nejprve na hranici povolené rychlostní kategorie vyznačené na boku každé pneumatiky (tedy i protektoru), a pak se rychlost zvyšuje až k úplné destrukci pláště.

Protektory: pro a proti

Výhody:

+ nízká cena
+ ekologická recyklace

Nevýhody:

- není jasný původ a stav kostry
- zhoršený komfort jízdy
Protektor se prozradí
Protektor, jako recyklovaná pneumatika, má své nectnosti. Již při nákupu se to projeví: některé z nabízených pneumatik už svým vzhledem naznačily, že jde o jasný "second hand", levné zboží. Nejrůznější nálitky a drobné nepřesnosti běhounu vypovídaly o tom, že se výrobci nevyplatí, aby se zabýval detaily.

Některé jiné protektory naopak vypadaly téměř jako nové pneumatiky. Nejlépe v testu dopadly protektory Inga z Polska, Internacional z Českého Krumlova aWinter Extrma výrobní firmy Collin's, které se přiblížily svými parametry rumunské pneumatice Global, již jsme zvolili pro srovnání jako zástupce levných, ale originálních zimních pneumatik. Hůře dopadly protektory W780 firmy Protektory Praha a Marix italské značky Marangoni.

U gum z N Rakovník nebyl protektor proveden po celém obvodu, ale jen na běhounu, zatímco boky zůstaly označené ze staré barumky. To působí komplikace, což se v testu prokázalo. V předešlých letech si motoristé stěžovali, že se v super a hypermarketech prodávají gumy, u nichž není zcela zřejmé, zda jsou to nové pneumatiky, nebo protektory. Zákazník si totiž ne vždy všimne drobného označení na bočnici, že jde o protektor. Navíc se mnohdy nabízejí protektory zahraničního původu, jejichž označení může být v cizím jazyce. Od té doby se situace již zlepšila. Při našich současných nákupech byly protektory vždy řádně označené.

Protektory v laboratorní zkušebně Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně podstoupily nejprve test nevyváženosti a házení.

Následovala rychlostní zkouška, která ukázala, jak se výrobci podařilo splnit minimální požadavek na rychlost, jakou pneumatika dokáže zvládnout podle Speed Symbolu uvedeného na boku každé pneumatiky.

V průběhu zkoušky musí pneumatika prokázat na speciálním stavu, že je schopna alespoň dvacet minut jízdy v označené rychlostní kategorii. Následně se v normovaných krocích dál zvyšuje rychlost až do úplného zničení pneumatiky.

Co protektory vydrží?
Testované protektory představují jen malou část ze současné nabídky na domácím trhu. U všech lze předpokládat, že byly vyrobeny na podkladě (neboli kostře) dříve schválených pneumatik, které zaručují předepsané váhové zatížení (v našem případě index 79, což odpovídá maximálnímu zatížení 437 kg).

Všechny vyhověly také z hlediska tvrdosti směsi použité na obnovený běhoun protektoru; pohybovala se v rozmezí 56 Sh až 65 Sh, což je i standard nových pneumatik. Tato tvrdost ve stupních Shore znamená při nižší hodnotě lepší adhezi za snížených teplot, ale také kratší životnost běhounu. A naopak. Horší už to bylo s nevyvážeností.

"Předpokladem při přezouvání je dobrý disk," říká zkušený majitel pneuservisu v Praze Jindřich Schmid, "ale jakmile musím dovažovat více než padesát gramů na jedné straně, není to moc dobré, především pokud se taková guma dostane na přední nápravu. A když musím na vyvažovačce dohánět nevývažek blížící ke stovce gramů, je jasné, že přes veškerou snahu při vyvažování se to při vyšších rychlostech může projevit ve vibracích do volantu."

Protektory s omezením
"Já osobně si myslím, že protektory již brzy zmizí," tvrdí Vlastimil Syrový, který má v servisu NH Car na starosti pneumatiky. "Ještě nějaký čas mohou posloužit na starších vozech. Ale u nových aut, v jejichž konstrukci podvozku je zakalkulována i vyšší kvalita pneumatik, už neobstojí. Vždyť nemáte jistotu, na jakém základě byl protektor udělán, zda nebyla výchozí kostra třeba i neviditelně poškozena nebo není stará. Pryž také stárne a ztrácí kvality."

Vladimír Závada, vedoucí zkušební technik ze zlínského Institutu gumárenské technologie a testování, má ale jiný názor: "Až na jeden případ byly zkoušené protektory díky používané moderní technologii udělané celkem slušně, a jsou tedy do jisté míry srovnatelné s nejlevnějšími novými originálními pneumatikami.

Jen je třeba mít na mysli, že se určitě nehodí na německé dálnice, kde lze jezdit neomezenou rychlostí. Skutečně podstatné je při nákupu sledovat údaj o rychlostní kategorii." Nové originální pneumatiky levné třídy se cenově přiblížily protektorům na pár korun, zimní protektory se tedy vyplatí jen v případě menších požadavků na komfort a při nevelkém zatížení u starších aut.


Test protektorů

Protektory ve zkušebně pneumatik prokázaly různé kvality


Testu jsme v akreditované zkušebně podrobili šest párů protektorů různého původu, náhodně zakoupených v hypermarketech a pneuservisech. Pro srovnání jsme zkoušce vystavili i jeden pár originálních zimních pneumatik nejlevnější kategorie. Dva protektory obstály jako solidní, další měly slabší úroveň, jeden nevyhověl vůbec.

HODNOCENÍ

Počet hvězdiček (1 - 5) odpovídá celkové kvalitě protektoru z hlediska nevyváženosti, radiálního házení a rezervy v destrukční rychlosti ve srovnání s originální pneumatikou levné třídy; nejlepší je pět hvězdiček

VYSVĚTLIVKY

Nevyváženost - odpovídá váze závaží, které by bylo nutno upevnit na okraj ráfku z vnější a vnitřní strany, aby pneumatika nepůsobila kmitání volantu; čím je hodnota nižší, tím lépe. Uvádíme výsledek u obou testovaných vzorků (A, B).

Radiální házení - bylo měřeno uprostřed běhounu nahuštěné pneumatiky; tuto nepravidelnost na obvodu pláště nelze už následně napravit; čím je hodnota nižší, tím lépe ´

Rychlostní (speed) symbol - musí být uvedený na bočnici a značí maximální rychlost pro pneumatiku; šlo o kategorie: Q - 160 km/h, R - 170 km/h, S - 180 km/h, T - 190 km/h

Rezerva - vyjadřuje naměřené procento, s jakým pneumatika převyšuje požadavky základní rychlostní zkoušky, nutné pro schválení

INGA

INTERNACIONAL

WINTER EXTREMA

nejlepší

druhý nejlepší

dobrý

MARIX

W 780

BEZ NÁZVU

dostatečný

dostatečný

nejslabší

GLOBAL (nová pneumatika)

Protektory v laboratorní zkušebně Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně podstoupily nejprve test nevyváženosti a házení. Následovala rychlostní zkouška, která ukázala, jak se výrobci podařilo splnit minimální požadavek na rychlost, jakou pneumatika dokáže zvládnout podle Speed Symbolu uvedeného na boku každé pneumatiky. V průběhu zkoušky musí pneumatika prokázat na speciálním stavu, že je schopna alespoň dvacet minut jízdy v označené rychlostní kategorii. Následně se v normovaných krocích dál zvyšuje rychlost až do úplného zničení pneumatiky.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...