Pneumatika na chodníku

Pneumatika na chodníku | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Neničte si pneumatiky. Podle jejich opotřebení odhalíte závadu

  • 24
Nastává čas výměny pneumatik. Dobrý mechanik v pneuservisu umí nejen plášť přezout a vyvážit kolo, měl by umět také z pláště „číst“. Z opotřebení pneumatiky lze totiž rozpoznat i závadu na voze. Než vyrazíte na přezutí na letní pneumatiky, pořádně si je prohlédněte.

Parkování u obrubníku je pro mnohé stresující. Jeden si nechce odřít ráfky (většinou muž), druhá (většinou manželka) se bojí hromobití, které se spustí, když kolo odře. Ještě větší pozor než na ráfky je však třeba dávat na pneumatiky. Špatným najetím na obrubník si klidně pneumatiku zničíte.

Stejně tak parkování se skříplou nebo jinak deformovanou gumou ji může zničit. Krátkodobě dokáže pneumatika takové namáhání snést, parkování na hraně obrubníku přes noc ji ale pravděpodobně poničí.

Jak na obrubník?

Ještě důležitější je způsob, jakým na obrubník najíždíte. Největší množství mechanicky poškozených osobních pneumatik totiž podle zkušeností pneuservisů pochází ze špatného najíždění na obrubník nebo špatným huštěním a defektem při střetu s cizím předmětem. Ve chvíli najetí na obrubník je třeba mít oporu obou bočnic, aby nedošlo ke „skřípnutí“ bočnice mezi překážku a disk, mohlo by totiž dojít k prolomení kordových vláken a prasknutí vnitřní vrstvy. Projeví se to jako boule na bočnici pneumatiky. A pozor, může být na vnitřním boku pláště, na který nevidíte. Takto poškozená pneumatika může být velmi nebezpečná, protože může za jízdy prasknout.

Pneumatika na chodníku

Guma se dá pojistit

Pokud patříte mezi nepozorné řidiče, kteří pneumatiky občas zničí, zvažte, zda se vám nevyplatí jejich speciální pojištění. Dá se sjednat při koupi nových gum v servisu, v autosalonu, ale i když nakupujete přes internet. Volitelným připojištěním je i u některých pojišťoven, které je přidávají k povinnému ručení i havarijnímu pojištění.

Princip je jednoduchý – pojistíte si pneumatiky a když s nimi něco provedete, dostanete na nové. Jako pojistnou událost se však obvykle neuznává pokus o krádež nebo vandalismus.

Pojištění pneumatik zakoupených u autorizovaných dealerů nabízejí i některé automobilky. Například BMW dává garanci na obutí dva roky. Platí pro případ poškození pneumatiky špičatými předměty nebo v důsledku nárazu na okraj obrubníku.

Například u Škody získáte při koupi letních i zimních pneumatik nebo kompletního zimního kola tzv. Pneugaranci v ceně. Vztahuje se na neopravitelná poškození vzniklá při běžném provozu i vlastním zaviněním, včetně najetí na obrubník. Například kompletní zimní kolo pro rapid (185/60 R15) vyjde u Škodovky i s pojištěním na 2 385 korun.

Jak se pozná, že je něco špatně

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. Druhá půlka března je tedy pro pneuservisy stěžejním obdobím. Pokud neobouváte nové pláště, vyplatí se letní obutí pečlivě zkontrolovat.

A co se dá z gumy všechno vyčíst? Nerovnoměrně opotřebená pneumatika obvykle značí závadu na geometrii náprav (nejčastěji sbíhavost). Sjeté vnitřní hrany pneumatiky mohou kromě špatné geometrie ukazovat na závadu na nápravách (opotřebená pouzdra, silentbloky, tlumiče), nebo přetěžování vozu. Pokud máte sjeté vnější hrany, znamená to, že pravděpodobně jezdíte hodně zostra v zatáčkách, i v tomto případě ale může být na vině špatná sbíhavost. Sjeté obě bočnice pneumatiky ukazují na nedostatečný tlak a naopak výraznější sjetý střed běhounu znamená přehuštěnou gumu. Důlky na hranách bočnic ukazují na špatně fungující (opotřebené) tlumiče. Intenzivním brzděním se zablokovanými koly pak často dochází k lokálnímu opotřebení pláště - na jednom místě je výrazně „prodřený. Takové opotřebení se může projevit vibracemi do volantu, protože pneumatika není dokonale kulatá.

Jednou ze závažných závad, za kterou mohou policisté odebrat takzvaný malý technický průkaz je i nadměrné opotřebení nebo poškození pneumatik. (Ilustrační snímek)

„Statisticky je selhání pneumatiky v dnešní době velmi řídké. V průměru se řidič setká s vážným problémem zaviněným pneumatikou jednou za 10 let nebo jednou po ujetí 150 000 kilometrů,“ uvádí výrobce pneumatik Continental. Německé statistiky říkají, že selhání nebo závada pneumatiky je příčinou přibližně jedné z každých dvaceti nehod na dálnicích. „Nejméně v devadesáti procentech těchto nehod je za ně ale řidič osobně zodpovědný vinou špatného stavu nebo neodstraněného poškození pneumatiky,“ varuje Continental.

Nejbanálnější „závadou“ jsou nedohuštěná kola. Auto pak „plave“ po silnici. Pokud jste dali vůz do servisu s dobře seřízenou geometrií a po přezutí táhne na stranu (typicky při brzdění), může být problém právě v tlaku. Špatně vyvážená kola pak poznáte podle vibrací volantu. Může se třeba stát, že za jízdy ztratíte vyvažovací závažíčka.