Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pneumatika, která se sama opraví

  9:35aktualizováno  9:35
V Barumu začnou vyrábět "nepropíchnutelné" pneumatiky, když najedete na hřebík, díra se sama zacelí. Continental - majitel otrokovické firmy - koupí slovenský Matador.

Libor Láznička, nový šéf Barum Continental | foto: Jan Karásek

Otrokovický Barum už na konci tohoto roku začne jako první v Evropě s výrobou samospravitelných pneumatik.

Včera navíc jeho majitel, německý koncern Continental, oznámil, že koupí majoritní podíl ve slovenském výrobci pneumatik Matador Rubber, se kterým má už dnes společný podnik na výrobu gum pro nákladní vozy ve slovenském Púchově.

Postupné rozšiřování Continentalu dál na východ, už dnes má koncern vlastní výrobu například v Rumunsku, by nemělo nijak ovlivnit výrobu v Otrokovicích, která do koncernu patří rovněž. „Momentálně je naše kapacita plně vytížena a naším úkolem je, aby se tady výroba rozhodně udržela a dále rozšiřovala,“ říká jednatel Barum Continental Libor Láznička a současně odmítá spekulace o možném přesunu výroby z Otrokovic na východ.

Bez rezervního kola
Continental od roku 1993 vybudoval z Barumu největšího výrobce pneumatik v rámci své skupiny a pokračuje tu v další expanzi. Před několika týdny tu začala stavba haly na výrobu samospravitelných pneumatik. Ty budou fungovat tak, že když například najedete na hřebík a píchnete, defekt se sám zalepí. Zkušební výroba v nové hale začne už na sklonku letošního roku.

Ve světě nejde o úplnou novinku, ale dosud se plně nerozšířila. Koncern Continental podobnou technologii používá již nějakou dobu ve Spojených státech.

"V Evropě budeme prvními výrobci pneumatiky takového druhu,“ dodal Láznička. Pneumatika je zatím určena pro výrobce automobilů, později by se mohla rozšířit i do běžného prodeje a v autě by tak nemuselo být páté rezervní kolo.

Speciální pneumatika bude vyráběna tak, že se na vnitřní gumu běžné pneumatiky, nanese speciální těsnicí materiál, který při propíchnutí ihned zacelí ránu. Pokud vjedete například do velkého výtluku ve vozovce a dojde k poškození nosné konstrukce pneumatiky, budete muset do servisu zajet stejně.
V Otrokovicích nemají obavu, že by kvůli nové technologii přišly pneuservisy o práci.

"Pneumatiky se v dnešní době vyměňují hlavně z důvodů ojetí a jakékoliv zvýšení bezpečnosti musí být prioritou,“ míní Láznička. Ročně těchto pneumatik plánují vyrobit kolem půl milionu. Láznička se stal šéfem Barumu teprve nedávno. V čele firmy po letech vystřídal Pavla Pravce, který odchází do důchodu. Devětatřicetiletý manažer má gumárenství v krvi: od třicátých let minulého století pracoval v tehdejších Baťových gumárnách už jeho dědeček.

Exportní obr
Otrokovický podnik loni vyrobil zhruba o desetinu více pneumatik než o rok předtím: 20,6 milionu kusů. Kolik firma vloni vydělala, zatím známé není. Rok předtím to bylo při tržbách 35,7 miliardy korun 1,7 miliardy.

Barum patří mezi pět největších českých exportérů. Život mu proto znepříjemňuje hlavně silná koruna. "Ztráty jsou až osm procent z celkových tržeb ročně,“ upřesnil Láznička. Kromě sílící měny mu dělá starosti i cena ropy, která je základem pro výrobu většiny surovin používaných k výrobě pneumatik a která v posledních letech značně podražila.

Firma v Česku zaměstnává 4500 lidí a na Zlínsku patří k největším a nejlépe platícím zaměstnavatelům: průměrný plat zde činí 27 tisíc korun.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.