Libor Láznička, nový šéf Barum Continental

Libor Láznička, nový šéf Barum Continental | foto: Jan Karásek

Pneumatika, která se sama opraví

  • 60
V Barumu začnou vyrábět "nepropíchnutelné" pneumatiky, když najedete na hřebík, díra se sama zacelí. Continental - majitel otrokovické firmy - koupí slovenský Matador.

Otrokovický Barum už na konci tohoto roku začne jako první v Evropě s výrobou samospravitelných pneumatik.

Včera navíc jeho majitel, německý koncern Continental, oznámil, že koupí majoritní podíl ve slovenském výrobci pneumatik Matador Rubber, se kterým má už dnes společný podnik na výrobu gum pro nákladní vozy ve slovenském Púchově.

Postupné rozšiřování Continentalu dál na východ, už dnes má koncern vlastní výrobu například v Rumunsku, by nemělo nijak ovlivnit výrobu v Otrokovicích, která do koncernu patří rovněž. „Momentálně je naše kapacita plně vytížena a naším úkolem je, aby se tady výroba rozhodně udržela a dále rozšiřovala,“ říká jednatel Barum Continental Libor Láznička a současně odmítá spekulace o možném přesunu výroby z Otrokovic na východ.

Bez rezervního kola
Continental od roku 1993 vybudoval z Barumu největšího výrobce pneumatik v rámci své skupiny a pokračuje tu v další expanzi. Před několika týdny tu začala stavba haly na výrobu samospravitelných pneumatik. Ty budou fungovat tak, že když například najedete na hřebík a píchnete, defekt se sám zalepí. Zkušební výroba v nové hale začne už na sklonku letošního roku.

Ve světě nejde o úplnou novinku, ale dosud se plně nerozšířila. Koncern Continental podobnou technologii používá již nějakou dobu ve Spojených státech.

"V Evropě budeme prvními výrobci pneumatiky takového druhu,“ dodal Láznička. Pneumatika je zatím určena pro výrobce automobilů, později by se mohla rozšířit i do běžného prodeje a v autě by tak nemuselo být páté rezervní kolo.

Speciální pneumatika bude vyráběna tak, že se na vnitřní gumu běžné pneumatiky, nanese speciální těsnicí materiál, který při propíchnutí ihned zacelí ránu. Pokud vjedete například do velkého výtluku ve vozovce a dojde k poškození nosné konstrukce pneumatiky, budete muset do servisu zajet stejně.
V Otrokovicích nemají obavu, že by kvůli nové technologii přišly pneuservisy o práci.

"Pneumatiky se v dnešní době vyměňují hlavně z důvodů ojetí a jakékoliv zvýšení bezpečnosti musí být prioritou,“ míní Láznička. Ročně těchto pneumatik plánují vyrobit kolem půl milionu. Láznička se stal šéfem Barumu teprve nedávno. V čele firmy po letech vystřídal Pavla Pravce, který odchází do důchodu. Devětatřicetiletý manažer má gumárenství v krvi: od třicátých let minulého století pracoval v tehdejších Baťových gumárnách už jeho dědeček.

Exportní obr
Otrokovický podnik loni vyrobil zhruba o desetinu více pneumatik než o rok předtím: 20,6 milionu kusů. Kolik firma vloni vydělala, zatím známé není. Rok předtím to bylo při tržbách 35,7 miliardy korun 1,7 miliardy.

Barum patří mezi pět největších českých exportérů. Život mu proto znepříjemňuje hlavně silná koruna. "Ztráty jsou až osm procent z celkových tržeb ročně,“ upřesnil Láznička. Kromě sílící měny mu dělá starosti i cena ropy, která je základem pro výrobu většiny surovin používaných k výrobě pneumatik a která v posledních letech značně podražila.

Firma v Česku zaměstnává 4500 lidí a na Zlínsku patří k největším a nejlépe platícím zaměstnavatelům: průměrný plat zde činí 27 tisíc korun.