Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Michelin má zázračnou pneumatiku, vydrží skoro sto tisíc kilometrů

aktualizováno 
Na autosalonu v americkém Detroitu představil Michelin novou pneumatiku Premier A/S s technologií EverGrip. Díky nové konstrukci neztrácí pneumatika s najetými kilometry přilnavost a v brzdění na mokru dovede i opotřebená překonat nové špičkové pláště konkurence. Vše má pochopitelně své meze a pneumatika není věčná.

Pneumatika Michelin Premier A/S s technologií EverGrip | foto: Michelin

Nová netradiční pneumatika Michelin dostala propracovanou konstrukci, která zajišťuje, že přilnavost pneumatiky na mokru i s jejím výraznějším opotřebením neklesá. V USA začne prodej pláště Premier A/S již na jaře, v Evropě si asi budeme muset na obdobné pneumatiky počkat. Jak totiž napovídá název, jde o celosezonní pneu, které nejsou v Evropě, tedy alespoň v naší části, příliš oblíbené.

Fotogalerie

Důvod je jednoduchý. Ve Spojených státech je mnoho míst, kde sníh ani v zimě prakticky nepadá a celosezonní pneumatiky jsou schopny se s ním v případě nouze přeci jen důstojně poprat. Vzhledem ke klidnému stylu jízdy na tamních silnicích nevadí ani jejich mírně horší adheze oproti klasickým letním plášťům. Pokud jste třeba v USA měli někdy půjčené auto z půjčovny, je prakticky jisté, že mělo celosezonní pláště.

Schované drážky

U nové pneumatiky s technologií EverGrip se tak Michelin nesoustředil na výkon na suchu, který je nejspíš dostatečný. Firma však chtěla vylepšit hlavně přilnavost na mokru. Podle amerických statistik totiž pravděpodobnost nehody na mokré vozovce stoupá více než dvojnásobně a právě ztráta adheze kvůli opotřebeným pneumatikám je častou příčinou havárií.

K vylepšení přilnavosti na mokru slouží především nové drážky pro odvod vody, které se směrem do hloubky rozšiřují. I přes opotřebení vzorku a tedy snížení hloubky dezénu tak drážky mohou vytlačovat dostatečné množství vody. Navíc jsou pod povrchem nové pneumatiky schovány další drážky (celkem jich je 150), které se při opotřebení postupně objeví a pomohou tak kompenzovat ztrátu schopnosti odvodu vody.

Pneumatika Michelin Premier A/S s technologií EverGrip

Poslední součástí inovačního mixu je pak nové složení směsi. V té Michelin zvýšil podíl siliky a slunečnicového oleje. Silika má pneumatice dodávat pevnost a tudíž schopnost dezénu držet tvar, slunečnicový olej pak vylepšuje přilnavost na mokré vozovce za nižších teplot.

Praktická zlepšení

Výsledkem nové konstrukce je v praxi mnohem lepší trakce na mokré vozovce než u stávajících pneumatik. Lepší je výkon při brzdění, a to právě i u opotřebené pneumatiky. S opotřebením se také u pneumatiky s technologií EverGrip nezvyšuje riziko akvaplaningu. O vlivu konstrukce na přilnavost na suché vozovce výrobce nehovoří, ale můžeme předpokládat, že vzhledem ke snižujícímu se podílu gumy, která je s vozovkou v kontaktu, se bude trakce na suchu mírně zhoršovat.

Možná i proto zatím začne prodej v USA, kde se jezdí nižšími rychlostmi, plynuleji a klidněji než v Evropě. Své plány na rozšíření inovace EverGrip zatím Michelin neoznámil. V USA však pneumatice Michelin věří, zákazníkům poskytne záruku na ujetí 60 000 mil, tedy 96 000 kilometrů.



Témata: Michelin (firma)




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.