Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Michelin má zázračnou pneumatiku, vydrží skoro sto tisíc kilometrů

aktualizováno 
Na autosalonu v americkém Detroitu představil Michelin novou pneumatiku Premier A/S s technologií EverGrip. Díky nové konstrukci neztrácí pneumatika s najetými kilometry přilnavost a v brzdění na mokru dovede i opotřebená překonat nové špičkové pláště konkurence. Vše má pochopitelně své meze a pneumatika není věčná.

Pneumatika Michelin Premier A/S s technologií EverGrip | foto: Michelin

Nová netradiční pneumatika Michelin dostala propracovanou konstrukci, která zajišťuje, že přilnavost pneumatiky na mokru i s jejím výraznějším opotřebením neklesá. V USA začne prodej pláště Premier A/S již na jaře, v Evropě si asi budeme muset na obdobné pneumatiky počkat. Jak totiž napovídá název, jde o celosezonní pneu, které nejsou v Evropě, tedy alespoň v naší části, příliš oblíbené.

Fotogalerie

Důvod je jednoduchý. Ve Spojených státech je mnoho míst, kde sníh ani v zimě prakticky nepadá a celosezonní pneumatiky jsou schopny se s ním v případě nouze přeci jen důstojně poprat. Vzhledem ke klidnému stylu jízdy na tamních silnicích nevadí ani jejich mírně horší adheze oproti klasickým letním plášťům. Pokud jste třeba v USA měli někdy půjčené auto z půjčovny, je prakticky jisté, že mělo celosezonní pláště.

Schované drážky

U nové pneumatiky s technologií EverGrip se tak Michelin nesoustředil na výkon na suchu, který je nejspíš dostatečný. Firma však chtěla vylepšit hlavně přilnavost na mokru. Podle amerických statistik totiž pravděpodobnost nehody na mokré vozovce stoupá více než dvojnásobně a právě ztráta adheze kvůli opotřebeným pneumatikám je častou příčinou havárií.

K vylepšení přilnavosti na mokru slouží především nové drážky pro odvod vody, které se směrem do hloubky rozšiřují. I přes opotřebení vzorku a tedy snížení hloubky dezénu tak drážky mohou vytlačovat dostatečné množství vody. Navíc jsou pod povrchem nové pneumatiky schovány další drážky (celkem jich je 150), které se při opotřebení postupně objeví a pomohou tak kompenzovat ztrátu schopnosti odvodu vody.

Pneumatika Michelin Premier A/S s technologií EverGrip

Poslední součástí inovačního mixu je pak nové složení směsi. V té Michelin zvýšil podíl siliky a slunečnicového oleje. Silika má pneumatice dodávat pevnost a tudíž schopnost dezénu držet tvar, slunečnicový olej pak vylepšuje přilnavost na mokré vozovce za nižších teplot.

Praktická zlepšení

Výsledkem nové konstrukce je v praxi mnohem lepší trakce na mokré vozovce než u stávajících pneumatik. Lepší je výkon při brzdění, a to právě i u opotřebené pneumatiky. S opotřebením se také u pneumatiky s technologií EverGrip nezvyšuje riziko akvaplaningu. O vlivu konstrukce na přilnavost na suché vozovce výrobce nehovoří, ale můžeme předpokládat, že vzhledem ke snižujícímu se podílu gumy, která je s vozovkou v kontaktu, se bude trakce na suchu mírně zhoršovat.

Možná i proto zatím začne prodej v USA, kde se jezdí nižšími rychlostmi, plynuleji a klidněji než v Evropě. Své plány na rozšíření inovace EverGrip zatím Michelin neoznámil. V USA však pneumatice Michelin věří, zákazníkům poskytne záruku na ujetí 60 000 mil, tedy 96 000 kilometrů.





Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.