Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pneumatika nejistého původu může vybuchnout v nejméně vhodném okamžiku

  16:23aktualizováno  16:23
- Co milimetr dezénu, to stovka korun. Takový je hrubý základ ceníku v obchodu s použitými pneumatikami, které v posledních letech v nabídce bezpočtu autobazarů, vrakovišť a pneuservisů představují kontroverzní zboží. Na jedné straně je vděčně vyhledávají nepříliš movití motoristé, na straně druhé tyto gumy představují časovanou bombu, která může na vozidle explodovat při větší zátěži, tedy v nejméně vhodném okamžiku. Bez ohledu na to faktem zůstává, že zmíněné pláště jsou na trhu většinou v rozporu s platnými předpisy.
Obvykle totiž nemívají dezénovou drážku minimálně tři milimetry hlubokou v případě pneumatik pro motocykly a tříkolky a čtyři milimetry pro automobily, což pro obchodování i se staršími plášti žádá vyhláška. Lidé z bazarů a vrakovišť sice "jeté pneumatiky z dovozu" bohatě inzerují, ovšem diskusi na dané téma se vyhýbají a evidentně jim vyhovuje, když do toho způsobu podnikání prakticky nikdo nešťourá. Poklid jako jeden z prvních narušil karlovarský inspektorát České obchodní inspekce. Výsledky zatím ojedinělých kontrol naznačily, že problém je větší, než se zdá.
"Na Sokolovsku jsme při kontrole obchodu s jetými pneumatikami původem z Německa zakázali prodej všech šedesáti plášťů, které v tu chvíli byly v nabídce," řekl ředitel České obchodní inspekce v Karlových Varech Pavel Novák. "Dezén žádného z nich se ani nepřibližoval pro obchodování požadované čtyřmilimetrové hloubce. U jiného prodejce jsme zjistili, že nabízí pláště, jejichž dezén nedosahuje ani 1,6 milimetrové hloubky, tedy minimum předepsanému k provozu na zdejších silnicích. Kromě toho jsme mezi zbožím ze Sokolovska našli pláště, u kterých bylo na první pohled zřejmé, že jsou prořezávané, což opět předpisy pro osobní auta zakazují."
Inspektoři se obrátili na experty Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně a ti závažná podezření potvrdili. "Ani po nepřípustném prořezání neměly předložené pneumatiky pro osobní auta čtyřmilimetrový dezén," řekl Rudolf Mačák, šéf homologace pneumatik institutu. Všechny kontrolované autopláště označil za vysoce nebezpečné. "Při narušení pryžové ochranné vrstvy voda pronikne až do ocelového kordu, ten koroduje a během jednoho či dvou měsíců, zvlášť když bude mokro či na zimních solených silnicích, může plášť vypovědět službu," doplnil Rudolf Mačák.
Obchodníci se zajištěnými jetými pneumatikami se dostali do křížku se zákonem na ochranu spotřebitele a hrozí jim pokuta až do půl milionu korun.
Obchod s jetými a z ciziny dovezenými pneumatikami se zvláště v regionech při hranicích s Německem a Rakouskem v tichosti rozmohl do významných rozměrů. "Lidé nemají peníze na nové pneumatiky. Osmdesát procent mých zákazníků proto shání jeté pláště," prohlásil majitel pneuservisu na kraji Plzně, který odmítl zveřejnit jméno v obavách, aby na sebe neupozornil obchodní inspektory a nenarušil svoje vztahy s dodavateli nových pneumatik. Ti totiž neradi vidí, když se vedle jejich zboží nabízejí starší pláště. Svou činnost obchodník obhajuje tím, že prodává jen takové pneumatiky, které s kolegy důkladně prohlédne a namontuje.

Sehnat ojeté pneumatiky, které by ještě vyhovovaly předpisům, není vůbec jednoduché. Použité gumy se zimním vzorkem jsou doslova podpultovým zbožím.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.