Pneumatika nejistého původu může vybuchnout v nejméně vhodném okamžiku

- Co milimetr dezénu, to stovka korun. Takový je hrubý základ ceníku v obchodu s použitými pneumatikami, které v posledních letech v nabídce bezpočtu autobazarů, vrakovišť a pneuservisů představují kontroverzní zboží. Na jedné straně je vděčně vyhledávají nepříliš movití motoristé, na straně druhé tyto gumy představují časovanou bombu, která může na vozidle explodovat při větší zátěži, tedy v nejméně vhodném okamžiku. Bez ohledu na to faktem zůstává, že zmíněné pláště jsou na trhu většinou v rozporu s platnými předpisy.
Obvykle totiž nemívají dezénovou drážku minimálně tři milimetry hlubokou v případě pneumatik pro motocykly a tříkolky a čtyři milimetry pro automobily, což pro obchodování i se staršími plášti žádá vyhláška. Lidé z bazarů a vrakovišť sice "jeté pneumatiky z dovozu" bohatě inzerují, ovšem diskusi na dané téma se vyhýbají a evidentně jim vyhovuje, když do toho způsobu podnikání prakticky nikdo nešťourá. Poklid jako jeden z prvních narušil karlovarský inspektorát České obchodní inspekce. Výsledky zatím ojedinělých kontrol naznačily, že problém je větší, než se zdá.
"Na Sokolovsku jsme při kontrole obchodu s jetými pneumatikami původem z Německa zakázali prodej všech šedesáti plášťů, které v tu chvíli byly v nabídce," řekl ředitel České obchodní inspekce v Karlových Varech Pavel Novák. "Dezén žádného z nich se ani nepřibližoval pro obchodování požadované čtyřmilimetrové hloubce. U jiného prodejce jsme zjistili, že nabízí pláště, jejichž dezén nedosahuje ani 1,6 milimetrové hloubky, tedy minimum předepsanému k provozu na zdejších silnicích. Kromě toho jsme mezi zbožím ze Sokolovska našli pláště, u kterých bylo na první pohled zřejmé, že jsou prořezávané, což opět předpisy pro osobní auta zakazují."
Inspektoři se obrátili na experty Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně a ti závažná podezření potvrdili. "Ani po nepřípustném prořezání neměly předložené pneumatiky pro osobní auta čtyřmilimetrový dezén," řekl Rudolf Mačák, šéf homologace pneumatik institutu. Všechny kontrolované autopláště označil za vysoce nebezpečné. "Při narušení pryžové ochranné vrstvy voda pronikne až do ocelového kordu, ten koroduje a během jednoho či dvou měsíců, zvlášť když bude mokro či na zimních solených silnicích, může plášť vypovědět službu," doplnil Rudolf Mačák.
Obchodníci se zajištěnými jetými pneumatikami se dostali do křížku se zákonem na ochranu spotřebitele a hrozí jim pokuta až do půl milionu korun.
Obchod s jetými a z ciziny dovezenými pneumatikami se zvláště v regionech při hranicích s Německem a Rakouskem v tichosti rozmohl do významných rozměrů. "Lidé nemají peníze na nové pneumatiky. Osmdesát procent mých zákazníků proto shání jeté pláště," prohlásil majitel pneuservisu na kraji Plzně, který odmítl zveřejnit jméno v obavách, aby na sebe neupozornil obchodní inspektory a nenarušil svoje vztahy s dodavateli nových pneumatik. Ti totiž neradi vidí, když se vedle jejich zboží nabízejí starší pláště. Svou činnost obchodník obhajuje tím, že prodává jen takové pneumatiky, které s kolegy důkladně prohlédne a namontuje.

Sehnat ojeté pneumatiky, které by ještě vyhovovaly předpisům, není vůbec jednoduché. Použité gumy se zimním vzorkem jsou doslova podpultovým zbožím.