Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

aktualizováno 
Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

I pneumatiky pro mimosilniční aplikace se časem vyvíjí a objevují se u nich nové technologie a trendy. Mitas představil v sériové podobě řešení, které usnadní opětovné nahuštění plášťů, které musel řidič traktoru například pro práci na poli podhustit. Novinka se nazývá AirCell a jde o speciální duši, která slouží jako tlakový zásobník umístěný přímo uvnitř pneumatiky.

Tlakový zásobník

Duše AirCell má speciální konstrukci vyztuženou textilním kordem, díky čemuž mění svůj objem minimálně. Je zkonstruována tak, aby šla nasadit na běžné ráfky s použitím běžných nástrojů. Na rozdíl od běžné duše se AirCell nedotýká z vnitřku pláště pneumatiky, je to jen jakýsi zásobník vzduchu uvnitř, který je konstantně natlakovaný na 8 barů. Zabírá asi 30 % vnitřního objemu pneumatiky.

Fotogalerie

Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu, který je přímo součástí AirCell, lze pak v pneumatice samotné snadno a rychle měnit tlak. To je u zemědělských strojů důležité, při práci na poli je potřeba nižší tlak pro lepší trakci a lepší rozložení hmotnosti stroje, na silnici jsou ale tyto vlastnosti nežádoucí. Podhuštěná pneumatika se totiž při jízdě po silnici více opotřebovává a zvyšuje také spotřebu paliva. Vysoký tlak uvnitř AirCell umožní během půl minuty zvýšit tlak v pneumatice samotné asi o 1 bar (například z 0,8 na 1,8 baru). Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell.

Řešení AirCell bude Mitas nabízet pro pneumatiky 710/75 R42 SFT, později také Mitas 710/70 R42 SFT. Výrobce slibuje, že množství plášťů a rozměrů s touto technologií bude postupně přibývat.

Nahradí pásy

Mitas chystá i další novinku, tentokrát jde o pneumatiky označované jako PneuTrac. Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy. Firma momentálně pokračuje ve zkouškách těchto plášťů, vývoj by měl být dokončený do konce roku 2017 a v roce 2018 by se mohly nové pláště dostat na trh.

Výrobce má v současnosti vyzkoušeno, že pláště se speciálním tvarem dezénu mají větší otisk a tažnou sílu oproti standardním pneumatikám i plášťům kategorie Improved Flexion. Vůči běžným pneumatikám jde o zlepšení o 25 %, oproti IF plášťům 15 %. Teď bude výrobce své pneumatiky porovnávat právě s pásy a doufá, že se jejich schopnostem přiblíží. PneuTrac by tak mohly vyplnit určitou mezeru na trhu.





Nejčtenější

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.