Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

aktualizováno 
Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

I pneumatiky pro mimosilniční aplikace se časem vyvíjí a objevují se u nich nové technologie a trendy. Mitas představil v sériové podobě řešení, které usnadní opětovné nahuštění plášťů, které musel řidič traktoru například pro práci na poli podhustit. Novinka se nazývá AirCell a jde o speciální duši, která slouží jako tlakový zásobník umístěný přímo uvnitř pneumatiky.

Tlakový zásobník

Duše AirCell má speciální konstrukci vyztuženou textilním kordem, díky čemuž mění svůj objem minimálně. Je zkonstruována tak, aby šla nasadit na běžné ráfky s použitím běžných nástrojů. Na rozdíl od běžné duše se AirCell nedotýká z vnitřku pláště pneumatiky, je to jen jakýsi zásobník vzduchu uvnitř, který je konstantně natlakovaný na 8 barů. Zabírá asi 30 % vnitřního objemu pneumatiky.

Fotogalerie

Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu, který je přímo součástí AirCell, lze pak v pneumatice samotné snadno a rychle měnit tlak. To je u zemědělských strojů důležité, při práci na poli je potřeba nižší tlak pro lepší trakci a lepší rozložení hmotnosti stroje, na silnici jsou ale tyto vlastnosti nežádoucí. Podhuštěná pneumatika se totiž při jízdě po silnici více opotřebovává a zvyšuje také spotřebu paliva. Vysoký tlak uvnitř AirCell umožní během půl minuty zvýšit tlak v pneumatice samotné asi o 1 bar (například z 0,8 na 1,8 baru). Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell.

Řešení AirCell bude Mitas nabízet pro pneumatiky 710/75 R42 SFT, později také Mitas 710/70 R42 SFT. Výrobce slibuje, že množství plášťů a rozměrů s touto technologií bude postupně přibývat.

Nahradí pásy

Mitas chystá i další novinku, tentokrát jde o pneumatiky označované jako PneuTrac. Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy. Firma momentálně pokračuje ve zkouškách těchto plášťů, vývoj by měl být dokončený do konce roku 2017 a v roce 2018 by se mohly nové pláště dostat na trh.

Výrobce má v současnosti vyzkoušeno, že pláště se speciálním tvarem dezénu mají větší otisk a tažnou sílu oproti standardním pneumatikám i plášťům kategorie Improved Flexion. Vůči běžným pneumatikám jde o zlepšení o 25 %, oproti IF plášťům 15 %. Teď bude výrobce své pneumatiky porovnávat právě s pásy a doufá, že se jejich schopnostem přiblíží. PneuTrac by tak mohly vyplnit určitou mezeru na trhu.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 772 km, diesel
620 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.