Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako jízda ve vaně. Gumy musí v dešti odvést až desítky litrů za sekundu

  12:00aktualizováno  12:00
Na Česko se valí déšť, proto dejte nohu z plynu. A jestli máte sjeté gumy, uberte ještě víc. Za silného deště se při rychlé jízdě musejí pneumatiky vypořádat s obrovským množstvím vody. Podle expertů na dopravní bezpečnost se to dokonce rovná tomu, jako byste jezdili v naplněné vaně.

Řidiči v dešti často spoléhají na moderní vybavení svého vozu, fyzikální zákony ale dokáží divy. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Při jízdě po mokrém povrchu musí pneumatiky každou sekundu úspěšně odvést do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí pneumatika o šířce 205 milimetrů vypořádat se zhruba 35 litry. Čtyři takové gumy u auta tedy v součtu každou sekundu odvedou 140 litrů vody.

Fotogalerie

Uvádějí to odborníci z českého Týmu silniční bezpečnosti. Zároveň varují řidiče, aby za deště, zvláště silnějšího, automaticky nespoléhali ani na zbrusu nové pneumatiky od renomovaného výrobce.

„Každodenní zkušenost dokazuje, že řada řidičů je přesvědčena o opaku. Výkonný vůz napěchovaný moderními asistenčními systémy a vybavený účinnými brzdami považují za záruku naprostého bezpečí. Bohužel často mylně,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pravidelná kontrola pneumatik a přizpůsobení rychlosti jízdy jejich aktuální kondici jsou podle Budského projevem řidičského fortelu. „Při sešlapování plynového pedálu je dobré pamatovat, že za deště se zvyšuje riziko vzniku nehody 2,5krát, na dálnici dokonce pětkrát. V nočních hodinách uvedené nebezpečí vzroste ještě více než dvakrát,“ dodává.

Období přezouvání na letní pneumatiky stále ještě trvá, pokud se chystáte na výměnu, pozorně zkontrolujte, zda nemají nějaké boule nebo poškození konstrukce.

Ani moderní bezpečnostní systémy si neporadí s vozidlem, které se kvůli sjetým...

A znovu pečlivě přeměřte také dezén. S jeho snižující se hloubkou se úměrně prodlužuje brzdná dráha. A to na mokrém i suchém povrchu.

A rozdíly mohou být skutečně významné. Automobil jedoucí za mokra rychlostí 80 km/h na zbrusu nových pláštích se bude moci pochlubit brzdnou dráhou přibližně 42 metrů, vozidlo obuté do pneumatik s drážkami hlubokými tři milimetry však bude potřebovat o deset metrů více.

A vůz s pneumatikami o hloubce dezénu 1,6 milimetru si bude nárokovat 61 metrů. Zatímco v prvním případě stačí řidič před případnou překážkou zastavit, druhý do ní narazí rychlostí 34 km/h. A třetí bude ještě o deset kilometrů rychlejší.

Dotyková plocha pneumatiky s vozovkou se totiž úměrně zmenšuje se zvyšující se rychlostí jízdy a opotřebením běhounu. Nová pneumatika se při rychlosti 75 km/hod stýká s povrchem vozovky o čtvrtinu menší plochou než při jízdě krokem, pneumatika ojetá na 4 milimetry jen z 58 procent. A pokud máte pneumatiky na zákonném minimu, tedy 1,6 milimetru, dotýkají se s vozovkou už jen ze 16 procent.

Autor:




Nejčtenější

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Další z rubriky

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.