Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pneumatiky se testují i v extrémních podmínkách

  9:50aktualizováno  9:50
Stejně jako podzim je obdobím, kdy firmy na pneumatiky představují své novinky pro zimní provoz, jaro je časem pro premiéry pneumatik univerzálních.

Nedávno představily dvě z největších společností v oboru novinky pro letošní sezonu: Michelin a Continental. Velmi zajímavé je nahlédnutí do zákulisí testování černých novinek.

Vedle dnes již běžného vývoje počítačovou metodou a po následných laboratorních testech hrají podstatnou roli i velmi obsáhlé zkoušky na speciálních tratích. Tady lze simulovat nejrůznější podmínky, od jízdy po kočičích hlavách přes běžný asfalt, mokrý povrch až po test na speciální kluzké fólii, která má adhezi podobnou ledu. Nelze totiž předpokládat, že každý motorista na zimu pneumatiky mění, takže univerzální pneu musí obstát i v extrémních podmínkách.

Důkazem, že jde skutečně o podmínky mimořádné, může být odpověď jednoho ze specialistů firmy Michelin na otázku, kolik pneumatiky při zkouškách vydrží: "Také jen třeba patnáct kilometrů." Skutečně tak málo? "Opravdu jen patnáct. Ale nutno dodat, že to je při velice extrémním testu, kdy pneumatika prakticky ani okamžik nejede rovně, ale na speciálním hrubozrnném asfaltu se doslova brousí obuta na silném voze v neustálém smyku."

Hlavní předností nové generace řady Energy je nízký valivý odpor, který významně přispívá ke snížené spotřebě paliva. Dalších technických vylepšení je několik. Zvyšuje se přilnavost na suchém i mokrém povrchu díky novému asymetrickému dezénu, který zvětšuje o 10 procent kontaktní plochu s povrchem vozovky.

Nově vyvinuté tvary vnitřních lamel v centrální části výrazně ovlivňují účinnost akcelerace i brzdění. Vnitřní oblast asymetrické pneumatiky zahrnuje více styčných hran, které narušují vodní film a přispívají společně s příčnými drážkami k optimálnímu odvodu vody. Na mokrém povrchu je brzdná dráha z rychlosti 90 km/h o tři metry kratší oproti předchozí generaci.

U Michelinu spočítali, že prodloužená trvanlivost pneumatik umožňuje ušetřit během životnosti vozu jednu sadu pneumatik. Díky novému složení směsi je redukován i odpor při jízdě, ušetří se na spotřebě. Druhou novinkou značky je nová generace pneumatik Pilot Sport.

Jde o vysokorychlostní pneu pro supersportovní vozy. O tom, že jde skutečně o specialitku mezi pneumatikami, svědčí, že je k dispozici jen v rychlostních indexech "Z" (od 240 km/h) a "Y" (do 300 km/h) a pro ráfky velkého rozměru 17" a více.

Hlavní předností nové pneumatiky ContiEcoContact 3 je krátká brzdná dráha na suchu i mokru; zkrácení proti předchozí řadě představuje v rychlosti 100 km/h délku vozu.

Specialitou je nová konstrukce vnějších prvků dezénu, takzvaných ramen, která zajišťují stabilitu v zatáčce a zároveň snižují hluk pneumatik směrem ven; ten tak zůstává jakoby schovaný pod vozem. Pro náročné majitele silnějších vozů s pohonem všech čtyř kol je druhá novinka koncernu CrossContact UHP.

I ta užívá princip bionického profilu snižujícího brzdnou dráhu. Zjednodušeně, napodobuje kočičí tlapku, která se zatížením zvětší plochu.

TESTOVÁNÍ. Speciální fólie s mokrým povrchem napodobí kluzkost ledu.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.