Pneumatiky se testují i v extrémních podmínkách

  • 9
Stejně jako podzim je obdobím, kdy firmy na pneumatiky představují své novinky pro zimní provoz, jaro je časem pro premiéry pneumatik univerzálních.

Nedávno představily dvě z největších společností v oboru novinky pro letošní sezonu: Michelin a Continental. Velmi zajímavé je nahlédnutí do zákulisí testování černých novinek.

Vedle dnes již běžného vývoje počítačovou metodou a po následných laboratorních testech hrají podstatnou roli i velmi obsáhlé zkoušky na speciálních tratích. Tady lze simulovat nejrůznější podmínky, od jízdy po kočičích hlavách přes běžný asfalt, mokrý povrch až po test na speciální kluzké fólii, která má adhezi podobnou ledu. Nelze totiž předpokládat, že každý motorista na zimu pneumatiky mění, takže univerzální pneu musí obstát i v extrémních podmínkách.

Důkazem, že jde skutečně o podmínky mimořádné, může být odpověď jednoho ze specialistů firmy Michelin na otázku, kolik pneumatiky při zkouškách vydrží: "Také jen třeba patnáct kilometrů." Skutečně tak málo? "Opravdu jen patnáct. Ale nutno dodat, že to je při velice extrémním testu, kdy pneumatika prakticky ani okamžik nejede rovně, ale na speciálním hrubozrnném asfaltu se doslova brousí obuta na silném voze v neustálém smyku."

Hlavní předností nové generace řady Energy je nízký valivý odpor, který významně přispívá ke snížené spotřebě paliva. Dalších technických vylepšení je několik. Zvyšuje se přilnavost na suchém i mokrém povrchu díky novému asymetrickému dezénu, který zvětšuje o 10 procent kontaktní plochu s povrchem vozovky.

Nově vyvinuté tvary vnitřních lamel v centrální části výrazně ovlivňují účinnost akcelerace i brzdění. Vnitřní oblast asymetrické pneumatiky zahrnuje více styčných hran, které narušují vodní film a přispívají společně s příčnými drážkami k optimálnímu odvodu vody. Na mokrém povrchu je brzdná dráha z rychlosti 90 km/h o tři metry kratší oproti předchozí generaci.

U Michelinu spočítali, že prodloužená trvanlivost pneumatik umožňuje ušetřit během životnosti vozu jednu sadu pneumatik. Díky novému složení směsi je redukován i odpor při jízdě, ušetří se na spotřebě. Druhou novinkou značky je nová generace pneumatik Pilot Sport.

Jde o vysokorychlostní pneu pro supersportovní vozy. O tom, že jde skutečně o specialitku mezi pneumatikami, svědčí, že je k dispozici jen v rychlostních indexech "Z" (od 240 km/h) a "Y" (do 300 km/h) a pro ráfky velkého rozměru 17" a více.

Hlavní předností nové pneumatiky ContiEcoContact 3 je krátká brzdná dráha na suchu i mokru; zkrácení proti předchozí řadě představuje v rychlosti 100 km/h délku vozu.

Specialitou je nová konstrukce vnějších prvků dezénu, takzvaných ramen, která zajišťují stabilitu v zatáčce a zároveň snižují hluk pneumatik směrem ven; ten tak zůstává jakoby schovaný pod vozem. Pro náročné majitele silnějších vozů s pohonem všech čtyř kol je druhá novinka koncernu CrossContact UHP.

I ta užívá princip bionického profilu snižujícího brzdnou dráhu. Zjednodušeně, napodobuje kočičí tlapku, která se zatížením zvětší plochu.

TESTOVÁNÍ. Speciální fólie s mokrým povrchem napodobí kluzkost ledu.