Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V pneuservisech je nával. Letošní zima rozhodne o povinnosti přezouvat

  13:22aktualizováno  13:22
Pneuservisy zažívají nápor zájemců o přezouvání na zimní pneu. Proti předchozím týdnům mají až o polovinu víc zákazníků. Důvodem je první sníh, který napadl v sobotu, i blížící se listopad, kdy je zimní obutí za zhoršených podmínek povinné.

Víkendový první projev zimy byl podle Zdeňka Žabky z pneuservisu Automotowizard v pražských Štěrboholech jasným impulzem pro ty motoristy, kteří ještě nepřezuli. "Tento týden budou mít všude plno, zákazníci musí počítat s tím, že si bez objednání počkají i několik hodin," řekl. Například společnost Eurotyres, která provozuje pneuservisy v Praze a Ostravě, v současnosti objednává na výměnu pneumatik na čtyři dny dopředu. Do poslední chvíle vyčkává podle Jana Petrů z Auto Pneu Vulkán asi 70 procent řidičů. Firma objednává na čtyři až pět dnů dopředu.

"Obvolal jsem pět servisů a nakonec jsem měl docela štěstí, gumy mi vymění ve čtvrtek. Třeba v tom prvním mi však řekli, že mě vezmou, ale nejdříve na konci příštího týdne. Tak dlouho jsem nechtěl čekat, i když vím, že to doháním na poslední chvíli," popisuje Kamil Chaloupek z Třeboně.

"Nával je poslední tři týdny a ještě další tři týdny to tak bude. Mnoho řidičů to tradičně nechává na poslední chvíli, nebo dokonce přichází pozdě. Někteří si pak ještě myslí, že se hned dostanou na řadu," prohlásil jeden ze zaměstnanců budějovického pneuservisu.

Podle marketingové ředitelky sítě pneuservisů BestDrive Magdy Pančochové se nyní v servisech potkávají zodpovědnější řidiči, kteří chtěli být v říjnu připraveni na rozmary podzimního počasí, s těmi, kteří přezouvají až s prvním sněhem.

Dlouhé čekání, rychlá výměna

Samotná výměna je pak už otázkou desítek minut, a to i včetně případného vyvážení kol. Pokud mají řidiči kompletní sadu čtyř pneumatik na discích, musí si připravit od 100 do 500 korun. Ve chvíli, kdy však mají jen jedny disky a dvoje gumy a je nutné přezouvat, zaplatí přibližně od 550 do 1 000 korun podle toho, který servis navštíví.

Ceny se liší také podle materiálu disků, přezutí hliníkových ráfků bývá řádově o desítky korun za výměnu jednoho kola dražší.

Některé barumky už nejsou

Růst poptávky zaznamenali i prodejci pneumatik. "Mohu potvrdit výrazné zvýšení zájmu s ohledem na první sníh," řekl jednatel internetového obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Aktuálně zákazníci nejvíce nakupují střední třídu pneumatik značek Barum a Kleber, naopak nižší zájem je o spíše dražší GoodYear a Dunlop.
"Pneumatiky střední třídy se letos vyprodají pravděpodobně nejdříve. Již dnes v některých rozměrech u některých prodejců například neseženete značku Barum," dodal Schwangmaier.

Na aukčním severu Aukro vzrostlo vyhledávání zimních pneumatik v minulých dnech proti předchozímu týdnu o 30 procent, proti září pak na více než dvojnásobek.

Podle srovnávače Heureka vzrostla průměrná cena pneu meziročně o 11 procent. Zvýšení průměrné ceny pneumatik souvisí s tím, že lidé kupují pneumatiky větších rozměrů s vyšší cenou.

"Když se však podíváme na jednotlivé oblíbené typy pneumatik, jejich průměrná cena se od loňska snížila," uvedl Kamil Demuth z Heureky.

Například nejoblíbenější typ Barum Polaris 3 o rozměru 195/65 R15 91T stojí letos průměrně 1 230 Kč, zatímco loni byla jeho cena o 15 procent vyšší.

Ceny prací v pneuservisech se proti loňsku nezměnily, kompletní přezutí stojí od 500 do 900 korun. Zimní pneumatiky u obchodníků letos zdražily většinou do deseti procent. Letošní novinkou je zavedení povinného štítkování.

Letošní zima rozhodne

Povinné zimní obutí od listopadu do března za zhoršených povětrnostních podmínek zavedla loni právní úprava. Podle Šárky Homfray z ministerstva dopravy letošní zima rozhodne, zda se bude předpis měnit, nebo ho ještě upraví. Jednou z variant je zavedení povinnosti mít zimní pneumatiky v zimním období za všech okolností od pozdějšího termínu, než je začátek listopadu. Podle Leoše Tržila, šéfa dopravní policie by to mohla být například polovina prosince. Ovšem s tím, že by zůstala povinnost mít i mimo toto období zimní pneumatiky v případech, že řidič pojede na sněhu nebo ledu. "Loňskou zimu se stalo 291 nehod, při kterých bylo na vině letní obutí," uvádí Tržil.

Třikrát delší brzdná dráha

"Zimní pneumatiky mají jiné vlastnosti, jsou měkčí, a tak mnohem lépe drží na vozovce a také jejich vzorek pozitivně ovlivňuje jízdu," říká Václav Kovář, jihočeský krajský koordinátor BESIP.
 
Výrobci ve svých směsích používají materiály, které zůstávají měkké a poddajné i za nižších teplot, zatímco konstrukce dezénu s lamelami zvyšuje přilnavost na ledu a sněhu.

V chladném počasí začínají směsi letních pneumatik tvrdnout. Na silnicích pokrytých sněhem nebo ledem je tento rozdíl v oblasti přilnavosti ještě nápadnější. Interní testy společnosti Bridgestone ukazují, že na sněhu může být brzdná dráha na letních pneumatikách téměř třikrát delší než na zimním obutí.





Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.