Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Česku se válí 300 tisíc autovraků

  18:05aktualizováno  18:05
Češi svá nepojízdná auta často nechávají jen tak stát na ulici. Ekologicky své vozy nechá zlikvidovat jen menšina řidičů. Podle odborníků na českých ulicích stojí asi 300 tisíc anonymních vraků, které je nutno zlikvidovat, vyplývá z informací Sdružení automobilového průmyslu i provozovatelů vrakovišť. O vraky se pak musí postarat města.
Kam pro nejlepší chladič? Na vrakoviště

Kam pro nejlepší chladič? Na vrakoviště

Přimět majitele, aby se postaral o svůj odstavený vůz, však není podle měst snadné. Pardubická městská policie ročně objeví na území města desítky opuštěných aut, další odtáhne při pravidelném čištění ulic. Letošní první právě v mnoha městech začíná.

"Je s tím problém. Nález opuštěného auta oznamujeme městským obvodům, ty musí vydat veřejnou vyhláškou (oznámením), že se jedná o vrak. To se často vleče několik měsíců a někdy lidé vůz rozeberou dřív, než dojde k rozhodnutí," uvádí ředitel pardubických strážníků Petr Kvaš.

Města se snaží nejdřív majitele najít. "Majitele vraků hledáme i podle čísla karoserie či motoru a zatím se nám to daří. Daří se nám je i donutit k odstranění auta," řekl zástupce ředitele trutnovských strážníků Roman Kyncl. Pokud si vlastník auto neodtáhne, začne mu radnice účtovat poplatek za zábor veřejného prostranství.

Šetrně končí jen pětina aut
K ekologické likvidaci na specializovaných autovrakovištích lidé předají jen asi pětinu odhlášených vozů. Zbytek skončí například ve sběrnách nebo je jejich majitelé rozprodají na náhradní díly.

Zbavit se autovraku není složité ...VÍCE


Zájem o likvidaci však roste a s tím se zvyšuje i počet firem, které službu nabízejí. V Česku je již 247 takových podniků. Poplatky se pohybují zhruba od několika set korun až ke 2000 korun.

Ve Zlínském kraji nebo na Vysočině se mohou majitelé vysloužilých automobilů zbavit někdy zcela zdarma. Platí to však pouze v případě, že je automobil kompletní. Při možnosti využití většiny částí vozu k dalšímu zpracování je to pro firmy ziskové. Pokud vozu něco chybí, musí si majitel připlatit.

"Pokud nám člověk předá vůz kompletní, nepožadujeme nic," potvrdil jednatel firmy Kovosteel ze Starého Města na Uherskohradišťsku Radomír Bureš. "Jsme schopni zpracovat k dalšímu využití takřka všechny části automobilu, doslova od ventilku až po karoserii," dodal.

Aby majitelé mohli staré automobily odhlásit z evidence, potřebují právě doklad o tom, že auto odevzdali k likvidaci odborné firmě. Lidé se zbavují hlavně starých škodovek, žigulíků, wartburgů, přibývají i favority nebo starší zahraniční auta, která se nevyplatí opravovat.

***

KAM ODEVZDAT AUTOVRAK? ...přehled

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.