Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na kole ani malé pivo. Cyklisté neznají míru, i přes pokutu 50 tisíc

aktualizováno 
Každý třetí cyklista, který vloni zavinil dopravní nehodu, měl alkohol v krvi. Za jízdu pod vlivem alkoholu mu nyní hrozí pokuta až 50 tisíc korun. Snahy o povolení půl promile a prolomení hranice nulové tolerance odmítá BESIP i policie. Po vypití jednoho piva totiž vzroste riziko nehody se zraněním šestinásobně.

V českých garážích postávají asi čtyři miliony kol a každým rokem se jich u nás prodá dalších tři sta tisíc. Kolo je oblíbený dopravní prostředek a u cyklostezek roste spousta hospůdek a restaurací. Češi ale zapomínají, že cyklista má stejné povinnosti jako jakýkoli jiný řidič, a „jedno malé“ nebo „dvojka vína“ jej může stát víc než jen mnohatisícovou pokutu.

Křišťálová Lupa 2015

Alkohol snižuje rychlost reakcí a ovlivňuje stabilitu. Už po jednom malém pivu hrozí cyklistovi dvojnásobné riziko, že z kola spadne. „Pokud v loňském roce zavinil nehodu cyklista, bylo to téměř ve třetině případů s asistencí alkoholu v krvi. To je nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu,“ upozorňuje vedoucí oddělení BESIP Martin Farář.

Dodal, že v poslední době se objevují snahy povolit cyklistům půl promile alkoholu a prolomit tím hranici nulové tolerance. „Zákon dnes jasně říká, že jakýkoliv řidič - tedy i cyklista - za jízdu pod vlivem alkoholu zaplatí pokutu až 25 tisíc korun. Jede-li ve stavu vylučujícím způsobilost, což je hranice 1 promile, pak sahá pokuta do výše až 50 tisíc korun. Jediný rozdíl mezi cyklistou a řidičem auta je v tom, že cyklista nedostane zákaz řízení,“ dodal Farář.

Bez piva i na cyklostezkách

BESIP nesouhlasí s prolomením hranice nulové tolerance alkoholu jak u řidičů aut, tak u cyklistů. Ani na cyklostezkách, kde se může zdát, že jedno pivo k obědu není problém. Malé prohřešky ohrožují ostatní cyklisty, často rodiny s malými dětmi, které se na klidnějších místech na kole učí.

„Nemáme dostatečnou sebekázeň, a povolení jedné skleničky by vedlo k tomu, že řada lidí mávne rukou a vypije podstatně více s tím, že je to vlastně povoleno,“ míní šéf BESIPu.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Alkohol mohl jen v loňském roce za 4 637 nehod. Cyklisté s alkoholem v krvi jich zavinili 17 procent. A v naprosté většině případů nešlo jen o jedno pivo. Celých 84 procent těchto nehod spáchali cyklisté, kteří měli v krvi hladinu alkoholu od jednoho promile výše.

Podle zjištění jedné z amerických univerzit se při hladině alkoholu v krvi 0,8 promile zvyšuje u cyklisty riziko zavinění nehody až dvacetkrát. Po vypití jednoho piva, což je zhruba 0,2 promile v krvi, vzroste riziko nehody se zraněním šestinásobně.

„V loňském roce zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu 786 nehod. Vloni také zemřelo na našich silnicích vlivem dopravních nehod celkem 57 cyklistů, 29 smrtelných dopravních nehod cyklistů si zavinili sami cyklisté. Letošní statistiky tento negativní trend jen potvrzují,“ doplnil ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Podle policie dochází stále častěji k vážným nehodám i na stezkách pro cyklisty a ve volném terénu. Horská služba zasahovala během loňské letní sezony u téměř sedmi stovek převážně vážných úrazů.

Autor:






Nejčtenější

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.