Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po nehodě může záda trápit záhadná bolest. Může za to opěrkový syndrom

aktualizováno 
Až polovina lidí po autonehodách trpí takzvaným opěrkovým syndromem, kromě bolestí zad je trápí také špatné vidění a závratě. Správně se léčí jen zlomek z nich. Rentgen nebo magnet totiž nemoc nemusí odhalit.

Pokud je opěrka špatně nastavená, krk s hlavou vykonají nepřirozený pohyb vpřed a zase vzad a poškodí se krční svaly. | foto: EuroNCAP

České jméno vzniklo podle nejčastější příčiny, tedy prudkého nárazu hlavou o opěrku na sedadle v autě při autonehodě.

Pokud je opěrka špatně nastavená, krk s hlavou vykonají nepřirozený pohyb vpřed a zase vzad, přičemž se poškodí krční svaly, mohou na nich vzniknout mikroskopické trhliny. Ty se pak hojí pomocí jizev, které narušují nervy. Může však dojít i k vážnějším poraněním.

Videoautoškola

Jak sedět bezpečně za volantem - čtěte ZDE

Kromě zmíněné bolesti zad a šíje patří mezi typické příznaky opěrkového syndromu bolest hlavy provázená závratěmi a únavou. Příznaků je však řada: nemocní mohou pociťovat také slabost v rukou, mohou mít problémy s viděním, píská jim v uších.

Závažné případy provázejí také psychické potíže vyvolané obvykle dlouhodobou neutišitelnou bolestí, může se objevovat dříve vzácný hněv, stres, úzkost, nespavost, výsledkem někdy bývá deprese. Odhaduje se, že až polovina lidí trpí po autonehodě opěrkovým syndromem, správně se však léčí jen zlomek z nich.

Systém WHIPS od Volva

Systém WHIPS, který snižuje riziko poranění krční páteře vyvinulo Volvo. Při nárazu zezadu opěradlo sedadla a opěrka hlavy sledují pohyb těla cestujícího.

Udává se, že až čtvrtina lidí po autonehodě trpí následky opěrkového syndromu i více než půl roku poté. Běžné diagnostické metody jako rentgen nebo magnetická rezonance totiž nemusí nemoc odhalit, k tomu je zapotřebí speciální vyšetření zaměřené na rovnovážné ústrojí. Těsně po nehodě příznaky navíc nebývají příliš rozpoznatelné. A později si je s nehodou postižení nespojí.

Upozorněte lékaře na autonehodu

Pokud pociťujete výše popsané potíže a můžete je spojit s nedávnou autonehodou či jiným prudkým pohybem hlavy (ke zranění tohoto typu může dojít také třeba při sportu - nebezpečný je například fotbal), upozorněte na tento fakt svého lékaře. Jinak hrozí, že vás odešle domů s tím, že vám nic není. Platí, že náchylnější k opěrkovému syndromu bývají děti a ženy, které nemají tak vyvinuté krční svalstvo jako muži.

Na bolesti vyvolané opěrkovým syndromem zabírají léky jen částečně, mnohem důležitější je rehabilitace, která napraví narušené nervové cesty. Někdy je nutná návštěva chiropraktika, který dokáže nemocnému ulevit od bolestivých příznaků. Léčba je nejúčinnější, když se s ní začne co nejdříve, i tak se může natáhnout i na několik měsíců.

Jak správně nastavit opěrku hlavy

Opěrku byste měli mít také co nejblíž hlavě. Máte mít horní hranu zároveň s nebo nad temenem hlavy, aby nedošlo k zalomení páteře o horní hranu příliš nízko položené opěrky.

Opěrku co nejvíce natočte k hlavě, aby dráha, na které hlava zrychluje než narazí do opěrky, byla co nejmenší.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.