Po nehodě nemusíte být odkázáni jen sami na sebe

Desítky tisíc řidičů znají dlouhou šňůru otravných povinností spojených s vyřízením dopravní nehody na policii, u pojišťovny, v autoservisu a potom opět u pojišťovny. Své služby začínají nabízet firmy, které zkrátí veškeré nehodové" starosti na jediné: vytočení telefonního čísla.

Paní Irena měla černý den. To ráno se v předvánočním shonu každý hnal do Prahy. Pršelo a Irena jela už trochu pozdě do práce. Byla skoro v centru, když na nenápadné malé křižovatce dávala přednost cyklistovi. Řidič v golfu však s jejím zastavením nepočítal, a tak do její toyoty zezadu narazil. Škoda možná za 15, možná 25 tisíc. Byla jsem strašně otrávená. I když jsem na jednu stranu byla moc ráda, že se nikomu nic nestalo, bylo jasné, že nabourané nemám jenom auto, ale i celý den," říká paní Irena.

Policie radí:

* volat policisty až k větší nehodě, tedy se škodou vyšší než 20 tisíc korun (pokud došlo ke zranění, volat určitě)

* vyměnit aověřit si navzájem osobní údaje (řidiče i majitele vozidel) aúdaje o pojišťovnách
* zjistit buď číslo jednací policejního protokolu, nebo alespoň jméno policisty, který nehodu likvidoval
* co nejdříve nahlásit nehodu pojišťovně
K její náladě nepřispěla ani hbitá omluva viníka nehody, natož pak telefonát na policii, ze kterého se dozvěděla, že hlídka k vyšetření dorazí možná za dvě hodiny. Mají toho prý to ráno opravdu moc. Samo řešení nehody šlo rychle: o zavinění nebylo pochyb a policisté měli dobrou praxi. Bála jsem se, co bude ještě následovat. Návštěvy pojišťoven, hledání servisu, pár týdnů bez auta před Vánocemi... A pak jsem si vzpomněla na doporučení známého a vše bylo jako z pohádky," usmívá se.

Zavolala firmě, řekli jí, ať vůz přiveze, že jí zatím připraví náhradní auto. Na místě podepsala smlouvu, plnou moc, odjela zapůjčenou felicií a za deset dní si vyzvedla svou stříbrnou corollu. Opravenou. Když jsem podepisovala smlouvu, hodně jsem váhala: mimo jiné tam byla klauzule, že pokud od smlouvy odstoupím, uhradím 9800 korun za nakoupený materiál na opravu vozu.

Pořád jsem v tom hledala nějaký háček, ale žádný jsem nenašla. Všechno vyřídili za mě včetně pojišťovny, neplatila jsem ani korunu. A auto mi vrátili umyté a vyluxované!" triumfuje svůj zážitek spokojená zákaznice a několikrát opakuje, že něco takového nikdy předtím nezažila. A že se vlastně napříště havarovat už tolik nebojí, směje se.

Od bazaru ke komplexním službám

Dost uniformní parkoviště jako před každým autobazarem. Pár rozestavěných aut, dvě nabouraná, odtahový vůz. A dvě malé kanceláře v unibuňkách. Začali jsme jako bazar, ale zhruba před rokem jsme zjistili, že komplexní služba motoristům po nehodě je přesně to, co na jinak už obsazeném trhu chybí, a začali jsme to zkoušet. Nejprve jen tak pro pár známých," říká ředitel firmy VEMO Daniel Kolman. Nejdříve od majitele zhruba jednou za týden převzali havarovaný vůz a prošli celým martyriem za něj.

Automechanik radí:

* při naprosté bezradnosti se zeptat na dobrý autoservis policisty

* velmi pozorně si přečíst smlouvu atrvat na uvedení data opravy Policisté by měli být přivoláni k nehodě se škodou vyšší než 20 000 korun
Tou dobou vystupovala firma ještě jenom jako prostředník mezi klientem a opravářem, pojišťovnou, autopůjčovnou... Hodně jsme se museli učit. Nejsložitější je kontakt s pojišťovnami. Avšak když jsme zjistili, že tenhle byznys vůbec nemusí být špatný a lidi vlastně ani netuší, že něco pro ně tak příjemného je možné, rozhodli jsme se jít do toho naplno," pokračuje Daniel Kolman. Ač klient neplatí ani korunu, je zakázka pro firmu poskytující komplexní služby stejná jako zakázka pro servis.

Pro růst firmy to stačí. Koupili jsme za Prahou autoopravnu a vybavujeme jí moderní technikou. Nejlepší hevery, lakovnu... Zároveň přijímáme minimálně jedno havarované auto denně," uvádí Daniel Kolman. Ani výborné obchodní nápady nejsou bez zádrhelů. V ranku komplexní služby pro řidiče po havárii jsou to podle ředitele Kolmana pojišťovny: Platí po termínu a prakticky nikdy neuhradí námi vystavenou fakturu v plném rozsahu." To v důsledku sznamená, že firma nepřijme do opravy vozy staršího ročníku výroby než 1995 a vozy amerických značek.

Někde je třeba výslovně požádat

Podobné služby umí nabídnout i veliký zavedený servis, jako je například Auto Jarov, i když ne zas tak komplexně. Nepovažuje však za nutné tuto nabídku zákazníkovi zvlášť připomínat. Samozřejmě máme nonstop odtahovou službu a poskytneme i náhradní auto. Zákazník zaplatí jenom amortizaci. To je pár stokorun," říká šéf jarovské klempírny a lakovny Martin Kulhánek. Dílnami projde měsíčně přibližně 300 vozů pomuchlaných převážně při nehodách.

Firma na požádání zajistí i prostředníka pro jednání s pojišťovnou a vyřízení jiných formalit. U velikého podniku je patrné menší úsilí zaujmout potenciálního klienta: například náhradní vůz bude přistaven jen klientovi, kterého Auto Jarov dobře zná a považuje za důvěryhodného. A musí o to opět požádat. Bez problémů je to samozřejmě u firem, které u nás nakupují vozy," nastiňuje realitu Martin Kulhánek.


Statistika policie

Rok

Počet nehod

Hmotná škoda v mil. Kč

1991

101 387

1014,20

1992

125 599

1794,20

1993

152 157

2988,33

1994

156 242

4262,88

1995

175 520

4877,22

1996

201 697

6054,35

1997

198 431

5981,58

1998

210 138

6834,01

1999

225 690

7148,80

2000

211 516

7095,80

Poznámka: Leden až listopad 2001: 166584 nehod a škoda 7361,5 mil. korun
Pramen: Ministerstvo vnitra ČR