Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po pivu za volant? Už neodjedete!

  13:56aktualizováno  13:56
Jedno "osmipivo" a hurá autem domu. Řidiči, kteří jsou veřejným nebezpečím a nerozpakují se po pár sklenkách usednout za volant mají v Americe utrum. Ohlídá je totiž Smart Start. Speciální zařízení o velikosti mobilního telefonu se propojí se startováním auta a znemožní řidiči "pod vlivem" jízdu.

Jak systém funguje? Řidič zasune klíčky do skříňky zapalování a systém ho vyzve aby fouknul do trubičky alkometru.

Přístroj pak vyhodnotí, jestli hladina alkoholu nepřesahuje zákonnou normu a podle toho rozhodne, zda řidiče nechá nastartovat.

Konstruktéři mysleli i na ty, kteří by chtěli systém ošálit tím, že nechají namísto sebe foukat do trubičky alkometru někoho jiného.

Smart Start v nepravidelných intervalech vyzývá řidiče k opakování dechové zkoušky i během jízdy.

Pokud systém zjistí, že dech řidiče není "v normě", vyzve jej elektronický hlas k okamžitému zastavení.

Čtěte: Alkohol za volantem? V Saabu NE!

Alkohol za volantem nemá co pohledávat, řekli si u Saabu a vymysleli na něj novou "past" ...VÍCE

Pokud nestřízlivý řidič neuposlechne, spustí se alarm a všechny směrovky začnou blikat. Zkuste pak bez povšimnutí projet kolem policejní hlídky...

Samozřejmě, žádný z pijanů není tak uvědomělý, aby si podobného hlídače nechal dobrovolně nainstalovat do auta. Některé státy jim tak instalaci tohoto zařízení jednoduše přikáže. Stát Nové Mexiko nařizuje povinnou instalaci Smart Startu do aut všech těch, kteří byli nachytání opilí za volantem.

Pokud řidič dále nezlobí, trvá povinnost řídit auto vybavené Smart Startem jeden rok. Když naopak policie nachytá opilce za volantem víc než čtyřikrát, stane se alkoholový hlídač jeho spolujezdcem na doživotí.

***

Řidič a alkohol

Co způsobuje alkohol?

* poruchy zrakového vnímání,
* tzv. tunelové vidění,
* zhoršené vnímání barev,
* tendence nebezpečně riskovat,
* horší odhad vzdálenosti,
* prodloužení reakčního času,
* nebezpečí spánku během řízení.

Pravděpodobnost nehody je při hladině alkoholu

* od 0,3 do 0,9 promile sedmkrát větší než u střízlivého řidiče,
* při hladině od 1,0 do 1,4 promile jedenatřicetkrát vyšší,
* při hladině alkoholu nad 1,5 promile stodvacetosmkrát větší.

Jak rychle se odbourává alkohol v těle?

Rychlost odbourávání alkoholu v těle uvádějí odborné prameny v rozmezí 0,085 g (ženy) až 0,1 gramu (muži) alkoholu na 1 kg tělesné hmotnosti za 1 hodinu.

Obsah alkoholu v jednotlivých nápojích se značně liší. Například v 1 litru 12° piva je cca 30,8 g alkoholu, v litru vína může být od 79,5 g až do 111 g alkoholu. Lihoviny mívají nad 300 g alkoholu v jednom litru.

půl litru 12° piva cca 15,4 g alkoholu
dvě deci lehkého bílého vína cca 15,9 g alkoholu
0,5 dcl, tzv. velký panák 40 % lihoviny cca 15,8 g alkoholu

Příklady:

* po vypití jednoho piva (0,5 l) můžeme za volant za 2,5 hodiny,
* totéž platí pro dvě deci bílého vína nebo sklenku lihoviny,
* u červeného vína počítáme raději 3 hodiny na dvě deci,
* po 5 pivech (2,5 litru) bychom mohli řídit za cca 12 hodin,
* kombinace např. 5 piv a 5 „panáků“ představuje, že za volant nemůžeme zhruba 24 hodin,
* po vypití 1 litru bílého vína je odpočinkový čas rovněž 24 hodin,
* po vypití 1 litru červeného vína bychom neměli řídit téměř 30 hodin.

Výše uvedené platí pro zdravého muže středního věku o hmotnosti cca 80 kg. Muži o nižší hmotnosti, ženy, děti, mládež, lidé vyššího věku, ti, kdo trpí některými nemocemi nebo jsou léčeni určitými léky, odbourávají alkohol pomaleji.

Zdroj: Autoklub ČR

***

Autoři: ,




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Honda CR-V 2,2 CTDi 4x4 103 kW
Honda CR-V 2,2 CTDi 4x4 103 kW

r.v. 2009, naj. 182 081 km, diesel
239 800 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.