Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítačový hráč je na silnici příliš sebevědomý řidič

aktualizováno 
Po naší planetě jezdí jenom jeden Schumacher nebo Sébastien Loeb, ve virtuálním světě her se ale mistrem světa může stát prakticky kdokoliv. Výzkum nicméně ukázal, že hraní počítačových her zbavuje řidiče smyslu pro realitu a vystavuje ho nebezpečí.

Need for Speed

Počítačoví hráči, kteří hrají jízdní a motoristické simulátory, mají v reálném silničním provozu hodně sebevědomí a lépe řídí, ale také nedokáží posoudit rizika silničního provozu a jejich kousky na silnicích ostatní řidiče děsí.

To jsou výsledky výzkumu, které zveřejnila firma Continental, jeden z největších výrobců pneumatik na světě. Výzkumem prošly dva tisíce řidičů. Jednu půlku tvořili "hráči", druhou lidé, kteří jízdní simulátory nikdy nehráli.

Život není závod, zapomínají hráči

"Pro bezpečnou jízdu je velice důležitá koncentrace, cit pro vozovku a technický stav vozidla," říká bezpečnostní technik Continentalu Tim Bailey. "Je zřejmé, že počítačové hry umí tyto schopnosti zdokonalovat." Jeho slova potvrzuje i fakt, že lidé, kteří nikdy nevzali virtuální volant do ruky, potřebují k získání řidičského průkazu víc pokusů.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Bailey nicméně jedním dechem dodává: "Řízení na veřejných silnicích nikdy není závod." V dalších částech testu totiž "hráči" přiznali, že jezdí mnohem rychleji, telefonují za volantem, špatně parkují a bourají do nehybných překážek.

Mnohem víc jich také volá do pojišťovny, a to až o polovinu víc než řidičů, které hry nezajímají. Podle expertů to dokonce v extrémních případech vypadá tak, že někteří hráči téměř věří, že k vyřešení jejich reálných problémů jim stačí zmáčknout nějaký tajemný "reset".

Výsledky také ukázaly, že čím déle jezdí řidič ve virtuálním světě, tím horší to ve skutečnosti je. Člověk, který u simulátoru stráví týdně osm hodin, je trojnásobně nebezpečnější než někdo, komu stačí dvě hodiny.

Virtuální přeborníci neodhadují rizika

"Nejsem překvapený, že opravdoví hráči mají stejné návyky v reálném provozu jako ve hře. Ale je důležité si uvědomit, že reálné řízení vede k reálným výsledkům a má opravdu hodně reálné následky," říká Peter Rodger z britského sdružení zodpovědných řidičů Institute of Advanced Motorist.

Sebevědomý a drzý styl jízdy ale pociťují hráči i sami na sobě, a to i bez nehod. S agresivitou ostatních řidičů, kterým kousky virtuálních přeborníků vadí a dávají jim to najevo, se už setkalo 45 procent hráčů.

A také je dvojnásobně častěji staví policie, což je pro hráče tím největším důvodem, proč se rozčílit za volantem. V počítačové hře se totiž nikomu zastavovat nemusí...

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.