Need for Speed

Need for Speed

Počítačový hráč je na silnici příliš sebevědomý řidič

  • 171
Po naší planetě jezdí jenom jeden Schumacher nebo Sébastien Loeb, ve virtuálním světě her se ale mistrem světa může stát prakticky kdokoliv. Výzkum nicméně ukázal, že hraní počítačových her zbavuje řidiče smyslu pro realitu a vystavuje ho nebezpečí.

Počítačoví hráči, kteří hrají jízdní a motoristické simulátory, mají v reálném silničním provozu hodně sebevědomí a lépe řídí, ale také nedokáží posoudit rizika silničního provozu a jejich kousky na silnicích ostatní řidiče děsí.

To jsou výsledky výzkumu, které zveřejnila firma Continental, jeden z největších výrobců pneumatik na světě. Výzkumem prošly dva tisíce řidičů. Jednu půlku tvořili "hráči", druhou lidé, kteří jízdní simulátory nikdy nehráli.

Život není závod, zapomínají hráči

"Pro bezpečnou jízdu je velice důležitá koncentrace, cit pro vozovku a technický stav vozidla," říká bezpečnostní technik Continentalu Tim Bailey. "Je zřejmé, že počítačové hry umí tyto schopnosti zdokonalovat." Jeho slova potvrzuje i fakt, že lidé, kteří nikdy nevzali virtuální volant do ruky, potřebují k získání řidičského průkazu víc pokusů.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Bailey nicméně jedním dechem dodává: "Řízení na veřejných silnicích nikdy není závod." V dalších částech testu totiž "hráči" přiznali, že jezdí mnohem rychleji, telefonují za volantem, špatně parkují a bourají do nehybných překážek.

Mnohem víc jich také volá do pojišťovny, a to až o polovinu víc než řidičů, které hry nezajímají. Podle expertů to dokonce v extrémních případech vypadá tak, že někteří hráči téměř věří, že k vyřešení jejich reálných problémů jim stačí zmáčknout nějaký tajemný "reset".

Výsledky také ukázaly, že čím déle jezdí řidič ve virtuálním světě, tím horší to ve skutečnosti je. Člověk, který u simulátoru stráví týdně osm hodin, je trojnásobně nebezpečnější než někdo, komu stačí dvě hodiny.

Virtuální přeborníci neodhadují rizika

"Nejsem překvapený, že opravdoví hráči mají stejné návyky v reálném provozu jako ve hře. Ale je důležité si uvědomit, že reálné řízení vede k reálným výsledkům a má opravdu hodně reálné následky," říká Peter Rodger z britského sdružení zodpovědných řidičů Institute of Advanced Motorist.

Sebevědomý a drzý styl jízdy ale pociťují hráči i sami na sobě, a to i bez nehod. S agresivitou ostatních řidičů, kterým kousky virtuálních přeborníků vadí a dávají jim to najevo, se už setkalo 45 procent hráčů.

A také je dvojnásobně častěji staví policie, což je pro hráče tím největším důvodem, proč se rozčílit za volantem. V počítačové hře se totiž nikomu zastavovat nemusí...