Na odpočívadlo na jihu Moravy se redakce iDNES.cz podívala o víkendu s kamerou. Před vchodem na záchodky návštěvníka uvítá výkal. Za dveřmi to o moc lepší není, čeká tam turecký záchod, na který se štítíte i šlápnout. Toalety na odpočívce se snažil jejich správce umýt, zařízení je ovšem v takovém stavu, že to ani není možné.
Tragickou kvalitu českých dálničních odpočívadel zjistil test evropských autoklubů. Instituce EuroTest se podívala na 101 odpočívadel v 16 zemích. Starovičky u Hustopečí na dálnici D2 a Speřice nedaleko Humpolce na D1 dostaly od hodnotitelů školní pětku. O testu evropských odpočívadel ČTĚTE VÍCE
Než platit peníze za udržování nevyhovujícího odpočívadla, uvažuje Ředitelství silnic a dálnic o jeho zrušení. Raději podporuje výstavbu benzinek s kompletním servisem.
"Je to nefér," říká správce
Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic s přísným odsouzením v evropském testu nesouhlasí: "Úroveň míst určených k odpočinku je v případě českých dálnic na evropském standardu, řidiči mají plně vybavená a dostatečně komfortní místa, na kterých mohou využívat služeb čerpacích stanic. Jejich počet je navíc v porovnání s ostatními státy Evropské unie mnohem větší."
"Přijde nám nefér takto to hodnotit," brání se Vápeníková. Autokluby totiž testovaly zásadně odpočívadla, kde není ani čerpací stanice, ani restaurace. "Naší strategií je budovat plně vybavená místa se službami od prodeje pohonných hmot přes občerstvení až po možnost odpočinku a relaxace. Naopak odpočinková místa, kde není takové vybavení, dlouhodobě rušíme. Každoročně tím ušetříme miliony korun na jejich údržbě," vysvětluje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.
"Víme o tom, že taková odpočinková místa v uvedeném provedení (jednoduché odpočívky bez zázemí, pozn. red.) jsou například v Německu populární. Česká republika se vydala zcela jiným směrem. Záměrem je nabídnout řidičům v kratších vzdálenostech plně vybavená místa včetně čerpací stanice, občerstvení a samozřejmě toalet," vysvětluje Brunclík.
Z odpočívadla je skládka, chystá se zavření
Velká odpočívadla budují společně s benzinkami soukromé subjekty, klasické odpočívky spravuje většinou stát. "V testu autoklubů se objevilo odpočívadlo na dálnici D2, kde byla původně smlouva s pronajímatelem, nyní je ve správě Ředitelství silnic a dálnic. Na jeho údržbu se vynakládají nemalé prostředky, protože lidé z nich dělají skládku," říká Vápeníková. "Zvažujeme tedy jeho uzavření, na daném úseku už je nyní dostatek moderních odpočívek."
"Druhá odpočívka v testu je na dálnici D1. Provozuje ji pronajímatel, se kterým jednáme, aby dal vše do pořádku," dodává.
Evropské autokluby si vybraly jedny z mála klasických odpočívek, které na českých dálnicích zbyly. Ředitelství silnic a dálnic má na starost posledních pár, které neprošly modernizací. "Spravujeme kolem pěti odpočívek, většinou na silnicích 1. třídy," říká Martina Vápeníková.
"Pokud je odpočívka spojená s pumpou, není to tak dramatické, i když to občas snese zlepšení," říká o úrovni sociálních zařízení na českých dálnicích Josef Melzer, majitel přepravní společnosti M+L Logistik a častý uživatel evropské dálniční sítě, podle kterého zaostáváme ve srovnání se zeměmi na západ od našich hranic také v hustotě míst pro odpočinek řidičů. "Kvalita se také liší podle značky pumpy."
"Pokud potkáte samotné odpočívadlo, je lepší nezastavovat, zavřít okénka a hledat pumpu," říká. "Pokud ho zahlédnu, tak z dálky utíkám. Odpovídá to spíše výkopu ve vojenském poli," uzavírá Melzer a jako příklad dokonalých odpočívadel uvádí sousední Rakousko, které je také vítězem celoevropského testu.
Víc míst pro kamiony
Podle Josefa Melzera také často odpočívadla neodpovídají typu komunikace. "Jsou kapacitně poddimenzovaná," myslí si.
Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic ho uklidňuje: "Ve velmi krátké době bude spuštěn pilotní projekt dobudování sítě truck center. V následujících letech zajistíme zvýšení počtu parkovacích míst na síti dálnic a rychlostních komunikací i zlepšení dostupnosti služeb pro řidiče – profesionály."