Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podle čeho si vybrat nové auto

  9:04aktualizováno  9:04
Jak a podle čeho si vybírat nové auto, aby posloužilo všem potřebám? To je nejdůležitější otázka, kterou by měl každý, kdo uvažuje o nákupu nového vozu, sledovat. "Většina zákazníků, kteří k nám přijdou, už mají představu o typu vozu. Na prodavači už jen chtějí, aby jim doporučil třeba výbavu nebo upozornil na cenovou akční nabídku," říká majitel sítě prodejen a servisů Škoda Jiří Papoušek.

Kolem devadesáti procent kupujících se prý ještě před tím, než vyrazí k obchodníkovi, sami doma rozhodnou, jaký typ vozu - zda velký, malý, ekonomický nebo reprezentativní - potřebují. Ale bylo to rozhodnutí správné? Je třeba myslet vedle všeho i na bezpečnost! Chytré hlavy navíc vědí, že právě to dnes nové auto budou za tři, pět nebo více let prodávat! A nesmí se zapomenout ani na provoz auta - jak často jsou garanční prohlídky, na kolik přijde hodina odborné práce v servisu. Jak vybrat auto s minimální poruchovostí? I tak bude hrát v rodinném rozpočtu roli, na kolik přijdou náhradní díly...

Podle prodejců už drtivá většina zákazníků přichází do autosalónů s poměrně dobrou představou o typu auta a s velmi jasným vědomím, kolik na něj mají. Nejeden technik se tak třeba snaží mladé rodině nabídnout větší, praktičtější automobil, ovšem hlava rodiny ukončí debatu s poukazem na rozpočet domácnosti.

Navštivte naši supernabídku nových i předváděcích aut za bezkonkurenční ceny na adrese http://automodul.idnes.cz!!!

Podzim je jedním z nejsilnějších období nákupů nového auta. Automobilky a prodejci se snaží oslovit dosud váhající zákazníky inzercí. Nabízejí se přímé slevy, mimořádné výbavy zdarma nebo výhody typu sada zimních pneumatik navíc. Některé takové nabídky skutečně stojí za zvážení! Ale jak se rozhodnout?

Na co myslet, než se rozhodnete koupit auto?

1. Myslete na to, kolik lidí budete v autě vozit. Plánujete další děti?
2. Kolik máte peněz? Leasing pomůže k silnějšímu vozu, ale roste i pojištění.
3. Netrvejte jen na své oblíbené značce. Nemusí nabízet přesně to, co potřebujete
4. Nemusí-li váš nový vůz zvyšovat prestiž, preferujte užitečnost.
5. Vezměte v úvahu hobby a cíle dovolených. Budete častěji vozit lyže nebo sud piva?
6. Seznamte se s nabídkami více značek. Jiný výrobce může mít zajímavější ceny.
7. Informujte se o akčních nabídkách. Později může být nižší cena i výbava zdarma.
8. Ptejte se mechanika na spolehlivost a ceny běžných oprav a údržby.
9. Zjistěte v bazaru, jakou cenu bude mít zvažovaný vůz za tři nebo pět let.
10. Má boční výztuhy? Je airbag řidiče v základní výbavě? Budete mít na druhý airbag?


Co radí...

...policista
"Čím těžší auto, tím je bezpečnější"
"Obecně mohu říci, že čím těžší auto, tím je bezpečnější," konstatuje ze zkušenosti dopravního policisty pplk. Stanislav Huml. Jenomže každý si nemůže koupit velkou těžkou limuzínu, to Huml chápe. "V menším voze bych hleděl na to, aby měl alespoň jeden airbag, lépe samozřejmě dva ­ i pro spolujezdce. A na co bych skutečně upozornil ­ v poslední době se to při haváriích osvědčuje ­ to jsou výztuhy dveří," radí dopravní policista.

...prodejce
"Myslet dopředu, koho bude auto vozit."
Dlouholeté zkušenosti s radami, jaké auto a kdy kupovat, má majitel sítě autoservisů a prodejen vozů Škoda Jiří Papoušek: "Při nákupu auta je třeba myslet několik let dopředu. Ožením se? Přijdou děti? Je třeba vědět, co od nového auta chci nejenom dnes, ale i za tři roky!" I na výbavu je obvykle kladen velký důraz. Ovšem dost malá část zákazníků kalkuluje se svými budoucími potřebami tak vážně jako s finančními možnostmi. "Samozřejmě, že když někdo koupí střední vůz v pětidveřové úpravě, tak pokud ihned nato neadoptuje čtyři děti, bude mu stačit," tvrdí Jiří Papoušek.
...mechanik
"Náhradní díly jsou už na vše."
Obvyklou starostí zákazníků v prodejnách bývá i cenová úroveň a dostupnost náhradních dílů a servisu. Mechanik Miroslav Krajík necítí potřebu před nějakým vozem dopředu vysloveně varovat: "Říkalo se dřív, že třeba na asijská auta nebo takzvané ameriky se díly špatně sháněly. To už je dneska pryč. U nového vozu je u všech zavedených značek prakticky jistota i náhradních dílů." A ceny servisu? "Přiměřené značce. Když si někdo koupí hodně drahé auto, musí počítat mimo jiné třeba s vyšší hodinovou sazbou za práci. Ale to platí hlavně pro auta s přídechem luxusu," zmírňuje obavy Krajík.

...bazarista
"Drahé auto umí rychle prodělat."
"Už při koupi nového auta je třeba si být vědom, že za tři, pět možná i více let ho budu chtít prodat," zdůrazňuje Aleš Kužel z AAA Auto Praha. Podle něj nejrychleji ztrácejí na ceně v prvních letech vozy francouzské, japonské, korejské a americké. Největšími cenovými "držáky" jsou prý německé značky. "Nelze to však brát úplně u všech. Například nový třílitrový Opel Omega stojí při pořízení 1,4 milionu korun a za rok by se prodal tak za 850 tisíc. Za snad největší cenový držák na českém trhu ojetých aut považuji Škodu Octavia s turbodieselovým motorem," přibližuje realitu na příkladech Aleš Kužel.

Jaký vůz kdo potřebuje?

Nejdůležitejší hledisko pro výběr nového vozu zní: Koho budete potřebovat automobilem pohodlně odvézt?

Samotný muž

=

SPORŤÁK

Ideální kategorie pro splnění si svých snů. Pro svobodného, samostatně žijícího muže je rozhodující pouze, kolik má peněz, jaká se mu líbí značka a jaké má záliby. Třeba dá přednost rychlému sportovnímu modelu nebo zvolí off-road anebo podniká či zastává manažerskou pozici a pak musí hledět na reprezentaci, a pořídí si proto limuzínu buď ve střední, nebo vyšší střední třídě. Může zvolit limuzínu s pátými dveřmi, takže naložit horské kolo nebo lyže nebude žádný problém.

Samotná žena

=

MALÝ VŮZ

Je zažito, že samotná žena sáhne spíš po malém, malolitrážním autě. Nejčastějšími argumenty pro takový model je snazší parkování a přehlednější ovladatelnoust. Ale emancipace v automobilovém ohledu postoupila také zdatně, takže je stejně jako samostatný muž limitována jenom penězi a představou, popřípadě povinností vůči svému postavení. Racionálně uvažující žena s vážným vztahem však může sáhnout i po středním pětidveřovém autě s vidinou rodiny do tří let.

Dvojice

=

PĚTIDVEŘOVÉ AUTO

Kromě peněz, zájmů a sportů rozhoduje v této situaci už předpoklad příchodu dítěte. Proto například novomanželé nebudou sahat po malém autě, byť s veselým designem, ale měli by hledat v té části prodejny, ve které stojí pětidveřové střední vozy. Přitom hodně pozorně je třeba prozkoumat zavazadlový prostor a přístup do něj ­ kvůli naloďování kočárku. V tomto případě nelze doporučovat sedan s klasickým kufrem.

Rodina 2+1

=

KOMBI

Rodina s jedním dítětem potřebuje hatchback střední třídy. Prostor a velký zavazadlový prostor rozhodují. Denně bude třeba totiž nakládat a vykládat kromě kočárku také tašky, koše s nákupem a brzy i malé jízdní kolo a troje lyže. V nedávném testu MF DNES právě pětidveřový vůz pro tyto účely uspěl nejlépe. Pokud se však rodiče chystají ještě na jednoho potomka, není důvod váhat ­ je třeba koupit už rovnou kombi.

Rodina 2+2

=

KOMBI NEBO MPV

Rodina se dvěma dětmi má nárok nejméně na vůz v úpravě kombi. Cokoliv jiného znamená nutné, téměř každodenní omezování. Pro domácnost, které vládne více dětí než dvě, je už je vůz kombi skoro nedostatečný. Doporučit lze s čistým svědomím jen MPV. Ten sice obvykle nenabízí více míst na sedadlech, zato nárůst zavazadlového prostoru je nepominutelný. Cena takového auta ovšem bývá už na hony vzdálená rodinnému rozpočtu.

Senior dvojice

=

MALÝ VŮZ

Potřeby seniorů dokáže zastat podobný vůz jako pro samostatnou mladou ženu - tedy menší malolitrážní model. Jen už asi tolik důchodce nebude hledět na reprezentaci a své nové auto bude hledat mezi sice menšími, o to však spolehlivějšími vozy. Musí to být spolehlivý vůz - starší řidič sice nenajezdí tolik kilometrů za rok, ovšem chce se za každé situace na své auto spolehnout. Rozhodovat při koupi bude u seniora jednoduchost a lehkost řízení.




Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.