Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto

Podzimní mlhy zkreslují odhad řidičů. Většina z nich nezpomalí a nerozsvítí mlhovky. Ilustrační foto | foto: GTÜ

Čas mlh je tady, zpomalte. Riziko smrti při nehodě je v mlze třikrát vyšší

  • 50
S chladnými podzimními rány přichází na silnice nebezpečné mlhavé počasí. Při nehodě v mlze je pravděpodobnost smrtelného zranění třikrát vyšší než při průměrné nehodě. Řidiči totiž v mlze vnímají svou rychlost jako výrazně nižší. Na silnici, kde mlha kondenzuje a prodlužuje se brzdná dráha, pak nestíhají včas zastavit.

Podzim dává lidem za volanty aut pořádně zabrat: brzké šero a ranní mlhy namáhají oči řidičů a zkreslují odhad rychlosti. Po odchodu babího léta se navíc mlhy objevují na většině území České republiky, často téměř po celý den.

Nebezpečná mlha

Statistiky jasně ukazují, že v mlze přibývá dopravních nehod a mívají také horší následky. Pravděpodobnost smrti při takové nehodě je třikrát vyšší. V roce 2015 vyšetřovala Policie České republiky 803 nehod, ke kterým došlo za mlhy. Zemřelo při nich 16 lidí, dalších 32 bylo těžce zraněno a 284 lidí utrpělo lehká zranění. (Pro porovnání: celkem loni policie řešila 93 067 nehod, při kterých bylo 660 lidí usmrceno, 2 540 těžce zraněno a 24 426 zraněno lehce.)

Polovina chodců umírá při nehodách v noci

Řidiči je vůbec nevidí

Děláš to taky - viditelnost

V mlze totiž výrazně klesá viditelnost a navíc mlha zkresluje vnímání rychlosti auta. Řidiči si často myslí, že jedou pomaleji, než tomu ve skutečnosti je. Jen stěží totiž mohou porovnávat rychlost auta s okolními stojícími předměty, které nejsou v mlze zřetelné a navíc nemají jasné obrysy. Vzdálenost od okolních předmětů vnímají jako větší. Často se také stává, že řidič v prvním okamžiku považuje stojící auto za jedoucí. K tomu všemu mlha na silnici kondenzuje a mokrá vozovka prodlužuje brzdnou dráhu auta. Řidič, který zavčasu nezpomalí, nestačí před neočekávanou překážkou zastavit a narazí do ní v plné rychlosti.

Vyrazit včas, zapnout mlhovky!

Jak nehodám v mlze předejít? Je dobré na cestu vyrazit s dostatečnou časovou rezervou. Pokud mlha komplikuje jízdu ve dne, denní svícení rozhodně nestačí: auto musí být pro ostatní dostatečně viditelné ze všech stran. Je proto třeba zapnout potkávací světla a také myslet na povinnost rozsvítit zadní mlhovku. Pokud je vůz vybaven předními mlhovkami, není třeba váhat nad jejich použitím.

Jak je to s povinnými reflexními prvky

Chodec musí nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybuje po silnici mimo obec.

Chodec s reflexními prvky

„Mlhu pravidla silničního provozu nedefinují. Mlhová světla by měla být určitě rozsvícena při dohlednosti pod 50 metrů, v takovém případě by rychlost jízdy neměla překročit 50 kilometrů za hodinu. Na dálnicích a při jízdě mimo obec pak neváhejme svítit i při dohlednosti větší,“ radí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Ještě zákeřnější jsou lokální mlhy. Většina řidičů totiž nezpomalí, když vjíždí z úseku s dobrou viditelností do místa mlhavého oblaku. Na rozsvícení mlhovek si v této situace také vzpomene jen minimum lidí za volantem. Často spoléhají na to, že silnici dobře znají a nemůže je nic překvapit. Přitom stačí jedna neočekávaná překážka...

„Na druhou stranu po vynoření se z mlhy do dlouhého úseku s dobrou viditelností je nutno mlhová světla zase vypnout. Zvláště za tmy jsou pro řidiče jedoucí za námi nepříjemně oslňující. S rozvahou je třeba používat mlhovky i při loudavé jízdě v koloně,“ doplnil Budský.

Chodce a cyklisty rozsvítí reflexní prvky

Na podzimní nečas musí pamatovat i chodci a cyklisté. Platí zásada, že každý, kdo se pohybuje po silnici, musí vidět a být viděn. V takových případech by byly výmluvy na opomenutí reflexních prvků zbytečné.

„Chodci musí důsledně používat reflexní doplňky. Cyklisté musí být osvětleni vpředu i vzadu. Určitě neuškodí, pokud svou viditelnost zvýší používáním reflexních vest. A v každém případě by se měli snažit chodci i cyklisté pohybovat mimo jízdní dráhu vozidel. Tedy na samém okraji vozovky a kde je to možné, tak na krajnici,“ apeluje Budský.