Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podzimní rady pro motorkáře

  11:38aktualizováno  11:38
Podzimní výlety přizpůsobte jízdním podmínkám a na zimu pečlivě ošetřete stroj i oděv.

Ilustrační foto | foto: Yamaha

Při podzimních jízdách na motocyklu si sice užijete prázdnějších silnic, neboť motorkářů potkáte v chladném počasí výrazně méně, vystavujete se však několika novým rizikům.

1. Zachraňujte sebe, nikoli svůj stroj
Konstruktéři už přistupují k motocyklu jako k prostředku rekreace, nikoli každodenní mobility. Proto také počítají s tím, že se na něm jezdí především v létě, a neexistují takové věci jako zimní pneumatiky.

Ježdění v době, kdy průměrné denní teploty sotvakdy přesáhnou deset stupňů Celsia, proto znamená výrazně sníženou přilnavost. Ani při delší sportovní jízdě či kličkování pneumatika nedosáhne obvyklé provozní teploty. Je třeba s tím počítat nejen v zatáčkách, ale i při brzdění.

Smyk na motorce daleko častěji než v autě končí fatálně. Proto nezapomeňte: když už je pád nevyhnutelný, nesnažte se zachraňovat motorku, ale především sebe. Nejvíce smrtelných úrazů vzniklo právě kvůli této chybě. Zkuste neovladatelný stroj odhodit od sebe a dopadnout pokud možno tak, abyste se nezačali kutálet. V kvalitní kombinéze je pak slušná šance vyváznout bez zranění. Pamatujte, že ocelová svodidla se mohou stát smrtelnou pastí, pokud se pod ně zaklíní helma.

2. Pozor na spadané listí i ostřikovače aut
Rozhodně jezděte pomaleji. Nikdy nevíte, co vás čeká za nepřehlednou zatáčkou. Na podzim vám na silnici hrozí nejen napadané listí, ale i plody a větve. V lesních úsecích zase může číhat mokrá vozovka i za slunečného dne.

Držte si také větší odstup od aut, a to nejen kvůli prodloužené brzdné dráze, ale i ostřikovačům; kapalina z neseřízených trysek často přeletí auto a přistane na helmě za ním jedoucího motorkáře. Dokáže oslepit, často se čpavá chemikálie dostane až do úst a očí.

3. Aby vám bylo teplo a bylo vás vidět
Počítejte se sníženou viditelností, proto se hodí navléknout reflexní vestu a připravit se na nevšímavost ostatních řidičů. I za slunného podzimu je dobré přidat pod kombinézu vrstvu termoprádla, vhodný šátek a kuklu. Minimálně ledvinový pás či ještě lépe páteřový krunýř by měly být samozřejmostí.

Pokud nemáte teplou zimní výbavu, počítejte i s druhými hřejivými rukavicemi a ponožkami. Pozor na vyhřívané rukojeti řídítek; hřejí jen zevnitř, zato zvenčí ruka mrzne. Hodí se je proto doplnit ještě větrnými štítky. Ve výbavě by neměl chybět nepromokavý návlek na kombinézu, takzvaná dešťovka.

4. Sezona končí. Jak stroj zazimovat?
Aby byl motocykl na jaře zase k dispozici bez námahy a investic, je základem pro jeho uložení suchý a zabezpečený přístřešek. Stroj by měl trávit zimu s naplněnou nádrží a dobře nahuštěnými pneumatikami, nejlépe na vhodném stojánku, který pneumatikám odlehčí.

Optimální je odpojit akumulátor, palubní hodinky či alarm jej totiž dokážou spolehlivě vydrancovat. Pozor, některé alarmy či imobilizéry se odpojením akumulátoru zablokují.

Motocykl by měl samozřejmě zimovat čistý a s odpovídajícím ošetřením povrchových dílů. Nanést ochrannou vrstvu lze nejen na lakované a hliníkové díly, ale také na pneumatiky. Pokud se vám blíží výměna pneumatik, brzdového obložení, oleje či jiný pravidelný servisní úkon, proveďte jej před zazimováním. Materiál po sezoně často nakoupíte výrazně levněji a případné servisní dílny bývají méně vytížené.

Starším, zejména dvoutaktním motocyklům lze prospět tím, že se do otvoru pro svíčku vstříkne trocha oleje, který jedním protočením motoru rovnoměrně rozetřete po stěnách válců a tím je ochráníte před korozí. Novější motocykl stačí přibližně jednou za měsíc, minimálně však dvakrát za zimu nastartovat a nechat zahřát na provozní teplotu. Tím se nejen promaže "vršek" motoru, ale také oživí akumulátor.

5. Odpovídající péči si na zimu zaslouží i výbava
Kromě pečlivého vyprání oděvu a doplňků by měly kožené součásti vašeho motorkářského oblečení dostat ošetření kvalitním impregnačním a regeneračním přípravkem. Nezapomeňte vyčistit helmu i zevnitř a ošetřit vyjímatelné polstrování.

Dejte pozor na to, že moderní přílby mívají na vnitřní straně hledí naneseny ochranné vrstvy proti pocení, které se mechanickým odstraněním nečistot velmi snadno poškodí. Vždy si předem přečtěte návod k obsluze, popřípadě se vyptejte zkušenějších kolegů.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.