Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo vyzkouší auto na zemní plyn, benzin už nechce. Jezdí se za polovinu

aktualizováno 
Na zemní plyn jezdí v Česku přes sedm tisíc aut. Prosazují se zejména ve firemních flotilách, na CNG jezdí Česká pošta, hasiči i taxi. Přináší to obrovské úspory.

Opel Zafira CNG | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Zemní plyn je nejvšestrannější alternativní palivo. "Na zemní plyn dnes jezdí osobní i nákladní auta, autobusy, ale i popelářské vozy, motorky, trojkolky, vysokozdvižné vozíky, traktory, letištní tahače, lokomotivy a v Austrálii dokonce i  stopadesátitunové silniční vlaky," říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

Hlavním argumentem firem k pořízení aut na zemní plyn jsou velké úspory nákladů na palivo. Ze srovnání s běžnými pohonnými hmotami vychází CNG jednoznačně nejvýhodněji. Když natankujete za tisícikorunu, ujedete při průměrné osmilitrové spotřebě na benzin asi 350 kilometrů, na naftu přibližně 400, ale na stlačený zemní plyn přes 800 km. "Jakmile společnosti začnou využívat CNG, už nikdy si podle naší zkušenosti nechtějí pořizovat auta na benzin. Ta úspora kolem padesáti procent je opravdu zřetelná," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

Opel Zafira CNG

Bezpečnost

Plynové nádrže na CNG jsou umístěny v nejméně zranitelných a statisticky méně poškozovaných oblastech vozu. Výzkum BMW dokázal, že pravděpodobnost selhání karoserie v oblasti válců je 1,05%. American Gas Association shromažďuje statistické údaje 2 400 vozidel na CNG za deset let provozu. Za tuto dobu byl počet najetých kilometrů 280 milionů a stalo se 1 360 kolizí. Ve 180 případech přišel náraz do zóny lahví vysokotlakých plynovodů, ale válce nebyly poškozeny.

Mezi prvními v Česku přešla ve velkém na plyn Česká pošta. Ta provozuje v současné době 5 300 vozidel, z čehož 692 jich jezdí na CNG. Svou "plynovou" flotilu chce ještě výrazně rozšířit. Letos chce pořídit dalších asi 400 takových vozů. "V běžném provozu jsou jednoznačně výhodnější, ušetříme až čtyřicet procent nákladů," říká Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty. Další takový velký vozový park vlastní Vítkovice, kde používání téměř 400 vozů ušetří společnosti ročně kolem 14 milionů korun.

Šetří strážníci i hasiči

Dvacet aut na CNG má Městská policie Ostrava. "Jen za rok 2012 při  průměrném počtu asi 800 tisíc najetých kilometrů s dvaceti vozy činila úspora více než milion korun, návratnost naší investice byla asi jen rok a půl," říká její ředitel Zdeněk Harazim.

Také Hasiči Pardubice začali od loňského listopadu jezdit s prvními čtyřmi vozy Škoda Citigo na CNG. "Za první dva měsíce jsme najeli jen asi čtyři tisíce kilometrů a už nyní činí úspora zhruba sedm tisíc korun, předpokládáme, že za každý rok bychom ušetřili až 68 tisíc korun na každé auto. Náklady na jeden kilometr jízdy nám nepřekročí jednu korunu," říká tisková mluvčí HZS Pardubického kraje Vendula Horáková.

Údržba je složitější

Na CNG jezdí také pražská taxislužba Sedop. Ve flotile má 35 takových vozů značek Volkswagen (model Touran), Mercedes (třídy B a E) a Opel (Zafira). "Víceméně se dá říct, že vozidla slouží jako stejné modely v benzinových variantách, mají však trochu složitější údržbu kvůli dvojitému palivovému systému a také proto, že většinu dílů musíme koupit ve značkovém servisu, nejde použít druhovýroba," popisuje zkušenosti majitel Sedopu Petr Vyčítal.

Flotila jejich plynových taxíků slaví úspěchy. "Setkáváme se s tím, že klienti požadují právě přistavení vozidla na zemní plyn," doplňuje majitel. Má spočítáno, že na pohonných hmotách u CNG ušetří oproti benzinovým autům asi 40 procent a dieselům 30 procent. Vyčítal však upozorňuje, že auta na CNG mají vyšší nároky na servis.

Škoda Octavia G-Tec

Škoda Octavia G-Tec

Velký nárůst zájmu o vozy na CNG plynaři také čekají díky představení nové Škody Octavia G-TEC. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla. A právě provedení na CNG by mělo být velmi lákavé.

Česko má dnes více než padesát plnicích CNG stanic. Do konce roku jich má být ke stovce, v roce 2020 dokonce tři sta. Spotřeba CNG v České republice za rok 2013 vzrostla o 44 procent.

S CNG se jezdí za polovinu

Škoda u nové plynové octavie uvádí úsporu poloviny nákladů. V modelu pro firmu s deseti auty, která ročně najedou po třiceti tisících kilometrů, za čtyři roky celá flotila ušetří na palivu v porovnání s benzinovým autem přes milion korun.

Reálnou zkušenost má s používáním plynových aut společnost Linde MH. "Od června 2012 jsme postupně pořídili 18 volkswagenů," popisuje jednatel Linde Material Handling Česká republika Jindřich Kotyza. Průměrný náklad na kilometr, se kterým jezdí čtyři passaty a 13 vozů Touran 1,4 TSI, je 1,22 Kč na kilometr. Nejnovější je malý VW up! s náklady dokonce 0,81 Kč/km. "Oproti dieselovým autům je za rok provozu při nájezdu čtyřicet tisíc kilometrů ročně dosažitelná úspora celé flotily skoro tři čtvrtě milionu, při využití nákladové ceny CNG z vlastní plnicí stanice," uvádí Kotyza.

Podpora minimálně do roku 2020

Ceny CNG se mění jen minimálně. "Tuto skutečnost oceňují z pohledu stability ceny zákazníci, kteří CNG vozidla používají," popisuje Václav Holovčák ze společnosti Bonett, která se na CNG specializuje. Pozitivem je také minimální spotřební daň. "Spotřební daň je zafixována až do roku 2020, nicméně předpokládáme, že podpora CNG bude prodloužena minimálně do roku 2025, jak se to již stalo v Německu," komentuje odborník.

Zemní plyn má podle Holovčáka ještě tu výhodu, že se nedá ukrást z nádrže. Odborník z Bonettu odhaduje, že se krádežemi ztrácí tři až pět procent nafty, která se ve firmách tankuje. "U autobusu je to tedy dalších ušetřených 25 tisíc korun ročně, u dodávek 8 tisíc korun," vysvětluje Holovčák. "V dopravních podnicích nebo přepravních společnostech se prostě nafta ztrácí," uzavírá.

Na CNG lze přestavět auto i dodatečně

Na stlačený zemní plyn lze upravovat i moderní auta s motory vybavenými přímým vstřikováním benzinu. Přestavět lze všechny benzinové motory od tříválců po osmiválce. Ceny se pohybují od 40 tisíc, osmiválec stojí kolem šedesáti tisíc. Do auta je třeba instalovat nádrž, v závislosti na typu vozu se instalují nádrže o objemech od 40 do 70 litrů. Umisťuje se do kufru vozu, je tedy třeba počítat s jeho zmenšením.

Přísné bezpečnostní podmínky

Systémy na spalování CNG v autech musí splňovat mnohem přísnější bezpečnostní podmínky než klasické palivové systémy. Nádrže
jsou mnohem odolnější než ty na benzin či naftu. Jsou navíc chráněny elektromagnetickými uzavíracími ventily, které zabrání  nárůstu tlaku. Skladovací tlak plynu je 200 barů. Lahev se zkouší tlakem 300 barů. Zemní plyn navíc hoří při přibližně třikrát vyšší teplotě než benzin. V případě úniku se CNG rozptýlí. Přestavbu však musí dělat specializovaná firma, stejně jako instalaci plničky. Systém se skládá kromě nádrže na plyn ještě z regulátoru tlaku, "vstřikovací rampy", jež dodává plyn do válců, a řídící jednotky plynové části, která spolupracuje s jednotkou motoru.

Stačí mít přípojku na zemní plyn

Pro tankování CNG jsou na výběr také domácí plničky. Ty základní obslouží auta v rodině, specialisté navrhnou i model na míru podle velikosti firemní flotily.

Existují dva základní druhy plniček, pro "pomalé“ a rychlé plnění. První mají velikost ledničky a základem je kompresor, který plní nádrž vozu. Nejlevnější plničky, které naplní nádrž osobního automobilu za tři až čtyři hodiny, stojí kolem 150 tisíc korun.

"Pomalá plnicí stanice pro jedno až dvě vozidla se dá pořídit od zhruba 140 tisíc korun," upřesňuje Martin Petřík z Linde MH. Ty větší, takzvané rychlé plnicí stanice, mají tlakové zásobníky, do kterých kompresory průběžně plní plyn z přípojky a do nádrže se pak tankuje ze zásobníků. Rychlá plnička s tlakovým zásobníkem vyžaduje vyšší investici, dodavatelské firmy pro tyto případy nabízejí různé financování nebo pronájem.

"Rychlá plnicí stanice, orientačně pro jeden vysokozdvižný vozík a dvě osobní vozidla, s jedním kompresorem a dvěma tlakovými zásobníky se dá pořídit přibližně od 350 tisíc korun včetně projektu, dopravy a zprovoznění. K této ceně je nutné připočíst náklady na stavební přípravu," vysvětluje Martin Petřík.

Velká plnička se šesti zásobníky o celkovém objemu 980 litrů a čtyřmi kompresory, kterou si Linde MH samo postavilo pro svou flotilu služebních aut na CNG, vyjde přibližně na 1,5 až 2 miliony korun. "Za rok a půl jsme díky CNG ušetřili na firemním parku osmnácti aut přes šest set tisíc korun," popisuje Petřík.

Velmi výhodným řešením pro menší firemní flotily a soukromé provozovatele je pořízení plničky bez zásobníku, ale musí mít takovou výkonnost, aby naplnila nádrž automobilu dostatečně rychle, aniž by provozovatele omezila v jeho provozuschopnosti. Takové zařízení velikosti domácí lednice za cenu kolem 200 000 korun (bez DPH) umí naplnit nádrž osobního auta za hodinu.

"Takovou plnicí stanicí jsme vybavili již okolo 80 zákazníků v Čechách a i na Slovensku. Ideálním uživatelem tohoto způsobu plnění CNG jsou pekárny, kovovýroby, menší taxislužby a podobně, zkrátka uživatelé, kteří vyvíjejí aktivity víceméně kolem svého sídla," popisuje Radovan Alt ze společnosti CNG technika. Pro příklad uvádí pekárnu u Brna, kde pomocí jedné plničky s výkonem 14 m³/hod denně plní pět velkých dodávek k rozvozu pečiva. Každá má nádrž na 38 kg paliva a naplní se vždy přes noc. "Při investici v tomto případě nepřesahující 300 tisíc korun je to cesta k úsporám s CNG," popisuje Alt.



Témata: CNG, Česká pošta




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.